برگزاری ترم آتی مجازی یا حضوری؛ دانشجویان بازهم سردرگم خواهند بود؟
به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «کیفیت آموزش» و «حفظ سلامت دانشجویان» دو مقولهای بود که سیستم آموزشی کشور را بهسوی «آموزش مجازی» سوق داد و باوجود کمبود امکانات و مشکلات، طی مدت کوتاهی تعداد دانشجویان تحت آموزش الکترونیکی از نیم درصد به بیش از 90 درصد افزایش یافت.
هرچند تحت تأثیر قرار گرفتن کیفیت ترم تحصیلی در آموزش الکترونیک امری غیرقابلانکار است؛ زیرا نه دانشجویان و نه اساتید با شیوه تدریس و آموزش در فضای مجازی آشنا نبودند. بااینوجود دانشگاهیان بر این باورند که تعطیلی آموزش در کشور ضربه غیرقابلجبران به سیستم آموزشی کشور است و بیش از یک میلیارد نفر در جهان در چرخه سیستم آموزش مجازی قرار دارند و در دوران کرونایی ۱۴۶ کشور آموزش حضوری خود را تعطیل کردهاند.
ادامه زندگی باوجود کووید-19/ پایان نامشخص انقضای ویروس کرونا
روز گذشته حسن روحانی رئیسجمهور کشورمان در سخنانی مطرح کرد که القای ترس، اضطراب و عدم قطعیت نسبت به آینده زندگی چیز مفیدی نیست ما باید تصمیم را بر این بگیریم که بنا است ماهها با یک ویروس زندگی کنیم و یک زندگی توأم بااحتیاط کامل داشته باشیم. نمیتوانیم بگوییم یک، سه روز یا دو هفته دیگر این ویروس را از بین میبریم. چون واکسن و داروی قطعی برای آن نیست.
با توجه به صحبتهای اخیر رئیسجمهور میتوان نتیجه گرفت؛ با رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم و فراهمسازی زیرساختهای لازم از سوی مسئولان کشور در هر سازمان و نهاد، کشور باید در مسیر پیش از کرونا قرار گیرد.
آغاز فعالیت دانشگاهها از 15 شهریورماه
به گفته علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات فناوری بازگشایی دانشگاهها به این معنی نیست که تمامی دانشگاهها از ۱۵ شهریور مانند گذشته ترم تحصیلی را شروع کنند، بلکه این یک معیار زمانی است که بر اساس آن دانشگاهها میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. ممکن است برخی دانشگاهها از همین تاریخ بازگشایی شوند و برخی نیز دیرتر فعالیت خود را آغاز کنند.
وی میافزاید پیشبینیشده است که پیک کرونا را در پاییز و زمستان خواهیم داشت، وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاهها و آغاز نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاهها آمادگی لازم را نداشتند، تاریخ شروع ترم به ۱۵ شهریورماه موکول شد. در نیمسال جدید، آموزشهای الکترونیکی استمرار دارد و در برخی رشتههای تحصیلات تکمیلی آموزش حضوری خواهیم داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم میگوید خوابگاههای دانشجویی درترم تحصیلی آینده نیز بهصورت محدود و با نیمی از ظرفیت، بازگشایی خواهند شد.
ترم تحصیلی آینده نیمهحضوری است
پیشازاین نیز مجتبی صدیق معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از دوره دوم بازگشایی دانشگاهها خبر داده بود که بهتدریج دانشجویان دکتری در دانشگاهها حاضر میشود و از ۱۷ خردادماه نیز دوره دوم بازگشایی دانشگاهها آغاز شد که در این دوره نیز اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. همچنین درترم آتی نیز شیوه آموزشی تلفیق حضوری و غیرحضوری را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.
به گفته وی تا پایان تیرماه امتحانات برگزار خواهد شد و در تابستان نیز واحدهای علمی بهصورت حضوری دنبال میشود. ارائه تغذیه به دانشجویان در اولویت نیست اما با درخواست دانشجویان به دانشگاهها، غذا برای دانشجویان تهیه و به آنها ارائه میشود و در ظرفهای دربسته شده با رعایت اصول بهداشتی به دانشجویان ارائه خواهد شد. در صورت ارائه غذا در سلف، فاصله اجتماعی باید رعایت شود. اولویت با برگزاری ترم حضوری است. احتمالاً از ترکیب شیوه حضوری و غیرحضوری استفاده خواهیم کرد.
دربهای دانشگاهها در دوران کرونایی چگونه بازخواهد شد؟
پس از گذشت چندین ماه از تعطیلی غیرمنتظره دانشگاهها و نقلقولهای مختلف در خصوص بازگشایی دانشگاهها، این روزها میتوان اظهار نظرات مسئولان را در یک خط و تکمیلکننده هم در نظر گرفت. هرچند در همین گام نخست بازگشایی دانشگاهها با حضور تعداد کم دانشجویان و کارکنان خبرهایی مبنی بر ابتلای آنان به ویروس کرونا و قرنطینه دانشجویان منتشر شد.
بازگشایی تدریجی دانشگاه، شیوهنامه و توصیهنامهها را نمیتوان تنها راههای کنترل ویروس کرونا دانست و لازم است در عمل نیز اقداماتی صورت بگیرد.
کمک مالی صندوق رفاه و سازمان امور دانشجویی وزارت علوم برای تجهیز خوابگاهها
مجتبی صدیق معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان به خبرنگار خبرگزاری آنا میگوید «نصب درهای اتوماتیک در ورودی سراها و سلف دانشجویی، بهبود وضعیت تهویه اماکن عمومی دانشگاهها، تهیه وسایل طبع غذا ازجمله مواردی است که در دوران پساکرونا و ترم آتی باید مورد توجه گیرد.
رئیس دانشگاه تهران با کنایه به مجتبی صدیق در خصوص تأمین مالی تجهیز خوابگاههای دانشجویی میگوید «قاعدتاً این هزینهها را باید صندوق رفاه دانشجویان بپردازد.»
به گفته وی برای تأمین اعتبار تعمیر، تجهیز و ارتقای خوابگاهها در دوران پساکرونا، از سوی صندوق رفاه دانشجویان یک پارادایمی ایجاد شده است که این کمکها از تابستان در اختیار دانشگاهها قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان دانشجویان معتقد است که بخشی از کمکهای مالی به دانشگاهها برای تعمیر، تجهیز و ارتقا سطح خوابگاهها بر عهده صندوق رفاه دانشجویان و بخش دیگر آن بر عهده دانشگاه است.»
کنایه رئیس دانشگاه تهران در برابر وعدههای تجهیز خوابگاهها
محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با کنایه به مجتبی صدیق در خصوص تأمین مالی تجهیز خوابگاههای دانشجویی میگوید «قاعدتاً این هزینهها را باید صندوق رفاه دانشجویان بپردازد.»
وی در خصوص اقدامات لازم در خصوص تجهیز خوابگاهها در زمان بازگشایی دانشگاهها ازجمله نصب درهای اتوماتیک در ورودی سراها و سلف دانشجویی، بهبود وضعیت تهویه اماکن عمومی دانشگاهها و... میگوید «در صورت تأمین مالی، دانشگاه تهران این تغییرات را اعمال خواهد کرد؛ اگر هزینه آن تأمین شود حتماً این تعمیر و تجهیزها انجام خواهد شد.»
بازگشایی دانشگاه، گامی ناکافی برای نجات آموزش کشور
به گفته علیاکبر نصراللهی سرپرست دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، امید دادن به مردم در این شرایط سخت، هم هنر است و هم وظیفه. دادن امید کاذب و وعدههای بیاساس مردم را امیدوار نمیکند؛ بلکه آنان را عصبانی و بیشتر ناامید میکند. یکی از راههای امید، دادن راهکار در کنار طرح مشکلات است.
پس از برگزاری ترمی که نیمی حضوری و نیمی از آن مجازی برگزار شد و دانشجویان را با مشکلات آموزش مجازی درگیر کرد؛ انتظار میرود ترم آتی با توجه به تجربهای که مسئولان بهدست آورند چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری دو مقوله کیفیت آموزشی و حفظ سلامت جانی و روانی دانشجویان را دارا باشد.
با این وجود، شواهد حاکی از این است که ترم آتی نیز اتحاد در رویه آموزشی دانشگاهها نخواهد بود و هر دانشگاه با تکیه بر امکانات خود دست به برگزاری ترم جدید میکند که این امر عدالت آموزشی کشور را با چالش مواجهه میکند.
از اینرو ضروری است نوع آموزش هر دانشگاه توسط مسئولان از اکنون مشخص شود تا دانشگاهیان با سردرگمی مواجهه نشوند.
انتهای پیام/۴۰۸۴/
انتهای پیام/