وزارت علوم به انجمنهای علمی بودجه نمیدهد!/ دانشجویان خلاق؛ پیشقراولان تولید علم
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکلهایی که میتواند به موضوع تولید علم ورود جدی پیدا کند، انجمنهای علمی دانشجویی است که فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاهها، اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای انجمنهای علمی در دانشگاهها بپردازد.
در این گفتگو میزبان داوود مفردی آقدره، دبیر انجمن علمی دانشجویی روابط بینالملل دانشگاه خوارزمی تهران هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
جذب نخبگان و ارتباط با صنعت کمک شایانی به تولید علم میکند/ ارتباط و همکاری محدود اساتید با انجمنهای علمی
دانشجویان خلاق؛ پیشقراولان تولید علم
آنا: دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
مفردی: در دنیای امروز تولید علم از جایگاه ویژهای برخوردار است و یکی از معیارهای اصلی پیشرفت کشورها در جوامع مدرن امروز، تولید علم است. در این راستا دانشگاه به عنوان نهادی تأثیرگذار میتواند در این مسیر مؤثر واقع شود و با شناسایی و انتقال ارزشهای علم به جامعه آن را در رویارویی با مشکلات پیش رو توانمند کند.
در این ارتباط ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان در فرآیند تحصیل توسط جامعه امری مهم است، بهگونهای که دانشجویان از نقشی که خود میتوانند در تولید علم داشته باشند آگاهی پیدا کنند تا برای شناسایی مسائل و مشکلات جامعه و در نهایت توسعه علمی کشور تلاش کنند. بدین ترتیب دانشگاه میتواند با دانشجویانی خلاق، فعال و با انگیزه به پژوهشها و تحقیقات علمی پرداخته و بهعنوان پیش قراولان در تولید علم در همه زمانها شناخته شوند.
آنا: انجمنهای علمی دانشجویی چه نقشی در پیشرفت علمی کشور دارند؟
مفردی: انجمنهای علمی در صورتی میتوانند به پیشرفت علمی کشور کمک کنند که بهدنبال ایجاد محیطی برای تبادل و ارتباطات علمی باشند. در کشور ایران این ارتباطات تا حدودی در محیط دانشگاهی شکل گرفته اما در یک محیط بسته انجام شده است.
به عبارت دیگر این ارتباط بیشتر میان اساتید و دانشجویان است و جنبه آموزش دارد، در حالی که حوزه فعالیت انجمنهای علمی فراتر است و افراد مختلف با حوزههای فعالیتی خاص میتوانند در یک محفل علمی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و فعالیت خود را در محیطی علمی و با نگاه انتقادی رصد کنند.
آنا: رویکرد نظام آموزش عالی را در خصوص حمایت از انجمنهای علمی چگونه ارزیابی میکنید؟
مفردی: آئیننامه تأسیس و فعالیت انجمنها و اتحادیههای انجمنهای علمی به وظایف وزارت علوم برای حمایت از این انجمنها اشاره دارد اما انجمنهای علمی از سوی وزارت علوم بودجهای دریافت نمیکنند!
رقابت نداشتن انجمنهای علمی یک چالش است
آنا: آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
مفردی: یکی از چالشهای انجمنهای علمی عدم توجه به فعالیت آنهاست و این موجب شده است که فعالیت داوطلبانه این انجمنها کمرنگ شود. دومین چالش انجمنهای علمی عدم تخصیص بودجه لازم برای فعالیت این تشکلها در دانشگاههاست و اگر بودجهای هم اختصاص داده میشود در دست امور فرهنگی دانشگاه خرج میشود!
چالش دیگری که میتوان برای انجمنهای علمی لحاظ کرد این است که برای آنها محیطی رقابتی وجود ندارد و در واقع دامنه کاری این انجمنها محدود به دانشکده است.
ضرورت ارتباط انجمنهای علمی با انجمنهای سایر دانشگاهها
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاه وجود دارد؟
مفردی: برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها و اینکه انجمنها بتوانند آنچه را که بهعنوان وظایف خود میدانند به درستی انجام بدهند، تدوین برنامهریزی برای فعالیتهای ادواری، جذب دانشجویان فعال، خودجوش و علاقهمند به فعالیتهای علمی و پژوهشی است.
سومین راهکار برای تقویت این انجمنها در دانشگاهها ضرورت برقراری ارتباط مداوم و پیوسته انجمنهای علمی با سایر انجمنهای مشابه در دانشگاههای دیگر و همکاری با مسئولان دانشگاه در برنامهریزیهایی مانند بازدید از مراکز علمی و فرهنگی است.
آنا: برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند چه کاری باید انجام دهند؟
مفردی: یکی از روشهایی که اعضای انجمنهای علمی فارغ از برگزاری کارگاه و سمینار دانشجویی میتوانند به تولید علم کمک کنند، انتشار مقالات علمی و تحقیقی و انجام مطالعات در حوزههای مربوط به انجمن است.
ارتباط داشتن با سایر انجمنهای علمی دانشگاههای دیگر و تشکیل شبکه ارتباطی جامع علمی از رویکردهای دیگری است که انجمن علمی از طریق آن میتواند در همافزایی علمی کمک کند. تشکیل گروه مطالعاتی و ترجمه بهروز مطالب با نگاهی نقادانه و ایفای نقش بهعنوان پلی واسط میان محافل آکادمیک دنیا و جامعه از دیگر کارهایی است که انجمنهای علمی میتوانند به حل مسائل کشور کمک کنند.
آنا: در انجمن علمی دانشجویی روابط بینالملل دانشگاه خوارزمی تهران چه کارهایی انجام دادید؟
مفردی: برگزاری جلسه معارفه دانشجویان جدیدالورود، برگزاری کارگاه اسناد سازمان ملل متحد، بازدید از وزارت امور خارجه و دیدار با سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه و برگزاری چند نشست علمی در دانشگاه با موضوعات روابط بینالمللی بخشی از اقدامات انجمن علمی دانشجویی روابط بینالملل دانشگاه خوارزمی تهران است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/