دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط فرهنگستان علوم پزشکی؛

نشست تخصصی «آینده جمعیت در ایران» برگزار شد

نشست تخصصی آینده جمعیت در ایران توسط گروه آینده‌نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامتِ فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار شد.
کد خبر : 495161
d1109d96-c557-4254-be75-9018798c690e.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پیش از ظهر امروز نشست تخصصی آینده جمعیت در ایران توسط گروه آینده‌نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار شد.


در این نشست که با محوریت مسئله جمعیت برگزار شد، سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران طی سخنانی پیرامون اهمیت مسئله جمعیت گفت: مسئله جمعیت مسئله مهمی است و غالب کسانی که به موضوع جمعیت می‌پردازند در این موردبحث تئوریک می‌کنند و حتی مخالفان وجود مسئله جمعیت بر این باورند که باید در این مورد کاری انجام شود و از این شکل صرف تئوریک خارج شود و در حال حاضر مسئله نحوه برخورد با این موضوع مهم است.


وی با تاکید بر اینکه غالب این مباحثی که انجام می‌شود کار تئوری است توضیح داد: بحث نظری و تئوری به‌جایی نمی‌رسد و  در مورد اقدامات اجرایی در موضوع جمعیت وزارت بهداشت نقش اصلی را دارد چراکه از قبل از حاملگی تا تولد فرزند و بعدازآن این وزارتخانه است که با خانواده در ارتباط است و به‌طورکلی سلامت هم در مسئولیت وزارت بهداشت است و این وزارتخانه باید شانه زیر این مسئولیت بدهد.


مرندی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب نقش اجرایی در کشور ندارند و وقتی خواست خودشان را درباره مسئله جمعیت چه در تعیین سیاست‌های خانواده و جمعیت و چه در سخنرانی‌های متعدد به‌دفعات مطرح کردند این وظیفه یکایک ماست تا پیگیر تحقق این موضوع و این خواسته باشیم.


وی افزود: زمانی‌که من نماینده مجلس بودم، در جلسه‌ای که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار و موضوع جمعیت پیش کشیده شد؛ ایشان فرمودند که برای این مسئله جمعیت باید مجلس وارد عمل شود و وقتی ما از این فرمایش مطلع شدیم همان ایام طرحی را آماده کردیم.


رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: طرح پیشنهادی ما به دلیل بار مالی که برای دولت ایجاد می‌کرد موجب عدم پذیرش از طرف دولتِ وقت شد و طرح ماند تا اینکه من 80 امضا برای طرح آن در مجلس جمع آوری کرده و تحویل هیئت‌رئیسه دادم اما عدم پذیرش دولت موجب شد قرار شود بخش‌هایی از طرح که بار مالی نداشت در آن سال و بخش‌های دیگر به‌مرور دنبال شود که متأسفانه این امر انجام نشد.


وی تصریح کرد: شنیده‌ام مجلس جدید هم ظاهراً قرار است طرحی با موضوع جمعیت را پیگیری کند که امیدوارم یا طرح قبلی یا طرح جدیدی را حتماً دنبال کنند و امیدوارم طرح در مجلس یازدهم طوری به تصویب برسد تا اجرایی شود.


مرندی در خصوص فرهنگ فرزند آوری و ترویج آن هم گفت: باید از سنین نوجوانی و جوانی مثل تمام آموزش‌های دیگر توصیه به ازدواج و فرزند آوری نیز به خانواده‌ها منتقل شود.


در ادامه نشست زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی و محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت و تنی چند از مسئولان و متخصصان جمعیت به ایراد سخنرانی و نظرات خود در مورد مسئله جمعیت پرداختند.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته