دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1399 - 16:08
آنا بررسی می‌کند؛

جلوگیری از شیوع بیماری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ کدام دانشجویان به خوابگاه‌ها می‌روند؟

دانشگاه‌ها توانایی پذیرش تمامی دانشجویان در خوابگاه‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند، از همین رو تنها بخشی از دانشجویان به خوابگاه‌ها راه می‌یابند.
کد خبر : 492329
_RFI0908-th4.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درخصوص بازگشایی دانشگاه‌ها، خوابگاه و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن تبدیل به یکی از مسائل نگران کننده برای دانشجویان شده است.


شرایط حاکی از این است که تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌ویژه دانشجویان مقطع دکتری آن‌هم به‌صورت محدود و با رعایت نکات بهداشتی به دانشگاه‌ها راه پیدا خواهند کرد. اما آنچه در این میان مهم است، حفظ سلامتی تمامی دانشجویان و لطمه نخوردن به رویه تحصیلی آن‌ها است که امیدواریم مسئولان دانشگاهی بیش از گذشته به این نکته دقت کنند.


مسئولان دانشگاهی برای حفظ سلامت دانشجویان در خوابگاه‌ها و مبارزه با شیوع ویروس کرونا تصمیماتی گرفته‌اند که در ادامه به بخشی از آن اشاره شده است‌.




بیشتر بخوانید:


 دانشجویان در بازگشایی اولیه دانشگاه‌ها به خوابگاه‌ها بازمی‌گردند؟




محمدعلی امام هادی می‌گوید پس از بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفا اسکان دانشجویان دارای واحدهای عملی یعنی انترن‌ها، رزیدنت‌ها، ترم‌های بالای پرستاری، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در خوابگاه‌ها امکان‌پذیر است. پیش از شیوع کرونا حدود ۴ هزار دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه علوم  پزشکی شهید بهشتی اسکان داشتند، اسکان دانشجویان در خوابگاه پس از شیوع کرونا باید با رعایت اصول حفاظتی و بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گیرد، اکنون پذیرش تمام ۴ هزار دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه امکان پذیر نیست.


به گفته معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی براساس شرایط اعلام شده از سوی معاونت آموزشی دانشگاه مبنی بر  فقط حضور دانشجویان دارای واحدهای عملی در دانشگاه (انترن، رزیدنت، ترم بالای پرستاری، کارشناسی ارشد و PHD) با توجه به محدود بودن امکانات خوابگاهی و ضرورت رعایت طرح فاصله‌گذاری و همچنین رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی عملا اسکان سایر دانشجویان میسر نیست.


وی می‌گوید حضور دانشجویان بالینی در عرصه خدمت رسانی در بیمارستان ها عملا منجر به بازنگهداشتن ۳ خوابگاه شامل  دو خوابگاه دخترانه و یک خوابگاه پسرانه شد. بیشتر دانشجویان ساکن در این خوابگاه‌ها انترن، رزیدنت یا ترم‌های بالای پرستاری بودند، تعدادی از پرستاران شاغل در ستاد کرونا یا بیمارستان‌های غیردانشگاهی نیز در خوابگاه‌های مذکور اسکان یافته بودند تا خللی در انجام وظیفه آنان وارد نشود. از ابتدای ورود دانشجویان به خوابگاه تمامی مسائل رفاهی، بهداشتی و  تغذیه آنان تحت پوشش قرار گرفته است. سبدهای غذایی شامل مواد بسته‌بندی به‌صورت هفتگی در اختیار آنان قرار گرفته و از سه هفته پیش گوشت و مرغ نیز به این سبد غذایی اضافه شد تا طبخ آنها توسط خود دانشجویان انجام پذیرد.


همچنین سبد بهداشتی و حفاظت فردی مشتمل بر دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده سطوح و دست به صورت هفتگی در اختیار ساکنان این خوابگاه‌ها قرار می‌گیرد. استقرار این دانشجویان در خوابگاه‌ها با احتساب فاصله‌گذاری و تخصیص فضای دومترمربع برای هر دانشجو  در نظرگرفته شده است. پس از بازگشایی خوابگاه‌ها، بسته‌های غذایی کاملا آماده در وعده شام و صبحانه به دانشجویان ارائه می‌شود، اما وعده ناهار به‌صورت غذای گرم در دانشکده‌هایی نظیر پزشکی و پرستاری با رعایت حداکثر اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری و ظرفیت بسیار محدود در سلف های غذاخوری  ارائه می‌شود.


گفتنی است با رعایت کامل نکات بهداشتی بعد و قبل از ورود دانشجویان، محیط سالن‌ها کاملا ضدعفونی می‌شود تا خطر شیوع بیماری به حداقل برسد و دانشجویان قبل از ورود از نظر درجه حرارت بدن و علائم بیماری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته