دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1399 - 13:00
دیناروند مطرح کرد؛

واکسن کرونای دانشمند ایرانی به مرحله توسعه رسید

رئیس هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) گفت: ساخت واکسن کرونا، دستاورد اوگور شاهین در حوزه کرونا برای مطالعه انسانی تائید شده است.همچنین توسعه این واکسن توسط آنها در کشور آلمان انجام خواهد شد.
کد خبر : 492167

رسول دیناروند در گفتگو با خبرنگار حوزه‌ علم،فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  در خصوص حضور برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) در هفتمین نشست استپ بیان کرد: خوشبختانه برگزیدگان دوره‌های گذشته جایزه مصطفی(ص) نیز در این مراسم حضور دارند؛ برخی از آنها فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام داده‌اند.


وی افزود: ساخت واکسن کرونا، دستاورد اوگور شاهین در حوزه کرونا برای مطالعه انسانی تائید شده است. وی با یک شرکت بزرگ نیز همکاری دارد و این پروژه در شرکت شاهین با همکاری شرکت مشهور داروسازی فایزر انجام شده است، همچنین توسعه این واکسن توسط آنها در کشور آلمان انجام خواهد شد.


رئیس هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) گفت: پروفسور جکی یینگ از دیگر برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) است که در این نشست حضور خواهد داشت. وی در تشخیص ویروس فعالیت‌هایی را دنبال کرده و در دوره‌های قبلی نشست استپ نیز در مورد ویروس زیکا مطالبی را ارائه کرده است که در آن زمان، ویروسی مشکل‌ساز بود و در حال حاضر در زمینه ویروس کرونا فعالیت‌هایی دارد. همچنین دیگر دانشمندان کشورهای اسلامی، مدیران حوزه سلامت بنابر دستاوردهایشان در این نشست حضور دارند.


جهانیان به دستاورد اوگور شاهین چشم دوخته‌اند


 رئیس مرکز تحقیقاتی نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد: در دیگر کشورهای اسلامی نیز دانشمندان فعالیت‌هایی را در خصوص کرونا دنبال می‌کنند اما آنچه که همه دنیا به آن چشم دوخته است، دستاورد اوگور شاهین، برگزیده دوره سوم جایزه مصطفی(ص) است.  وی یکی از پیشتازان توسعه واکسن کرونا است و هفته گذشته نیز تأییدیه ورود به فاز مطالعه انسانی را دریافت کرده است.


دیناروند افزود:‌ حوزه فعالیت اوگور شاهین، واکسن‌درمانی برای انواع سرطان است که این دستاورد در سال گذشته  مورد توجه بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) قرار گرفت و وی برگزیده جایزه مصطفی(ص) شد. در حال حاضر اوگور شاهین با استفاده از همان فناوری توانسته با ویروس کرونا مقابله کند. برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) و دانشمندان جهان اسلام به ویژه دانشمندانی که با بنیاد مصطفی(ص) در ارتباط هستند، فعالیت‌های خوبی در زمینه کرونا داشته‌اند.


رئیس هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در خصوص اهداف نشست استپ کرونا گفت: نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) به عنوان برنامه‌ای در کنار جایزه مصطفی(ص) آغاز به کار کرد ولی در طول زمان، بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) بنابر استقبال بسیار دانشمندان، تصمیم گرفت که نشست استپ به عنوان یک برنامه مستقل برگزار شود. سه دوره از نشست استپ هم‌زمان با آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) برگزار شد و سه دوره دیگر بنابر اینکه آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) دو سال یکبار است به صورت جداگانه در کشورهای مالزی، عمان و پاکستان برگزار شده است.


دانشمندان جهان اسلام فعالیت‌های خوبی در زمینه کرونا انجام داده‌اند


وی همچنین افزود: باتوجه به شرایط کنونی و وجود محدودیت‌ها، هفتمین نشست استپ به صورت مجازی برگزار خواهد شد و محور این نشست همکاری‌های علمی در مواجهه با چالش کروناست. تاکنون در کشورهای اسلامی تلاش‌های بسیار خوبی توسط دانشمندان شناخته‌شده در زمینه این بیماری صورت گرفته است. استپ برنامه و فعالیت‌هایی را برای کنترل تلفات این بیماری دنبال می‌کند. همچنین دیگر کشورها در زمینه مدیریت این بیماری، برنامه‌های ویژه‌ای داشتند؛ شباهت‌هایی هم میان کشورها در کنترل بیماری وجود دارد به عنوان مثال در عرصه روش‌های درمانی، مدت اقامت در بیمارستان، کاهش مرگ‌ومیر، معرفی کیت‌های تشخیصی و کیت‌های آنتی‌بادی، معرفی روش‌های دارویی جدید و واکسن، تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است.


نشست استپ میان دانشمندان جهان اسلام در یک حوزه خاص برگزار می‌شود


دیناروند با اشاره به هدف برگزاری استپ کرونا تصریح کرد: هدف از برگزاری نشست‌های علمی در دنیا مشخص است. نشست استپ نیز یک نشست علمی محسوب می‌شود اما تفاوت آن با دیگر نشست‌ها این است که نشست استپ میان دانشمندان جهان اسلام در یک حوزه خاص برگزار می‌شود و افراد فعال در این حوزه با دستاوردهای دیگران آشنا می‌شوند. سریع‌ترین راه آشنایی با دستاوردها، برگزاری نشست‌های علمی است.


انتهای پیام/۴۰۲۱/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته