دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1399 - 00:03
همت ایرانی/۳؛

ترافیک سرویس‌دهنده‌های داخلی رایگان شود/ سامانه‌های مدیریت یادگیری داخلی باید یکپارچه شوند

مدیرعامل اسکای روم گفت: اگر ترافیک سرویس‌دهنده‌های داخلی نیم‌بها یا حتی رایگان شود، به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کند که درگیر هزینه‌های ترافیک نشوند.
کد خبر : 490940
1587734744.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کسب و کارهای اینترنتی ایرانی در سال‌های اخیر توانسته‌اند توانایی‌های خود را ارتقا داده و اکنون به مرحله‌ای برسند که نیازهای کاربران را به خوبی برطرف ساخته و با شرکت‌های صاحب نام خارجی به رقابت بپردازند.


یکی از این شرکت‌های ایرانی که به ویژه پس از شیوع کرونا توانست توجه‌ زیادی را به سمت خود جذب کند اسکای روم است. برای شناخت نوع فعالیت و خدمات این نرم‌افزار با مجید خواهانی مدیرعامل این شرکت گفتگو کردیم. حاصل این گفت‌وگو را در قالب پرونده همت ایرانی در سه گزارش می‌خوانید. خواهانی از ابتدای تلاششان برای ایجاد کسب‌وکار گفت و شکست‌هایی را که در این راه متحمل شدند تا سرانجام طعم شیرین موفقیت را بچشند. بخش پایانی این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:


آنا: گفتید آقای ناظمی طی جلسه  ای که داشتید ، سرور در اختیار شما قرار دادند یا فقط موضوع پهنای باند و غیره مطرح بود؟


خواهانی: خیر، هیچ‌کدام. فقط ما را به یک دیتاسنتر معرفی کردند که چند سرور در اختیار ما بگذارند. آن دیتاسنتر هم بعدها گفت که باید قرارداد ببندید و از ما خرید کنید. دکتر ناظمی علاوه بر این موضوع، بحث ترافیک اسکای روم را برای ما پیگیری کردند که داخلی باشد و نیم‌بها حساب شود. اکنون حجم زیادی در حدود 4 میلیون دانش‌آموز، دانشجو و استاد از اسکای روم استفاده می‌کنند و به بخش زیادی از این افراد هزینه بین‌المللی تحمیل می‌شود. زمان کلاس‌ها هم معمولا زیاد است.



آنا: چرا فقط به بخشی از آنها هزینه زیاد متحمل می‌شود؟


خواهانی: سازوکاری که برای این مسئله پیش‌بینی شده، معیوب است. می‌گویند شما IP سرورتان را بدهید، طی یک فرآیند دو الی سه هفته‌ای ترافیک این سرور داخلی می‌شود؛ آن هم نه از سمت اپراتورها، فقط سمت ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP)، یعنی آن دسته از افرادی که اینترنت ADSL‌ دارند. اپراتورها در این مورد مختارند؛ به آنها اعلام می‌شود که این IP‌ ایرانی است، اگر صلاح دیدند بین‌الملل می‌کنند. یعنی تصمیمش با آنهاست.


نکته بعدی این است که ما ‌به‌طور‌مرتب سرور اضافه می‌کنیم. یعنی در همین مقطع تعداد سرورهای ما 20 برابر شده است. از این رو مرتب باید لیست IP بدهیم. البته دکتر ناظمی بازهم درحق ما لطف کردند و گفتند IPهایتان را مستقیم به من بدهید، تا شخصاٌ‌ پیگیر پروسه اجرایی آن شوم، وگرنه از طریقی که شما بخواهید عمل کنید، به نتیجه نخواهید رسید. این سازوکار معیوب است. واقعاً برای ما تفاوتی ندارد و متضرر نمی‌شویم، ولی یک دانشجو متضرر می‌شود.



آنا: یکی از دغدغه‌های مشتریان ترافیکی بود که برای برگزاری یک کلاس یک ساعت‌و‌نیم باید هزینه می‌کردند چراکه  هزینه سنگینی است، مخصوصاً وقتی کلاس‌ها مستمر باشد. نیم‌بها شدن و داخلی شدن ترافیک از بابت اینکه مشتری راحت‌تر بوده و پایداری مشتری را به همراه دارد، خیلی مهم است.


خواهانی: بله دقیقاً. درواقع حمایت‌ها می‌توانست اثر معکوس بگذارد؛ برای مثال ترافیک کاربری‌های آموزش آنلاین و هر سرویس‌دهنده‌ای در این حوزه رایگان می‌شد تا شرایط بهبود می‌یافت، اما شرایط برعکس شد. اکنون هم شنیده‌ام قرار است ترافیک منازل کلاً نامحدود شود که نمی‌دانم این اتفاق افتاد یا خیر؟ ولی واقعاً سرویس‌دهنده‌هایی مانند ما اگر ترافیک‌شان نیم‌بها یا حتی رایگان شود، این موضوع به کاربران کمک می‌کند که درگیر هزینه‌های ترافیک نشوند.


از محل تولید ترافیک هیچ سودی نصیب ما نمی‌شود


آنا: از بابت تولید ترافیک برای اپراتورها، آیا درآمدی نصیب  شرکت‌های ایرانی می‌شود؟ یا برای شما این موضوع مطرح هست؟


خواهانی: یکی از جلساتی که رفته بودیم این موضوع را از ما پرسیدند،گفتیم خیر اصلاً چیزی نصیب‌مان نمی‌شود. بعد تعجب کردند و گفتند اکنون یک سایت دانلود فیلم از این موضوع بهره‌مند است، چطور شما از آن بی‌بهره هستید؟


موضوع ضعف خودمان هست. ما اکنون تمام تمرکزمان روی کسب‌و‌کارمان است و وقت نمی‌کنیم دنبال این پتانسیل‌ها برویم و مذاکره کنیم.


آنا: ولی این موضوع در کشور مطرح هست.


خواهانی: می‌گویند وجود دارد اما وقتی هم دنبالش می‌رویم آن‌قدر پروسه‌اش فرسایشی است که اصلاً عطایش را به لقایش می‌بخشیم، زیرا در برهه کنونی زمان برایمان خیلی ارزشمند است. دقیقه به دقیقه شرکت دارد صرف این می‌شود که زیرساخت‌ها و مسائل گوناگون را چه کار کنیم؟ وقتی یک کسب‌و‌کار بزرگ‌تر می‌شود، فقط بحث زیرساخت آن مطرح نیست بلکه باید منابع انسانی‌اش را هم متناسب کند. مثلاً فرض کنید نیروی انسانی ما در یک ماه‌و‌نیم از 10 به 40 نفر رسیده است.



آنا: یعنی بعد از کرونا شما 30 نفر افزایش نیرو داشتید؟


خواهانی: بله؛ در بخش فنی، پشتیبانی، فروش، اداری و مالی‌ مجبور شدیم تیم‌ها را توسعه دهیم چون نمی‌توانستند کار را کنترل کنند.


آنا: قاعدتاً فضای دفتر محل‌کار را هم باید افزایش می‌دادید.


خواهانی: بله فضای دفتر را افزایش دادیم. البته مجبور شدیم قرارداد فعلی را با پرداخت خسارت لغو کرده و به یک مکان بزرگ‌تر تغییر مکان دهیم. غیر از دفتر خود در مرکز رشد یک دفتر دیگر هم داریم. مرکز رشد برای فعالیت حقوقی ما است و دفتر اصلی را دو ماه بود که تمدید کرده بودیم.  به دلیل بحث کرونا و ازدحام بالا در دفتر، این گروه نمی‌توانست آنجا کار کند. البته اکنون هم با وجود جای بزرگ‌تر شرایط بهتر نشده و همچنان ازدحام بالاس


 به عنوان یک کسب و کار که درگیر پیشرفت و ارتقاء شده، دغدغه‌های بسیاری داریم؛ در بحث مشتریان‌، برای مذاکرات کوچک و بزرگی به ما رجوع می‌شود و پیشنهادهای تجاری نمایندگی برای ما افزایش یافته است. دیگر دغدغه‌ها شامل زیرساخت‌ها، سرورها، CRM‌ها، چت‌آنلاین سایت و کانال‌های ارتباطی می‌شود. اکنون تمام کانال‌های ارتباطی با مشتریان اشباع شده و آنها دچار نارضایتی شده‌اند، چراکه هیچ‌گونه نمی‌توانند با ما ارتباط برقرار کنند. خط‌ها همیشه مشغول است و چت‌آنلاین سایت که زمانی زیر یک دقیقه جوابگو بودیم، بالای 50 دقیقه طول می‌کشد تا اعضاء گروه بتوانند جواب بدهند. برای تلفن نیز از یک سرویس‌دهنده دیگر خدمات گرفتیم، اما هر روز با مشکلات مختلفی ازجمله قطع و وصل با آن روبرو هستیم.


 


LMS‌ها باید یکپارچه‌سازی شوند


آنا: LMS دارید؟


خواهانی: در مجموع LMS‌های بسیاری وجود دارد. یعنی هر دانشگاه یا مجموعه‌ یک LMS دارد و اینها باید یکپارچه‌سازی شوند. البته برای ما ترافیک ایجاد نمی‌شود زیرا ما امکانات کامل داریم و تولیدکننده LMS  وب‌سرویس را پیاده‌سازی می‌کند.


یکی از اتفاقاتی که باید در ایران بیفتد بحث حمایت است؛ زیرا دو سال است که بحث حمایت از تولید داخلی و رونق تولید ملی مطرح شده و بخشنامه‌هایی هم آمده که از محصول خارجی درصورت وجود نمونه داخلی آن، استفاده نشود.



دکتر دلیری  تاکید داشت که بازار خصوصی مسئولیتش با خودتان است، باید توانش را داشته باشید و رقابت کنید. این کاملاً‌ درست است ولی بازار دولتی را که تا حدی می‌توان با بخشنامه پیش برد، به هر حال قابل کنترل است.


اینکه در نهادهای دولتی از ادوبی کانکت استفاده می‌شود، به نظر من جای اشکال دارد. اکنون خیلی‌ها دارند از پلتفرم‌های ما استفاده می‌کنند، اگر بشود با حمایت دکتر ناظمی، دکتر جهرمی و سایر مسئولان، یک رویکرد همسو در استفاده از نه‌فقط اسکای روم، بلکه سایر پلتفورم‌های بومی شکل بگیرد، حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود.


در جلسه‌ای موضوعی را مطرح کردم که ما تسهیلات نمی‌خواهیم، درعوض پروژه دهید انجام ‌دهیم و در قبالش پول بگیریم. چرا همیشه نگاه حمایتی این است که وام می‌دهیم؟ وام بدهی است. اگرچه وام در مقطعی کمک کننده است ولی در طول زمان ممکن است به یک کسب و کار آسیب بزند، مخصوصاً اگر آن کسب‌و‌کار بی‌تجربه باشد، وام را بگیرد و خرج کند، دقیقا اقدام به خودکشی کرده است.


اکنون دکتر ناظمی یک فراخوانی داده‌اند که شرکت‌های بومی‌ای که می‌توانند در این موضوع خدمات ارائه کنند، سازمان فناوری اطلاعات به آنها سرور بدهد. سپس یک بخش از آن سرور را به دولتی‌ها خدمات رایگان بدهیم، و بخش دیگر را برای کسب کار خود استفاده کنیم. این طرح بسیار خوبی است، چراکه نه پولی رد و بدل شده و نه وامی پرداخت می‌شود.


آنا: فقط برای کلاس‌های آنلاین؟


خواهانی: خیر، این مورد فقط برای جلسات آنلاین و آموزش درون‌سازمانی دولتی‌ها است. استراتژی‌ای که پشت این موضوع هست را نمی‌دانم ولی چنین فراخوانی را سازمان فناوری اطلاعات انجام داده که بسیار مناسب و خوب است.


البته بنده نظرم این است که ادوبی کانکت و بیگ بلوباتن و غیره دیگر در بخش‌های دولتی‌ نباید وجود داشته باشند. باید محصولات ایرانی را بررسی کنند، چراکه پنج شرکت بومی فعال در این زمینه داریم. اگر همین بازار دولتی‌ بین آن پنج‌تا  تقسیم شود، هر کدام از ما رشد و پیشرفت خوبی خواهیم داشت. ولی یک‌سری شرکت‌ها آمده‌اند ادوبی کانکت کرک شده را با قیمت‌های پنج برابر بیشتر از محصولات داخلی به سازمان‌های دولتی می‌فروشند! وقتی محصول بومی وجود دارد، چرا نسخه خارجیِ قفل شکسته و گران تهیه می‌کنند؟


نباید بازار خارج از کشور را از دست بدهیم


آنا: ما جلسات آنلاین بسیاری را برگزار کردیم که همه از کیفیت عالی برخوردار بودند، و مخاطبان نیز رضایت داشتند. از لحاظ کیفیت ارتباطی، محیط کار، مجهز بودن به زبان فارسی، تایپ و غیره اسکای روم بسیار بهتر است. بحث دیگری هست که بخواید مطرح کنید؟


خواهانی: شرکت‌های ایرانی معدودی در حوزه آی‌تی و های‌تک وجود دارند که می‌توانند در خارج از کشور فعالیت کنند و یکی از آنها اسکای روم هست. از یک سال پیش دیدگاهمان این بوده که بازار خارج از کشور را از دست ندهیم زیرا آن بازار هنوز اشباع نشده است. درواقع سرویس دهنده‌های بزرگی که در دنیا خدمات می‌دهند تعدادشان بسیار کم است.


ما بازار خارج را تحلیل کردیم و در جلساتی که معاونت علمی برای صادرات فناوری برگزار می‌کردند، با یک‌سری از کشورها لینک شدیم. با کمی حمایت می‌توانیم در دنیا سرویس دهیم؛ باز هم می‌گویم حمایت این نیست که به ما پول بدهند، حمایت یعنی جلسات مذاکره برای ما هماهنگ کنند و یا مشاوره اختصاصی بدهند.



اینکه یک سرویس‌دهنده ایرانی در دنیا خدمات بدهد برای کشور ما افتخار محسوب می‌شود. اما متاسفانه در همین بازار داخلی‌مان آن‌قدر درگیر حداقل‌ها هستیم که چندین بار در صحبت‌های‌مان با سرمایه‌گذارها مطرح شده که واقعاً اگر بخواهیم منافع کسب‌و‌کار را در نظر بگیریم، باید در کل قید سرویس‌‌دهی‌های خود را بزنیم.


جالب است بدانید سال 92 هم‌زمان با ما یک شرکت هندی با برند appear.in شروع به فعالیت کرد. تیم آنها دو نفر بود و ما مرتب فعالیت‌شان را رصد می‌کردیم. تعداد کاربران شرکت ما در عرض دو سال یعنی 96 و 97، در ایران به 500 هزار رسید، اما آنها توانسته بودند با محصولی که ضعیف‌تر از ما بود 50 میلیون کاربر در دنیا بگیرند. البته 50 میلیون کاربر در دنیا عدد کوچکی است و با یک فعالیت کوچک می‌توان این‌قدر کاربر جذب کرد. سپس در انتهای سال 97 کسب و کارشان یک میلیون دلار سرمایه جذب کرد. از این رو تیم‌شان به 25نفر توسعه پیدا کرد، برند خود را به verby.com تغییر دادند و لینک‌شان درحال پیشرفت است. این یک تجربه موفق از کسب‌و‌کار مشابه ما است که در کشور همسایه شروع به کار کرد.


البته دولت هند از شرکت‌های آی‌تی بسیار حمایت می‌کند. نمی‌دانیم پشت پرده چه اتفاقی افتاد که این شرکت‌ها رشد کردند ولی از لحاظ محصولات دیدیم که ضعیف‌تر بود و مطمئنیم اسکای روم هم حرفی برای گفتن در بازار بین‌المللی دارد.


انتهای پیام/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب