دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1399 - 15:15
توسط محققان صورت گرفت؛

دستیابی به آلیاژهای قوی‌تر با سوپرفولاد

دانشمندان موفق به توسعه نوع جدیدی از سوپرفولاد شده‌اند که به ساخت آلیاژهای سخت‌تر و قدرتمندتر کمک می‌کند.
کد خبر : 489526
ffffffffff.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم،فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از نیواطلس، محققان هر بار که تلاش می‌کنند بهبودی در موادی مانند فولاد ایجاد کنند، در عین حال نقاط ضعفی را نیز معرفی می‌کنند. حال یک گروه تحقیقاتی نوع جدیدی سوپرفولاد توسعه داده است که نقاط ضعف این ماده را از میان برمی‌دارد و مقاومت آلیاژهای آن در برابر شکستگی را افزایش می‌دهد.


برای موادی مانند فولاد سه ویژگی اصلی وجود دارد که تعادل میان آنها باید ایجاد شود: استحکام، سختی و شکل‌پذیری. در نگاه اول شاید استحکام و سختی ویژگی مشابهی خوانده شوند اما تفاوت بزرگی میان این دو وجود دارد. استحکام به معنای مقدار باری است که ماده، قبل از تغییر شکل یا از هم پاشیدن، می‌تواند تحمل کند که با فشار پاسکال اندازه‌گیری می‌شود. سختی به معنای مقدار نیرویی است که باعث شکسته شدن ماده می‌شود. برای مثال، شیشه استحکام بالا اما سختی پایینی دارد.


دانشمندان دانشگاه هنگ‌کنگ و آزمایشگاه لورنس برکلی موفق به توسعه و تولید نوعی فولاد شده‌اند که عملکرد فوق‌العاده بالایی در سه ویژگی استحکام، سختی و شکل‌پذیری دارد. مقاومت سوپرفولاد در برابر تغییرشکل 2 گیگاپاسکال، سختی آن 102 MPa-m و میزان کشش یکنواخت آن 19 درصد است. این ماده جدید قدرتمندتر و سخت‌تر از فولاد به کار رفته در مهندسی‌های هوافضاست و قمیت آن 20 درصد فولاد معمولی است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته