دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1399 - 08:08
سیفی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم توجه به عدالت آموزشی در مناطق روستایی آذربایجان شرقی

فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی بر لزوم توجه به عدالت آموزشی دانش‌آموزان در مناطق روستایی تأکید کرد.
کد خبر : 489255
4427983.jpg

سولماز سیفی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های استراتژیک موجود در نظام، بحث عدالت آموزشی است، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز یکی از راهبردهای اصلی بسط و گسترش عدالت آموزشی مطرح شده است و یکی از شرایط لازم برای جامعه متعالی، پویا و توسعه‌یافته دستیابی به عدالت به معنای عام و به معنای خاص آن است.


وی افزود: عدالت آموزشی زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌کند و اگر نتوان این عدالت را در ابعاد آموزشی جامعه برقرار کرد فاصله و شکاف طبقاتی باعث ایجاد نابهنجاری در سیستم آموزشی کشور می‌شود. اما در استان آذربایجان شرقی همانند بسیاری از استان‌های دیگر مرکزگرایی و توجه به مرکز استان و تمرکز امکانات در آن و کم توجهی نسبت به مناطق روستایی و مناطق مرزی باعث شده بحث عدالت آموزشی در بسیاری از موارد نادیده گرفته شود و باید مسئولان مربوطه توجه لازم به تحقق عدالت آموزشی دانش‌آموزان در مناطق روستایی داشته باشند.


این فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی با بیان اینکه روستاهای استان آذربایجان شرقی جزو مناطق کم‌برخوردار و محروم هستند، گفت: دانش‌آموزان روستایی خیلی به کتاب دسترسی ندارند، در واقع در فقر آموزشی هستند و عدالت آموزشی در روستاها وجود ندارد؛ در حالی که مهم‌ترین سن برای رشد فرد در مقطع ابتدایی و مهم‌ترین ابزار برای رشد آن، کتاب و امکانات آموزشی است.


سیفی ادامه داد: در روستاهای استان آذربایجان شرقی چند مشکل عمده وجود دارد، در وهله اول امکانات سخت‌افزاری روستاهاست؛ دانش‌آموزان معمولاً در مدرسه‌ای درس می‌خوانند که سرویس بهداشتی، آب، گاز و برق ندارد. دانش‌آموز درس کار و فناوری دارد، اما هنوز کامپیوتر را ندیده است! من مدارس بسیاری را می‌شناسم که امکانات اولیه را ندارند و مدرسه محدود به یک کانکس است.


وی خاطرنشان کرد: معلمان حاضر در روستا یا از نهضت سوادآموزی هستند و یا سربازمعلم، اگر معلم رسمی هم باشد آموزش‌های چندانی نمی‌بیند و دانش‌آموز سواد بالایی پیدا نمی‌کند. گاهی یک معلم مجبور است چند پایه را در یک کلاس تدریس کند، این مسئله کیفیت آموزش و مهارت‌ها را پایین می‌آورد. شاداب‌سازی مدارس اصلاً در روستاهای استان آذربایجان شرقی اتفاق نمی‌افتد؛ این در حالی است که در مرکز استان تعداد بسیاری مدرسه دولتی و غیرانتفاهی با امکانات بسیار در حال فعالیت است و چهره بسیار مطلوبی را از آموزش و پرورش استان به‌عنوان ویترین آموزشی کشور ارائه می‌دهند.


این فعال دانشجویی تصریح کرد: در شهر تبریز دبستانی به نام علوی وجود دارد که از امکانات، تجهیزات و ویژگی‌های آن می‌توان به دو زبانه بودن، حیاط با پوشش چمن مصنوعی و فضای سبز، کتابخانه، سالن همایش، سایت رایانه، کلاس‌های مجهز به ویدئو دیتا پروژکتور، لپ‌تاپ و تبلت، ثبت تردد دانش‌آموزان، سامانه‌ پیامک اطلاع‌رسانی به اولیا، استفاده از سالن ورزشی، آزمایشگاه، جلسات مشاوره، برگزاری کارگاه‌های خلاقیت، رباتیک، شنا، فوتسال، زبان و شطرنج اشاره کرد و از از این مدرسه اعیانی با مدرسه روستایی زمین تا آسمان فاصله است.


سیفی گفت: بر اساس یک باور دینی، اعتقادی دارم که شاید بخشی از آن شعاری باشد اما معتقد هستم که مجموعه جهان و حرکت تاریخ به سمت عدالت در حال پیشروی است، چراکه به مهدویت و امام زمان(عج)اعتقاد داریم و از ویژگی‌های این اعتقاد، باور‌داشتن به عدالت‌خواهی و بسط عدالت است. پس با وجود ظلم‌هایی که چه در آموزش وپرورش کشور و چه در استان وجود دارد، باورم این است که به سمت عدالت در حرکت هستیم.


وی خاطرنشان کرد: واژه عدالت آموزشی را چند سال است در ادبیات آموزش ‌و پرورش می‌بینید و در اسناد رسمی یونسکو از این واژه‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که در احادیث دینی ما بسیار قبل‌تر به این مسئله پرداخته شده است. به‌همین‌دلیل به سمت عدالت حرکت می‌کنیم و امیدواریم نسلی تربیت شود که خواهان عدالت باشد و تحمل عدالت را داشته باشد و چه بسا بهتر است ماهم وظیفه خود را در پیشبرد این امر انجام دهیم. تحقق عدالت آموزشی در استان با واقعیت بسیار فاصله دارد اما امید است این فاصله در آینده نزدیک کمتر شود.


انتهای پیام/4118/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب