دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1399 - 13:00
فناوری در مبارزه با کرونا/7؛

وقتی تکنولوژی به کمک پزشکی آمد/ از تشخیص کرونا با هوش مصنوعی تا همکاری ربات‌های استریل‌ساز

بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از ابتدای شیوع کرونا در جهان به دنبال راه و روشی برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر بوده‌اند تا دریابند که چگونه با استفاده از فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و کلان داده‌ها می‌توان به نبرد کرونا رفت.
کد خبر : 487046
بر+افزار+کرونا.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از زمان ثبت رسمی اولین مورد ابتلا به بیماری کروناویروس جدید در ووهان چین، این بیماری در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش پیدا کرده است. چین اولین کشوری بود که برای مقابله با این ویروس دست به دامن شرکت‌های فناوری خود به ویژه در حوزه‌ هوش مصنوعی و کلان داده‌ها شد (شرکت‌هایی از جمله علی بابا، بایدو، هواوی). این اقدام سرآغازی بود تا سایر شرکت‌های فناوری در اقصی نقاط جهان نیز به طور کامل با پزشکان، دانشگاهیان و پژوهشگران در مبارزه با این بیماری متحد شوند. گام‌های ستودنی در داخل کشور نیز برای مبارزه با این بیماری برداشته شده است. در این گزارش 10 مورد از تلاش‌هایی که در آن هوش مصنوعی، علم داده و فناوری برای مبارزه با کروناویروس جدید مورد استفاده قرار گرفته را بررسی می‌کنیم.


هوش مصنوعی برای شناسایی، پیگیری و پیش بینی شیوع بیماری


اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص شده که هرچه دقیق‌تر بتوانیم ویروس را ردیابی کنیم، بهتر می‌توانیم با آن مبارزه کنیم. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل گزارش‌های خبری، سیستم رسانه‌های اجتماعی و اسناد دولتی، می‌تواند نحوه و ساختار شیوع بیماری را بیاموزد. چنین روشی پیشتر در مبارزه با آنفلونزا به کار گرفته شده بود. یکی از مشهورترین محصولات در این حوزه را شرکتی کانادایی به نام BlueDot عرضه می‌کند و کارش ردیابی تهدیدات بیماری‌های عفونی است. در حقیقت، هوش مصنوعی شرکت BlueDot چند روز قبل از اطلاع‌رسانی جهانی در مورد شیوع این ویروس از سوی مراکز کنترل و پیشگیری و سازمان بهداشت جهانی، در مورد این موضوع هشداردهی کرده بود.


هوش مصنوعی برای تشخیص ویروس


 شرکت هوش مصنوعی Infervision، برنامه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی راه اندازی کرده که به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در خط مقدم مبارزه با کرونا کمک می‌کند تا این بیماری را به طور موثر تشخیص دهند و بر آن نظارت داشته باشند. این روزها بخش‌های تصویربرداری مراکز درمانی با افزایش حجم و تقاضای سنگینی مواجه شده‌اند و برنامه‌ی مزبور موفق شده سرعت تشخیص CT را بهبود ببخشد. غول تجارت الکترونیکی چینی علی‌بابا همچنین یک سیستم تشخیص هوش مصنوعی ساخته که ادعا کرده در تشخیص ویروس ظرف چند ثانیه، تا 96 درصد دقیق است.


پردازش کارهای اداری مراقبت‌های بهداشتی


 بر کسی پوشیده نیست که این روزها کادر درمانی در بیمارستان‌ها وقت سر خاراندن ندارند. اما نه تنها عملکردهای بالینی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی بسیار شلوغ شده بلکه بخش‎های مالی و اداری و امور مربوط به بیمه نیز با افزایش کار مواجه شده‌اند. بسترهای نرم افزاری blockchain ارائه شده توسط شرکت Ant Financial به سرعت بخشیدن و پردازش مطالبات کمک می‌کند و میزان تعامل چهره به چهره بین بیماران و کارکنان بیمارستان را کاهش می‌دهد.


هواپیماهای بدون سرنشین تجهیزات پزشکی را تحویل می‌دهند


 یکی از راه اصلی مبارزه با بیماری، قرنطینه‌ افرادی است که علائم ساده‌ی بیماری را داشته‌اند. اما آیا این افراد را باید با حال خود رها کرد؟ یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای تهیه و انتقال تجهیزات پزشکی در جایی که شیوع بیماری در وضعیت قرمز است، تحویل از طریق هواپیماهای بدون سرنشین است. شرکت Terra Drone از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین خود برای انتقال نمونه‌های پزشکی و مواد قرنطینه‌ای با حداقل خطر بین مرکز کنترل بیماری و مردم در شهرستان شینچانگ استفاده می‌کند. هواپیماهای بدون سرنشین همچنین برای گشت‌زنی در فضاهای عمومی، ردیابی موارد عدم رعایت دستورات قرنطینه و تصویربرداری حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


روبات‌های استریل‌سازی، تحویل مواد غذایی و انجام کارهای دیگر


روبات‌ها مستعد ابتلا به ویروس نیستند، بنابراین آنها برای انجام بسیاری از کارها نظیر تمیز کردن، ضدعفونی کردن و تهیه غذا و دارو برای کاهش میزان تماس انسان می‌توانند استفاده شوند. روبات‌های UVD تولید شده توسط شرکت Blue Ocean Robotics از نور ماوراء بنفش برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کنند. در چین، Pudu Technology روبات‌های خود را که به طور معمول در صنعت پذیرایی استفاده می‌شدند، در اختیار بیش از 40 بیمارستان در سراسر کشور قرار داده است.


تولید و تهیه دارو


بخشDeepMind  گوگل با استفاده از جدیدترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی و قدرت محاسبات کامپیوتری، توانست پروتئین‌های احتمالی تشکیل‌دهنده‌ی ویروس را تعیین کند و با انتشار این یافته‌ها به دیگران در مبارزه با آن کمک کند. شرکت BenevolentAI از سیستم‌های هوش مصنوعی برای ساخت داروهایی استفاده می‌کند که می‌توانند با سخت‌ترین بیماری‌های جهان مبارزه کنند و اکنون برای اولین بار  روی بیماری‌های عفونی متمرکز شده است. آنها چند هفته پس از شیوع بیماری، از قابلیت‌های پیش بینی محصول خود برای تشخیص داروهایی که می‌توانند برای درمان مناسب باشند استفاده کردند.


پارچه‌های پیشرفته محافظت می‌کنند


 شرکت‌هایی مانند سونوویا در تلاش هستند با استفاده از فناوری، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را به پوشش‌هایی ضد پاتوژن با قابلیت ضد باکتریایی مبتنی بر نانوذرات اکسید فلز، مجهز کنند.


هوش مصنوعی برای شناسایی افراد بی‌ملاحظه و افراد ناآگاهِ آلوده


 سیستم نظارتیِ پیشرفته‌ی چین از فناوری تشخیص چهره و نرم افزار تشخیص دمای شرکت SenseTime برای شناسایی افرادی که تب دارند و احتمال دارد به ویروس مبتلا باشند، استفاده می‌کند. دولت چین همچنین یک سیستم نظارتی به نام کد بهداشت(Health Code) تهیه کرده است. این سیستم ریسک اینکه هر فرد بر اساس سوابق سفرش، چقدر در نقاط پرخطر حضور داشته و در معرض افراد ناقل قرار داشته را شناسایی و ارزیابی می‌کند. براین اساس به شهروندان کد رنگی (قرمز، زرد یا سبز) اختصاص داده شده که می‌توانند به وسیله‌ی برنامه‌های محبوب در این کشور مانند WeChat یا Alipay به آنها دسترسی داشته باشند و از طریق آن دریابند که آیا باید در قرنطینه بمانند یا مجازند در اماکن عمومی حضور داشته باشند.


استفاده از روبات‌های چت برای اشتراک گذاری


افراد می‌توانند از طریق برنامه‌هایی مانند Tencent با WeChat از خدمات مشاوره بهداشتی رایگان آنلاین بهره ببرند. تفاوت این برنامه‌ها با سیستم‎‌های سنتی در این است که در حقیقت از روبوت‌های چت یا Chatbot در آنها استفاده می‌شود.


سوپرکامپیوترهایی که روی واکسن کروناویروس کار می‌کنند


منابع رایانش ابری و سوپرکامپیوترهای مختلفی از شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر  Tencent،DiDi  و Huawei و IBM  توسط محققان برای پیشرفت درمان یا توسعه‌ی واکسن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. سرعتی که این سیستم‌ها می‌توانند محاسبات را انجام دهند و راه حل‌هایی که ارائه می‌دهند بسیار سریعتر از پردازش یک کامپیوتر شخصی است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته