دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1399 - 14:03

دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی از نظر قانونی اختراع نیستند

قوانین جاری در مورد دستگاه‌های هوشمند نشان می‌دهد محصولات تولید شده به وسیله هوش مصنوعی اختراع محسوب نمی‌شوند.
کد خبر : 486695
هوش 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی تقریباً توانایی‌های نامحدودی دارد و هر روز خبرهای جدی از دستگاه‌های تولیدشده به وسیله این فناوری منتشر می‌شود. حالا سازمانی دولتی در آمریکا اعلام کرده تنها دستگاه‌های طراحی‌شده توسط انسان‌ها اختراع محسوب می‌شوند و مجوز ثبت اختراع تنها به مخترعان حقیقی تعلق می‌گیرد.


این قانون پس از آن وضع گردید که تعدادی از مهندسان در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی دستگاه‌های جدیدی را اختراع کرده و درخواست خود را برای ثبت اختراع به اداره ثبت اختراع و نشان تجاری آمریکا(USPTO) ارسال کردند. این سازمان دولتی بعد از بررسی‌های طولانی تصمیم گرفت که گواهی ثبت اختراع را تنها به دانشمندانی بدهد که محصولی جدید را بدون دخالت مستقیم هوش مصنوعی اختراع می‌کنند.


در اطلاعیه USPTO آمده است: فقط اشخاص حقیقی می‌توانند خود را به‌عنوان مخترع معرفی کنند. مدتی پیش دفتر ثبت اختراعات اروپا در کشور انگلیس نیز تصمیم مشابهی گرفته و اعلام کرد: دستگاه‌های اختراع شده به وسیله هوش مصنوعی فاقد مالکیت معنوی هستند و نمی‌توانند مجوز ثبت اختراع دریافت کنند.



پس از انتشار این خبر گروه‌های زیادی از مخترعان و مهندسان هوش مصنوعی نسبت به آن واکنش‌های متفاوتی نشان داده و گفتند: هوش مصنوعی به وسیله الگوریتم‌های پیچیده کنترل می‌شود. این الگوریتم‌ها توانایی هوش مصنوعی را به شدت افزایش داده ولی نباید این فناوری را جایگزین انسان کرد. قطعا حمایت از مخترعان حقیقی آن‌ها را دلگرم کرده و انگیزه نخبگان برای توسعه طرح‌های خلاقانه را افزایش می‌دهد.


اما عده‌ای که با این قانون مخالف هستند، گفتند: نیابد تصور کرد هوش مصنوعی خود به تنهایی دستگاهی را اختراع می‌کند. این فناوری شگفت انگیز زندگی انسان‌ها را بسیار راحت‌تر از گذشته کرده ولی هیچگاه جایگاه حقیقی انسان را زیر سوال نمی‌برد چون خود آن توسط مهندسان اختراع و به خدمت بشر در آمده است.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته