دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تاکنون چه تکنولوژی‌هایی برای مقابله با کرونا به‌کار گرفته شده است؟

در پی شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان علاوه بر اقدامات دولت‌ها، کادر درمانی و داروها، تکنولوژی نیز نقش مهمی در مبارزه با این بیماری ایفا کرده است. در این گزارش به این موضوع پرداخته‌ایم.
کد خبر : 483112
covid-19_coronavirus_network_of_vectors_by_da-kuk_gettyimages-1213355637_2400x1600-100837132-large.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا و گسترش آن به سراسر دنیا، باعث شده همه پزشکان، پرستاران و دانشمندان در کنار اقدامات پیشگیرانه دولت‌ها، به مبارزه با این بیماری بپردازند. در این‌ بین تکنولوژی نیز قابلیت‌های خود را نشان داده و سهم قابل‌توجهی را در مقابله با کرونا دارد.


بسیاری از متخصصان و سازمان‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان در تلاش‌اند تا  با اقداماتی ازجمله ساخت محصولات بهداشتی و پزشکی، ردیابی و پیش‌بینی شیوع آن و محافظت از کلینیک‌های پزشکی از حملات سایبری، شرایط اورژانسی ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهند.


هوش مصنوعی نیز با ردیابی شیوع بیماری، تمیز کردن بیمارستان‌ها، تحویل غذا و لوازم پزشکی و تولید واکسن در مبارزه با کرونا کمک می‌کند. این امر همچنین باعث شده دولت‌های کشورهای آسیایی، کالج‌ها و مؤسسات مختلف را برای تسریع در به‌کارگیری فناوری تشویق کنند.


درحالی‌که این ویروس تأخیر قابل‌توجهی را در اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند، اما پیشرفت و تجاری‌سازی فناوری‌ها را تسریع می‌بخشد؛ به‌ویژه در مورد رویه‌های خودکار سازی، افزایش کارآیی در فاصله‌گذاری اجتماعی و تحولاتی که باعث کاهش تماس انسان به انسان می‌شوند.


تراشه‌های بلوتوث


تحلیلگران و کارشناسان MIT از بنیادهای مختلف در حال ایجاد سیستمی با نام PACT هستند که می‌تواند به مقامات بهداشت عمومی کمک کند تا ضمن حفظ حریم خصوصی ، ویروس COVID-19 را ردیابی کنند.



یکی از مدیران آزمایشگاه لینکلن دانشگاه ام آی تی گفت: این سیستم به سیگنال‌های بلوتوث با برد کوتاه وابسته به تلفن‌های همراه بستگی دارد. سیگنال‌ها با شماره‌های اختیاری که در نزدیکی تلفن‌های همراه هستند می‌توانند اطلاعات فرستاده و یا دریافت کنند. برای مثال اگر فردی تست کرونای او مثبت باشد، این سیگنال‌ها می‌توانند بسیاری از اطلاعات صوتی تلفن همراه وی در 14 روز گذشته را به بانک اطلاعاتی منتقل کند.


وی افزود:  سپس دیگران می‌توانند این پایگاه داده را بررسی كنند تا ببینند آیا هر یك از این اطلاعات صوتی مطابق با تلفن‌های هوشمند آن فرد هست یا خیر. در صورت وجود تطابق، یک اخطار به افرادی که ممکن است در معرض وی قرار گرفته باشند، ارسال می‌شود و همچنین در اقدام بعدی این داده‌ها به مقامات بهداشت و پزشکی نیز ارسال می‌شود.


پهپادهای تحویل مرسوله


شیوع ویروس کرونا نیاز به تحویل خودکار را بار دیگر اثبات کرد. در چین چند شرکت پهپادها و روبات‌هایی را برای انتقال وسایل پزشکی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و همچنین برای انتقال مواد غذایی، دارو و لوازم ضروری برای افرادی که در قرنطینه هستند، ساخته و استفاده می‌کنند.



پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین در تجارت الکترونیک نیز در حال افزایش است. در ایالات‌متحده و دیگر کشورها، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، ازجمله آمازون، UPS، آلفابت، پیتزا Domino و Walmart، در حال آزمایش پهپادها را آغاز کرده‌اند تا به کاهش هزینه‌های تحویل برای محصولاتی مانند خواروبار و مواد غذایی کمک کنند. پیش‌بینی می‌شود حدود 25هزار پهپاد امسال برای همین منظور به پرواز دربیایند.


مقررات، نگرانی‌های ایمنی و مخالفت جامعه، محدودیت استفاده از پهپادها را در ایالات‌متحده و جاهای دیگر در پی داشته است. بااین‌حال، پهپادها و روبات‌ها می‌توانند با حجم بالایی از کار را انجام دهند و به هنگام بروز چنین بیمارهایی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.


مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده باعث شده قوانین و دستورالعمل‌ها نادیده گرفته شوند چراکه تحویل مرسوله‌های مختلف به افراد در حال قرنطینه و همچنین افراد آلوده، بسیار افزایش یافته است.


دورکاری



دولت‌های سراسر جهان برای افرادی که به مناطق آلوده به ویروس سفر کرده یا ممکن است ارتباط نزدیکی با یک فرد آلوده داشته باشند، دستور به قرنطینه خانگی و دورکاری آن‌ها می‌دهند ازاین‌رو و باتوجه به گسترش بیشتر این ویروس، دورکاری محبوبیت زیادی پیدا کرده است چرا که از تماس با سطوح و یا افراد آلوده پیشگیری می‌کند.


با توجه به تعداد رو به رشد کارمندانی که دورکاری می‌کنند، تعدادی از سازندگان نرم افزار ویدئو کنفرانس، دسترسی به محصولات خود آزاد و رایگان کردند.



با توجه به افزایش دورکاری‌ها، «امنیت سایبری» نگرانی اساسی برای شرکت‌ها خواهد بود چراکه دیگر با شبکه‌های امن محل کار در ارتباط نیستند.



بسیاری از کنفرانس‌ها نیز کنسل شده و در مورد نحوه استفاده از راه‌حل‌های همکاری دیجیتال گفتگوهایی انجام شده است، صرف‌نظر از اینکه ویدئوکنفرانس یا دیگر گزینه‌ها مانند واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR)کماکان اجازه می‌دهند تا گروه‌های عظیمی از افراد برای همکاری و اشتراک‌گذاری داده‌ها از آن‌ها استفاده کنند. در دنیای جهانی و بهم پیوسته ما، پیشرفت این مشاغل ضروری است تا این بحث‌ها ادامه یابد.


روبات‌های کارگر



در پی شیوع ویروس کرونا انواع مختلفی از روبات‌ها برای محافظت از افراد به کار گرفته شده‌اند. در چین روبات‌ها کمک‌های مختلفی را ارائه می‌دهند؛ ازجمله کمک به بیماران برای پیدا کردن بخش‌های مختلف بیمارستان، گرفتن دمای بدن بیماران، جابجایی نمونه‌های پزشکی، ضدعفونی کردن دست افراد، ضدعفونی کردن محل‌های اقامتگاهی و تجاری و تمیز کردن بیمارستان‌ها.



استفاده از روبات‌های خدمات پزشکی و مراقبت از بیماران نیز در سراسر جهان افزایش یافته است. به‌عنوان‌مثال، در یک مرکز پزشکی در واشنگتن، پزشکان یک روبات را به نمایشگر بزرگ، دوربین، گوشی طبی و دیگر لوازم مخصوص معاینه بیمار مجهز کرده‌اند و آن را در اتاق بیماران ویروس کرونا مستقر کرده‌اند. کارکنان بیمارستان که ازاین ‌روبات برای محدود کردن ارتباط فیزیکی با بیماران استفاده می‌کنند و ارتباط خود با آن‌ها را از طریق نمایشگر موجود روی آن برقرار می‌کنند.


مصورسازی داده‌ها


همان‌طور که می‌بینیم دولت‌ها از دستگاه‌های دیجیتالی برای ردیابی شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی و تجسم داده‌ها به محققان، پزشکان و دولت‌ها کمک می‌کند تا شیوع ویروس را ردیابی کرده و مکانه‌های جدیدی که ممکن است آلوده شود را پیش‌بینی کنند. یک روش مشابه و موفقیت‌آمیز درگذشته برای بیماری‌هایی ازجمله آنفلوانزای خوکی و آبله استفاده‌شده است.



همچنین پزشکان در چین با استفاده از هوش مصنوعی و چاپ 3‌بعدی ریه بیماران مبتلا به کرونا را بررسی کرده و برای درمان آن‌ها از این فناوری استفاده می‌کنند.


درمجموع می‌توان گفت استفاده از روبات‌ها باعث تعامل بیشتر و درعین‌حال تماس کمتر بین پزشکان و پرستاران با بیماران کرونایی می‌شود که درنتیجه می‌تواند از گسترش ویروس جلوگیری کند.


سعید پیرزاده


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب