دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مطالعه جدید نشان داد؛

تأثیر «دستمال کاغذی» در از بین بردن کرونا

یک مطالعه جدید نشان داد استفاده از دستمال کاغذی می‌تواند ویروس‌هایی که پس از شستن دست روی آن به‌جا مانده را از بین ببرد.
کد خبر : 483812
nz_papertowel_170420.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از ساینس الرت، مقامات بهداشت جهانی بارها بر اهمیت شستن دست‌ها با آب و صابون برای محافظت در برابر ویروس کرونا، تأکید کرده‌اند. زیرا دست‌های آلوده یک مسیر اصلی برای انتقال میکروب است که به‌طور بالقوه می‌تواند پاتوژن ها را به سطوح منتقل کند (مانند دستگیره در) و درصورتی‌که افراد صورتشان را لمس کنند به کرونا مبتلا می‌شوند.


یک مطالعه کوچک توسط متخصصان دانشگاه لیدز و بیمارستان NHS Trust نشان داد که اگر دست‌ها به درستی شسته نشده باشند، خشک‌کردن آن‌ها با دستمال‌کاغذی در از بین بردن میکروب‌ها مؤثر خواهد بود.


محققان دانشگاه لیدز معتقدند كه این نتایج می‌تواند به كنترل ویروس کرونا كه با سرعت زیادی در سرتاسر جهان در حال گسترش است، کمک کند. آن‌ها اعلام کردند دستمال‌کاغذی باید روش اصلی برای خشک‌کردن دست‌ها پس از شستشو باشد و بنابراین خطر آلودگی و انتشار ویروس را کاهش می‌دهد.


در این مطالعه چهار داوطلب دست خود را با استفاده از باکتریوفاژ آلوده کردند (ویروسی که به باکتری‌ها سرایت می‌کند و برای انسان بی‌ضرر است) و سپس هیچ تلاشی برای از بین بردن میکروب‌ها انجام ندادند. سپس دستان خود را با دستمال‌کاغذی یا خشک‌کن برقی در سرویس بهداشتی بیمارستان خشک کرده و به لمس سطوح مختلف ازجمله دستگیره درها، نرده‌های پله، تلفن‌ها و غیره پرداختند.


محققان دریافتند که استفاده از دستمال‌کاغذی و خشک‌کن‌های برقی باعث کاهش آلودگی در دستان می‌شود.


اما تمام سطوح لمس شده پس از استفاده از خشک‌کن برقی 10 برابر بیشتر از استفاده از دستمال‌کاغذی، آلوده شده بودند. پس این نشان می‌دهد دستمال‌کاغذی بسیار مؤثر است.


محققان خاطرنشان كردند: سازمان بهداشت جهانی نیز برای خشک‌کردن دست و همچنین بستن شیر آب، استفاده از دستمال‌کاغذی را توصیه می‌کند؛ به‌خصوص در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، که توجه به این امر می‌تواند بر کاهش ابتلا به این ویروس مؤثر باشد.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته