دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

راه‌اندازی اپلیکیشن ردیابی تماس نزدیک در کشور/ با تکنولوژی به جنگ کرونا می‌رویم

گروهی از استادان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برجسته کشور موفق به توسعه و راه‌اندازی اپلیکیشنی برای خطر ابتلا به کرونا و ردیابی تماس نزدیک شهروندان شده‌اند. این اپلیکیشن می‌تواند کمک بسیاری به کاهش روند انتقال ویروس در کشور کند.
کد خبر : 482909
ddddsss.PNG

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-هانا حیدری، اوایل اسفند سال گذشته به صورت رسمی اعلام شد که ویروس کرونا در حال شیوع در کشور است، در همین زمان تیمی از استادان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برجسته کشور دور هم جمع شدند و تا با استفاده از دانش خود و تجربه کشورهایی که قبل ایران درگیر همه‌گیری ویروس کووید-19 بودند، راهی برای ردیابی این بیماری پیدا کنند. حاصل این کار داوطلبانه به توسعه و راه‌اندازی اپلیکیشنی ختم شد که در حال حاضر بیش از 200 هزار کاربر دارد. تیم سازنده‌ این اپلیکیشن در ابتدا پنج نفر بودند اما حالا بیش از 20 نفر به صورت داوطلبانه در آن فعالیت می‌کنند.


به گفته علی شریفی زارچی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و یکی از اعضای تیم سازنده این اپلیکیشن؛ تمامی کارهای توسعه و راه‌اندازی این اپلیکیشن به صورت داوطلبانه و غیرتجاری انجام شده است. باوجود این که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد تقبل هزینه‌های تولید و توسعه این اپلیکیشن را داد اما از ابتدا قصد این را داشتیم که تمام کار را داوطلبانه انجام دهیم. همانطور که کادر درمانی فداکارانه در خط مقدم مبارزه با کرونا خدمت می‌کنند یا گروه‌های جهادی که داوطلبانه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده تولید می‌کنند، گروه ما نیز عزم کرد تا این کار را داوطلبانه برای مردم انجام دهد.


اپلیکیشنی برای پیش‌بینی خطر ابتلا به کرونا


وی می‌گوید؛ در چین و کره جنوبی که قبل از ایران با ویروس کرونا درگیر بودند، نرم‌افزار تلفن همراهی برای شناسایی تماس نزدیک توسعه داده شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تماس نزدیک به معنای این است که دو نفر در فاصله کمتر از یک و نیم متری یکدیگر قرار گرفته باشند، در این حالت اگر یک نفر از آنها به کرونا مبتلا باشد، احتمال ابتلای نفر دوم نیز وجود دارد. این تماس‌های نزدیک در اکثر مواقع در شرایطی اتفاق می‌افتد که برای افراد قابل‌پیگیری نیست.


به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف؛ برای مثال در نظر بگیرید که یک راننده تاکسی اینترنتی مبتلا به کروناست و از این موضوع آگاه نیست. مسافری به مدت یک ساعت در ماشین این راننده می‌نشیند، بنابراین احتمال ابتلای مسافر به کرونا بالا می‌رود. با این حال وقتی کرونا در راننده تشخیص داده می‌شود، راهی برای دانستن مسافر از این شرایط وجود ندارد. بنابراین تیم ما به این فکر افتاد که اپلیکیشنی طراحی کند که قادر به ردیابی تماس نزدیک شهروندان باشد. درواقع  اپلیکیشن ساخته‌شده خطر ابتلا به کرونا را مشخص می‌کند. 


فرآیند کار اپلیکیشن ردیابی تماس نزدیک چگونه است؟


اپلیکیشن ردیابی تماس نزدیک کشور چین از کد QR استفاده می‌کند، تمام ادارات، مغازه‌ها و محل‌های عمومی یک بارکد دوبعدی گرفته‌اند، هر شخصی که به این اماکن وارد یا خارج شود، باید کد QR را با استفاده از نرم‌افزار اسکن کند تا مسیر رفت‌وآمد و مکان‌هایی که فرد به آنجا رفته است، ثبت شود. بدین ترتیب اگر فردی به کرونا مبتلا شود، باقی کسانی که در ساعت و مکان مشابهی آن فرد بوده‌اند، نیز مطلع می‌شوند و اقدامات لازم از جمله قرنطینه خانگی را انجام می‌دهند.


تلاش شبانه روزی پرسنل بیمارستان فرهیختگان برای مداوای بیماران کرونایی


شریفی زارچی می‌گوید؛ در کره جنوبی برای شناسایی تماس نزدیک میان شهروندان از  GPS استفاده می‌شود. نرم‌افزاری که تیم ما توسعه داده است با استفاده از بلوتوث کار می‌کند. وقتی بلوتوث روشن باشد، قادر به اسکن و شناسایی بلوتوث گوشی‌های همراه نزدیک است. بدین ترتیب تماس نزدیک افراد با حفظ کامل حریم شخصی ثبت می‌شود و اگر یکی از کاربران به کرونا تبدیل شود، تمام افرادی که در ساعت مشابهی با وی در محل مشترکی بودند، اعلان دریافت می‌کنند.


قطع زنجیره انتقال ویروس با فناوری


برای استفاده از تمام امکانات این اپلیکیشن فرد باید اطلاعات چون شماره تماس خود را وارد کند اما حریم شخصی کاربران محفوظ است. افرادی که در اطراف کاربر قرار دارند قادر به دیدن نام و اطلاعات وی نیستند. رفت‌وآمد و تماس نزدیک افراد به صورت یک سری کد در پایگاه اطلاعاتی ثبت می‌شود. این پایگاه داده تنها برای این اپلیکیشن ایجاد شده و دانشگاهی است. سنگاپور نیز بعد از ایران نرم‌افزار ردیابی تماس نزدیک خود را با استفاده از بلوتوث توسعه داد.


قرنطینه بازار تهران در مهار کرونا


به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف؛ استفاده از اپلیکیشن‌های ردیابی تماس نزدیک بسیار موثر است چراکه وقتی فردی مطلع می‌شود که احتمال دارد به کرونا مبتلا باشد، رفت‌وآمد خود با دیگران را کاملا قطع می‌کند که باعث کاهش سرعت انتقال ویروس می‌شود. این اپلیکیشن علاوه‌بر نسخه تحت وب، برای گوشی‌های همراه با سیستم عامل اندروید  و iOS در دسترس قرار دارد.


اپلیکیشنی با اطلاعات فراوان


در این اپلیکشن اطلاعات مفید دیگری نیز وجود دارد، برای مثال کاربر می‌تواند میزان افراد مبتلا به ویروس کرونا در محل زندگی خود را ببیند. این اطلاعات به طور مستقیم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته می‌شود و به روز است. همچنین مسیر رفت‌وآمد افراد مبتلا قبل از بروز را نشان می‌دهد. این اپلیکیشن اماکن و مراکز پرتردد و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را نیز به کاربر اطلاع می‌دهد.


قرنطینه بازار تهران در مهار کرونا


شریفی زارچی می‌گوید؛ این اپلیکیشن از فرودین ماه شروع به کار کرده و در حال حاضر بیش از 200 هزار کاربر دارد. امیدواریم افراد بیشتری از این اپلیکیشن استفاده کنند. برای مثال، در چین بالغ بر 50 میلیون نفر از اپلیکیشن ردیابی تماس نزدیک استفاده می‌کردند. اگر تماس‌های نزدیک بیشتری ثبت شود، بلافاصله بعد از ابتلای شخصی به کرونا می‌توان به سرعت دریافت که بیمار با چه کسانی تماس نزدیک داشته است. این امر می‌تواند زنجیره انتقال بیماری را قطع کند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب