دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1398 - 13:39
مقاله‌ای مستخرج از رساله دکتری تخصصی ریاضی؛

تعیین کارایی هزینه شبکه‌ای در فضای غیررقابتی در تحلیل پوششی داده‌ها

تعیین کارایی هزینه شبکه‌ای در فضای غیررقابتی در تحلیل پوششی داده‌ها، یکی از چهار مقاله‌ مستخرج از رساله نخستین دانش‌آموخته دکتری تخصصی ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد است.
کد خبر : 476789
IMG_۲۰۱۴۱۲۰۴_۱۹۲۳۳۸.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ الهام رضایی‌هزاوه نخستین دانش‌آموخته دکتری تخصصی ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد، اوایل بهمن سال جاری با موفقیت از رساله خود با عنوان «ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم‌گیرنده در تحلیل پوششی داده‌ها در محیط غیررقابتی (مطالعه موردی: شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند) با راهنمایی رضا فلاح‌نژاد و مسعود صانعی و مشاوره محمد ایزدی‌خواه با نمره عالی دفاع کرد.


از این رساله چهار مقاله استخراج شد که یکی از آنها «ساخت یک مجموعه امکان تولید هزینه‌ای جدید و تجزیه هزینه مشاهده شده واقعی برای DMU تحت ارزیابی در آن تحت فضای غیررقابتی در DEA» بود که در ژورنال ISI،  Rairo Operation Research  با ضریب تأثیر مثبت از کشور فرانسه به چاپ رسیده است.


یکی دیگر از این مقالات «شاخص بهره‌وری مالم کوئیست هزینه‌ای در تحلیل پوششی داده‌ها در فضای غیر رقابتی قیمتی و استفاده از آن در معاملات بورس اوراق بهادار ایران» بوده که در ژورنال علمی پژوهشی وزارتین به نام  Advance in mathematical finance & applications پذیرش شده است.


در مقاله سوم  نخستین دانش‌آموخته دکتری تخصصی ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد، منبع ناکارایی جدید به‌دلیل انتخاب نامناسب بردار قیمت در فضای غیررقابتی در تحلیل پوششی داده‌ها (مطالعه موردی: شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند) معرفی شده است.


این مقاله در ژورنال علمی پژوهشی وزارتین به نام  پژوهش‌های نوین در ریاضیات مورد پذیرش قرار گرفت.


تعیین کارایی هزینه شبکه‌ای در فضای غیررقابتی در تحلیل پوششی داده‌ها, عنوان چهارمین و آخرین مقاله  دانش‌آموخته دکتری تخصصی ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد است که در ژورنال علمی پژوهشی وزارتین journal of operational research in its applications در دست داوری قرار دارد.


چکیده‌ای از این مقاله به شرح زیر است: تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) یک تکنیک ریاضی برای ارزیابی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU)هاست. سال‌های اخیر یکی از حوزه‌های مهم در DEA مطالعه در مورد ساختار داخلی DMUهاست.


مدل‌های سنتی DEA به ساختار داخلی DMUها توجهی ندارند و دیدگاه جعبه سیاه دارند؛ بنابراین برای ارزیابی ساختارهایی با بیش از یک مرحله مدل‌های شبکه‌ای (NDEA) توسعه پیدا کردند.


در این تحقیق قصد داریم کارایی هزینه (CE) را برای DMUها با درنظر گرفتن ساختار داخلی آنها و در حالت‌های ایستا (زمان در ارزیابی‌ها لحاظ نشود) و پویا (ارزیابی‌ها در طول زمان توسعه پیدا کنند) و در حضور قیمت‌های متفاوت (فضای غیررقابتی) ارزیابی کنیم.


در مطالعات قبلی کارایی هزینه شبکه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما در حضور قیمت‌های یکسان و در فضای رقابتی. در دنیای واقعی فرض ثابت بودن قیمت‌ها خیلی منطقی و درست نیست.


در اینجا قصد داریم ارزیابی‌هایمان را در فضای غیررقابتی انجام دهیم. مدلی که ما ارائه می‌دهیم، کارایی هزینه هر زیرواحد و کارایی هزینه کل را روی همه دوره‌های زمانی و تحت قیمت‌های مختلف به ما ارائه می‌دهد.


برتری این روش نسبت به روش‌های قبلی در این است که کل ارزیابی‌ها در حضور قیمت‌های غیر یکسان انجام می‌شود و در کل سیستم دوره‌هایی که باعث به‌وجود آمدن ناکارایی می‌شوند به وضوح شناخته می‌شوند و فعالیت‌های درونی سیستم‌ها در دوره‌های زمانی مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.


نتیجه‌گیری


در DEA و در مدل‌های سنتی بیشتر با دیدگاه جعبه سیاه به DMUها نگاه می‌شود و به ساختار داخلی آنها توجهی نمی‌شود به همین دلیل برای ارزیابی ساختارهایی با بیش از یک مرحله مدل‌های شبکه‌ای توسعه یافتند.


در مطالعات قبلی کارایی هزینه  برای DMUها با درنظر گرفتن ساختار داخلی آنها و در حالت‌های ایستا و پویا و در حضور قیمت‌های ثابت ارزیابی شده است؛ اما از آنجا که فرض ثابت بودن قیمت‌ها در دنیای واقعی خیلی منطقی و درست نیست؛ بنابراین در این تحقیق ارزیابی‌هایمان را در فضای غیررقابتی انجام دادیم.


مدلی که در اینجا ارائه دادیم، نقایصی مانند نقص مدل کارایی هزینه Farrell را در حضور قیمت‌های یکسان، ندارد. مدل پیشنهادی ما کارایی هزینه هر زیرواحد و کارایی هزینه کل سیستم را روی همه دوره‌های زمانی و تحت قیمت‌های مختلف  به ما ارائه می‌دهد.


برتری این روش در مقایسه با روش‌های قبلی در این است که کل ارزیابی‌ها در حضور قیمت‌های غیر یکسان انجام می‌شود و در کل سیستم دوره‌هایی که باعث به‌وجود آمدن ناکارایی می‌شوند به‌وضوح شناخته می‌شوند و فعالیت‌های درونی سیستم‌ها در دوره‌های زمانی مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته