دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1398 - 11:04

الگوی خواب نامرتب باعث بیماری قلبی می‌شود

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد الگوی خواب نامرتب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا دو برابر افزایش می‌دهد.
کد خبر : 475942
download.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، یافته‌های پژوهش دانشمندان بیرمنگام و بیمارستان بوستون حاکی از آن است که الگوی خواب نامرتب، مانند زمان خواب نامشخص، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در فرد را دو برابر می‌کند.


متخصصان برای پیشگیری از وقوع حمله و سکته قلبی همواره توصیه به رژیم غذایی سالم و ورزش کردن می‌کنند. وقتی هم که صحبت از خواب می‌شود بیشتر به میزان خواب (مقدار ساعتی که فرد در شبانه روز می‌خوابد) توجه می‌کنند.


این در حالی است که خواب نامنظم، ساعت نامشخص زمان خواب و اختلاف در میزان ساعات خواب روزانه احتمال توسعه و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا دو برابر بیشتر می‌کند.


نتایج مطالعات قبلی نشان  از اهمیت بالای خوابیدن هشت ساعت در شبانه روز می‌دهد. کم‌خوابی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را در فرد افزایش دهد، پرخوابی منجر به سکته می‌شود و میزان خواب ایده‌آل نیز می‌تواند عملکرد شناختی فرد را در طول روز بهینه کند.


سوال اصلی اینجاست که الگوی خواب نامرتب چه تأثیری بر سلامت فرد می‌گذارد؟


براساس یافته‌های جدید، احتمال ابتلا به اختلالات متابولیک (سوخت‌وساز) مانند چاقی، دیابت و فشار خون در افرادی که بیشترین اختلاف در میزان خواب شبانه‌روزی را دارند، بیشتر از دیگران است.


همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که الگوی خواب نامرتب دارند نیز دو برابر افراد دارای الگوی خواب مرتب است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته