بهکارگیری نیروهای غیر متخصص مغایر با عدالت آموزشی است
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری نوشهر در نامهای به قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ دربخش تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خواستار استفاده نکردن از ظرفیت مدارس غیردولتی در مناطق محروم که با این توجیه که دانش آموزان از تحصیل محروم نشوند، شد.
متن نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری به شرح زیر است:
بسمه تعالی
سلام و علیکم
همان طور که مستحضرید آموزش و پرورش، از اساسی ترین ارگانها جهت پیشرفت و تعالی آینده ی کشور عزیزمان است و رصد و توسعه پایدار یک کشور به تربیت انسانهای آگاه متعهد و متخصص وابسته است. ومولفههای گوناگونی در تربیت انسان آگاه و متعهد دخیل است. مولفههایی که در لایحه بودجه ۹۹در بخش آموزش و پرورش دچار آسیب فراوان شده است.
لذا بر خود لازم دانستیم نگاهی گذرا به اشکالات لایحه بودجه سال ۹۹در بخش آموزش و پرورش داشته باشیم.که ظاهراً باتوجه به انتخابات پشت سر گذاشته شده کمتر مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار گرفته است.
۱.طرح خرید خدمات آموزشی یکی از معضلاتی است که درسالهای اخیر توسط برخی مسولین عنوان شده است!!
توجیه آنها برای این امر آن است که در مناطق محروم که امکان ایجاد مدرسه دولتی نیست از ظرفیت مدارس غیردولتی استفاده شود. تا دانش آموز لازم التعلیم از تحصیل محروم نشوند ولی تجربه سالهاي اخير خريد خدمات آموزشی از بخش غيردولتی نشان داده است كه اين بخش با كاهش سطح كيفی خدمات ارائه شده، به كارگيری نيروی انسانی آموزش نديده، ارزان قيمت، بدون حق بيمه و پرداختهاي متناسب و گاهي دريافت وجه از والدين سعی بركسب سود بيشتر داشته است و وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر كه حدود 14 درصد از جمعيت دانش آموزي اين وزارتخانه در مدارس غيردولتی مشغول به تحصيل میباشند، نظارت كافي درخصوص عملكرد مالی، شهريههای دريافتی از اوليا و سطح كيفی خدمات آموزشی ارائه شده در اين مدارس را ندارد، بنابراين وزارت آموزش و پرورش به طور منطقي در صورتي كه افزون بر اينها، 10 درصد از دانش آموزان خود را از طريق خريد خدمات اداره كند، از انجام صحيح اين مأموريت ناتوان خواهد بود و سهم سرانه هر دانش آموز مشمول طرح خريد خدمات آموزشی در هر سه دوره يكسان و برابر يک ميليون و 200 هزار تومان است.
مقايسه اين ارقام با سرانه دانش آموزان هريک از دورهها نشان دهنده تفاوتي از حدود سه تا هفت برابر است. از طرفی تفاوت دو تا سه برابری ميان سرانه دانش آموزان عادي در سه دوره ابتدايي، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و اختصاص اعتبار يكسان 1/2 ميليون تومان براي دانش آموزان هر سه دوره برای مشمولين طرح خريد خدمات نيز نكته قابل تأمل و پُرابهامی است.
۲.از آنجا كه بيشتر مدارس استثنايی كشور در شهرستانهای بزرگ و مناطق برخوردار قرار دارند و عموماً مناطق حاشيهای از تسهيلات و امكانات اين مدارس بیبهره هستند و تأمين معلم براي آنها از طريق طرح خريدخدمات صورت میپذيرد، تخصيص اعتبار 17 ميليون تومان براي دانش آموزان مدارس استثنايی و اعتبار 1/2ميليون توماني (چهارده برابر كمتر)برای يک دانش آموز عادی يااستثنايی مشمول طرح خريد خدمات از ديگر مصاديق دوری از عدالت و كم توجهی به مناطق محروم است.
۳.افزايش درآمد اختصاصي دانشگاه فرهنگيان از 160 ميليارد تومان در قانون بودجه 1398 به 500ميليارد تومان در لایحه بودجه 1399 منطقي به نظر نمیرسد، زيرا اساساً دانشگاه فرهنگيان به جز كسرهزينه زيست شبانه روزی و تغذيه از احكام حقوقي دانشجومعلمان تقريباً محل درآمد اختصاصی ديگری نداردوچگونگی تأمین این درآمد جای بسی تامل دارد.وسهم سرانه دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظری با مبلغ 7 ميليون و 205 هزار تومان نسبت به سهم سرانه دانشجو معلم با مبلغ 7 ميليون و 273 هزار تومان نيز قابل تأمل است.
تفاوت 68 هزار تومان در سرانه تربيت يک دانش آموز دوره متوسطه نظری با سرانه تربيت يک معلم از نكات قابل تأمل در بودجه آموزش و پرورش است كه به نظر میرسد با كمبود شديد معلم بیارتباط نيست.تخصيصهای ناكافی و ناعادلانه به اين دانشگاه از ديگر مصاديق ساختار نامناسب و مؤلفه2های ناصحيح در محاسبه و توزيع اعتبارات آموزش و پرورش است.
۴. درآمد اختصاصی حاصل از چهار درصد شهريه مدارس غيردولتي موضوع ماده (20 )قانون تأسيس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غيردولتی مصوب 1395محل ابهام است.
در قانون بودجه 1398 و لایحه بودجه 1399 رديف درآمدی با اين عنوان ديده نمیشود. مبلغی كه در جدول درآمد اختصاصي سازمان مدارس غيردولتي با عنوان درآمد متفرقه ذكر شده است، 25 ميليارد تومان است.
با فرض يک ميليون و 200 هزار دانش آموز برای مدارس غيردولتی و ميانگين شهريه پنج ميليون تومان، درآمد اختصاصی ناشي از اين بند قانونی، بالغ بر 240 ميليارد تومان میشود. مقايسه اين دوعدد نشان دهنده آن است كه در حدود يک دهم درآمد اختصاصی ناشی از قانون مدارس غيردولتی دربودجه لحاظ شده است.
۵. از مهمترين شاخصهای بررسی تناسب بودجه، بررسی سهم دانش آموزان هريک از دورههای تحصيلی ابتدايی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری است. در ميان سه دوره ابتدايی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری، سهم دانش آموز دوره متوسطه دوم نظری7 ميليون و 205 هزار تومان، متوسطه اول 5ميليون و 305 هزار تومان و دوره ابتدايی 3 ميليون و 320 هزار تومان است.
نكته قابل تأمل در اين باره سهم بيش از دو برابری هر دانش آموز دوره متوسطه دوم نظری نسبت به سهم هر دانش آموز دوره ابتدايی است كه در تضاد آشكار با اصل عدالت محوری و مغاير با رويكردهای سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است. در راهكار 2/12 سند تحول بنيادين، فراهم آوردن تسهيلات و امتيازات مناسب براي جذب و نگهداشت نيروهای كارآمد در دوره ابتدايی و تقويت نگاه تخصصی زيربنايی به اين دوره تحصيلی به صراحت مورد تأكيد قرار گرفته است.
امیدواریم نمایندگان محترم مجلس به رسالت خطیر خویش عمل نموده و ضمن بررسی عالمانه و دقیق لایحه بودجه مانع آسیب بر پیکره تعلیم و تربیت شوند که پیش از این تصمیمات برخی از مسولین موجب این امر شده است.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/