دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تدوین بودجه سال99 فقط از سر رفع تکلیف/ عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم سازی، دولت را به چالش می‌کشد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه از ظاهر لایحه بودجه سال 99 چنین بر می‌آید که دولت فقط از سر رفع تکلیف این لایحه را تدوین کرده است گفت: اگر دولت بخش خصوصی را در تصمیم‌سازی‌های خود دخیل نکند قطعاً سال آینده با چالش مواجه خواهد شد.
کد خبر : 471758
IMG_1913.jpg

میرمحمد حشمتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به مشکلات اقتصادی سال 99 که ناشی از بودجه غیرمسئولانه دولت خواهد بود گفت: آنچه از بودجه سال 99 برداشت می‌شود، این است که دولت فقط از سر رفع تکلیف اقدام به تدوین این لایحه بودجه کرده است و توجهی به مشکلات اقتصادی موجود در کشور نداشته است.


این کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه متأسفانه دولت در سیاست‌گذاری به‌هیچ‌عنوان یکپارچه عمل نکرده است و هر نهاد و وزارت خانه به‌صورت جزیره‌ای اقدام به سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری می‌کند گفت: در چند سال اخیر بارها شاهد بودیم که وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت و درمان و مابقی وزارتخانه‌ها بدون توجه به کلیت اقتصاد اقدام به سیاست‌گذاری کرده‌اند که نتیجه‌اش همین وضعیت اقتصادی است که امروز گریبانگیرمان شده است.


وی با تأکید بر اینکه تا وقتی این شرایط در کشور حاکم است و سیاست‌گذاری در اقتصاد بر عهده یک نهاد نیست و یک صدا از دولت در این زمینه شنیده نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که شرایط اقتصادی کشور بهبود بخشد که البته بهبود شرایط در مدت زمان یک یا دو سال اتفاق نخواهد افتاد.


حشمتی خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که سالیان دراز است با درآمدهای نفتی گره خورده، هرگز در کوتاه‌مدت نمی‌تواند خود را از این درآمدها خلاص کند و یا هرگز نمی‌توان انتظار داشت که درآمد جایگزینی به اندازه درآمد نفت برای آن دید.


این کارشناس اقتصاد با بیان مثالی توضیح داد: اگر فردی که ماهانه 3 میلیون تومان درآمد داشته باشد، بخواهد فقط 5 درصد به درآمد ماهانه خود اضافه کند، باید حداقل یک یا دو سال قبل بر روی آن تفکر کرده و سرمایه‌گذاری کند و قطعاً در کوتاه‌مدت و یک‌شبه نمی‌تواند انتظار داشته باشد که درآمد خود را فقط 5 درصد افزایش دهد.


به گفته وی در مسئله کلان اقتصاد نیز همین موضوع مطرح است که دولت هرگز نمی‌تواند درآمد خود را یک‌باره تغییر دهد و باید از مدت‌ها قبل در این زمینه کار کرده باشد و یک‌باره نمی‌توان درآمد نفت را از بودجه جدا کرد که این کار غیرممکن است.


حشمتی با اشاره به اینکه دولت بارها اعلام کرده است از سال آینده قصد دارد درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد تا جایی که این درآمد جایگزین درآمد نفت خام شود اظهار داشت: در شرایطی که امروز بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت است تا بتواند روی پای خود بایستد دولت می‌خواهد باری به دوش بخش خصوصی اضافه کند.


وی ادامه داد: این کار دولت موجب می‌شود بخش خصوصی کوچک شود و قطعاً به تولیدات کشور ضربه خواهد خورد.


حشمتی ادامه داد: وقتی دولت بخش خصوصی را در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های خود دخالت نمی‌دهد قطعاً نمی‌تواند انتظار داشته باشد که بخش خصوصی او را در این شرایط همراهی کند.


به گفته این کارشناس اقتصادی تنها راه‌کار دولت این است که بخش خصوصی را در سیاست‌گذاری و تصمیم سازی دخالت دهد تا بتواند از این ظرفیت استفاده کند و قطعاً بخش خصوصی نیز با دولت در این شرایط همراهی خواهد کرد.


به گفته این کارشناس اقتصادی در غیر این صورت اگر دولت بخواهد برای جبران کسری بودجه به راه‌کارهایی که در گذشته آزمایش کرده است دوباره توجه کند قطعاً با شرایط بد اقتصادی از نظر تورم و رکود رو به رو خواهیم شد.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته