دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا عنوان شد؛

آموزش با استفاده از تجهیزات الکترونیکی هدف اصلی مدارس هوشمند است

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس هوشمند تغییر رویکرده داده و آموزش با تجهیزات الکترونیک را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.
کد خبر : 470026
شرفی 1.jpg

مهدی شرفی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به تغییر رویکرد وزارت آموزش و پرورش در روند هوشمندسازی مدارس در سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: مدیران وزارت آموزش و پرورش اکنون روش جدیدی را برای آموزش هوشمندانه دانش آموزان در پیش گرفته‌اند.


جهان به سرعت در حال گذر از تجهیزات و امکانات سنتی به سمت دستگاه‌های هوشمند است. امروزه دیگر تجهیزات هوشمند تنها به حوزه‌‌ای خاص محدود نمی‌شود و همه ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. آموزش مهم‌ترین بخش هر جامعه و زمینه ساز آینده‌ای بهتر است. لذا این حوزه پراهمیت نیز در بسیاری از کشورهای جهان دچار تحول اساسی شده و به سمت هوشمندسازی کشیده شده است.


در ایران مسئولان دستگاه‌های متولی آموزش که در راس آن‌ها وزارت آموزش و پرورش قرار دارد می‌کوشند تا ضمن فراهم کردن تجهیزات هوشمند برای مدارس مناطق مختلف کشور کیفیت آموزش و در نتیجه سطح یادگیری دانش‌آموزان را افزایش دهند. در سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی در خصوص وضعیت مدارس هوشمند در کشور و تلاش‌های این وزارت خانه برای تسریع در فرایند هوشمندسازی فضاهای آموزشی را بیان می‌کند:


آنا: در حال کلی وضعیت مدارس هوشمند در کشور چگونه است؟ در سال‌های اخیر چگونه روند هوشمندسازی مدارس دنبال شده است؟


شرفی: در بحث هوشمندسازی مدارس تکلیف قانونی به نام ماده 69 برنامه ششم توسعه  وزارت ارتباطات مکلف شده است که در مدارس مناطق محروم، روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و حاشیه کلان شهرها شرایط لازم برای دانش‌آموزان را فراهم کنند تا  به محتوا و کتاب و ابزارهای آموزش الکترونیکی، سخت افزار و تجهیزات دسترسی الکترونیکی رایگان داشته باشند.


در همین راستا هم در تیر ماه سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات امضا شده است. گام اول این تفاهم نامه اتصال مدارس به اینترنت پرسرعت است. بعد از اتصال مدارس به اینترنت، تجهیز و ارائه خدمات نرم‌افزاری انجام می‌شود و از طریق روش‌های مختلف و با همکاری وزارت ارتباطات پیگیر این موضوع هستیم. به ویژه به دنبال آن هستیم که این طرح در مناطق محروم با سرعت پیش برود. امیدواریم که مسئولان وزارت ارتباطات پیگیر تعهدات خود باشند.


در سنوات گذشته که اعتبار اختصاصی برای این حوزه وجود داشت و با توجه به میزان محرومیت و نوع فعالیت‌های آموزشی استان‌ها ما اعتبار در اختیار آن‌ها می‌گذاشتیم. آن‌ها کار تجهیز مدارس با در نظر گرفتن شرایط محیط آموزشی به امکانات هوشمند را انجام می‌دادند. این فعالیت‌ها همه جزو شاخه اصلی برنامه هوشمندسازی است.
 
آنا: با توجه به تعهدات وزارت آموزش و پرورش از سال گذشته تا کنون این نهاد چه اقداماتی برای تجهیز نرم‌افزاری مدارس انجام داده است؟


شرفی: هم‌اکنون در وزارت ارتباطات در حال توسعه زیر ساخت‌های لازم برای هوشمندسازی مدارس در  مناطق مختلف کشور است. مناطقی که دارای این امکانات هستند و اینترنت پرسرعت دارند به مجموعه مدارس هوشمند اضافه شده‌اند. از سوی دیگر نیز ما فراخوانی را برای تامین ابزارهای الکترونیک خود اعلام کرده‌ایم. اما فعلا چون اعتبار اختصاصی برای تجهیز مدارس در نظر نگرفته شده است بر همان رویه سنوات قبل خدمات‌رسانی می‌کنیم. ما تا جایی که توانسته‌ایم مدارس را تجهیز کرده‌ایم.


حالا تعریف هوشمند سازی کمی متفاوت شده است. اکنون دیگر از حالت صرفا تجهیز مدارس خارج شدیم و به فرایند آموزش هوشمندانه با استفاده از تجهیزات الکترونیکی توجه می‌کنیم. در کلان شهرهایی مثل تهران مدارس هوشمند با سرعت قابل توجهی تعدادشان بیشتر می‌شود.


آنا: آیا محور هوشمند سازی فقط معلمان هستند؟ امکانات هوشمند تنها در اختیار آن‌ها قرار دارد یا در اختیار دانش آموزان نیز هست؟


شرفی: در بحث هوشمند سازی مدارس با موضوعات متفاوتی رو به رو هستیم. در برخی مدارس مسئله صرفا امکانات آموزشی است و در تعدادی فقط تجهیزات الکترونیکی داریم. ابزارهای موجود هم در اختیار دانش آموز و هم معلم است. تجهیزات کمک آموزشی هم به عنوان کمکِ آموزشی است یعنی ابزاری که در فرایند آموزش از ظرفیت‌های آن استفاده می‌شود مثل آزمایشگاه مجازی . در واقع ابزارها و روش‌های گذشته به کمک ابزارهای نوین برای بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان به کارگیری می‌شود.


آنا: آیا هوشمند سازی مدارس در رشد علمی دانش آموزان تاثیر گذار بوده است؟


شرفی: بله قطعا تاثیرگذار است چون در مدارس هوشمند دانش آموز صرفا به جای خواندن از روی کتاب، تجربه می‌کند و فیلم‌های آموزش تصویری را مشاهده می‌کند. در بعضی از مدارس ما از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده می‌کنیم تا دانش‌آموزان بسیار بهتر از گذشته آموزش ببینند.


آنا: برخی از دانش آموزان و اولیاء آن‌ها معتقدند ابزارهایی مثل تخته وایت برد و حتی گچی بهتر از دستگاه‌های هوشمند است زیرا نگاه کردن به نمایشگر باعث خستگی چشم و خواب آلودگی می‌شود. تحقیقاتی مشخصی برای بررسی این مطلب از سوی آموزش و پرورش صورت گرفته است؟


شرفی: وقتی از ابزارهای هوشمند به عنوان وایت برد استفاده شود شاید حرف دانش آموز درست باشد ولی در مدارس هوشمند کار ترکیبی در حال انجام است. یعنی دانش آموز هم آموزش را درک می‌کند و هم مطالب نوشته شده یا به نمایش درآمده روی تخته هوشمند را می‌بیند.


فیلم‌های آموزشی شامل پاور پوینت‌های آموزشی و محتواهای آموزشی که معلم آماده کرده و یا مطالبی که در سایت رشد آموزش و پرورش موجود می‌باشد، همگی به آموزش و یادگیری بهتر کمک کرده است.


آنا: در بحث تجهیز مدارس هوشمند تا چه میزان از ظرفیت‌ها و دستگاه‌های تولید داخل استفاده می‌شود؟


شرفی: تا زمانی که تجهیزاتی مورد نیاز نمونه  تولید داخلی داشته باشد قطعا اولویت اول در فراهم کردن امکانات، استفاده از تجهیزات ایرانی است. همه همکاران و مدیران آموزش و پرورش استان‌ها نیز کاملا در این زمینه توجیه هستند. در واقع طبق قانون تا زمان وجود کالای ایرانی از هیچ محصولی خارجی استفاده نمی‌کنیم مگر در شرایط خاص که ابزار مورد نیاز در داخل کشور موجود نباشد.


آنا: آیا مراحل هوشمندسازی مراکز آموزشی، در مدارس دولتی با همان سرعت و کیفیت مدارس غیرانتفاعی دنبال می‌شود؟


ردیف بودجه وجود دارد ولی هنوز بودجه‌ای به صورت اختصاصی برای هوشمند سازی مدارس اختصاص داده نشده است. مدارس غیرانتفاعی به دلیل تامین بخش زیادی از منابع مالی خود از اولیاء دانش آموزان برای تجهیز محیط آموزشی به دستگاه‌های هوشمند از مدارس دولتی جلوتر هستند.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب