موانع پیشرو برای ایجاد شهر هوشمند/ کلانشهرها چقدر تا هوشمند شدن فاصله دارند؟
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تاکنون نشستها و همایشهای تخصصی زیادی در خصوص فراهم کردن زیرساختهای لازم برای هوشمندسازی شهر تهران از سوی شهرداری تهران، مراکز دانشگاهی و دستگاههای متولی امر برگزار شده است ولی با این وجود همچنان شاهد هستیم لازم که ایجاد شهر هوشمند در کلان شهر تهران با مشکلات زیادی درگیری است.
با توجه به نیاز امروز کشور در شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران، اصفهان، مشهد و تعدادی دیگر از شهرهای کشور به استفاده ار فناوریهای هوشمند، تصمیمگیریهای قطعی در این زمینه هم زمان با تعامل مناسب با بخش خصوصی میتواند تاثیرات بسیار مثبتی روی کیفیت زندگی اقشار مختلف جامعه بگذارد.
اتحادیه کسب و کارهای مجازی به عنوان رابطی پراهمیت و تاثیرگذار بین فعالان اقتصادی در فضای مجازی دارای ظرفیتهای بسیار مناسبی برای بهبود شرایط همه افرادی است که با استفاده از فرصتهای موجود در دنیای وب به کسب درآمد میپردارند. بدون شک تعامل نهادهای مسئول در حوزه کسب و کارهای اینترنتی با اتحادیه، آیندهای روشن را برای رشد همه بنگاههای اقتصادی مجازی ترسیم میکند.
در ادامه گفتگوی خبرگزاری آنا را سیدرضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی میخوانید.
آنا: آیا از ایدههای مسئولان استارتآپهای داخلی در زمینه تحقق شهر هوشمند استفاده شده است؟
الفت نسب: بر اساس آنچه ما اطلاع داریم، خبرهایی که به ما میرسد دارای نقصهای بسیاری است چون متاسفانه شهرداری آن طور که باید با اتحادیه کسب و کارهای مجازی به عنوان تشکل در ارتباط با بخش خصوصی همکاری و همراهی کند، تعامل ندارد و به طور مستقیم به موضوعات مختلف ورود پیدا میکند. در نشستهای متعددی که برگزار شده است، شهرداری به دنبال آن است که کسب و کارهای اینترنتی را تحت نظر خود قرار دهد.
در مواردی مثل بحث تاکسیهای اینترنتی تلاش زیادی از سوی مسئولان شهرداری تهران انجام شد تا دستاندرکاران این بخش اقتصادی مجوزهای جدیدی را از شهرداری دریافت کنند که البته با مقاومت اتحادیه دریافت این مجوزها لغو شد. در نهایت قرار شد که شهرداری 2 درصد از هر مبلغ کرایه سفر را به عنوان مالیات دریافت کند.( البته به تازگی خبری مبنی بر دریافت نشدن مالیات 2 درصدی از رانندگان تاکسیهای اینترنتی منتشر شده است که امیدواریم درست باشد.)
خدمات و سرویسهایی که قرار است در ازای دریافت این مالیات به شرکتهای فعال در زمینه حمل و نقل اینترنتی و اتحادیه ارائه شود، هنوز مشخص نیست. آمارها نشان میدهد روزانه بیش از 2 میلیون سفر با تاکسیهای اینترنتی در کشور انجام میشود و از رو این کسب و کارها نقش مهمی در بحث سفرهای درون شهری مردم ایفا میکنند.
با وجود اینکه هم اتحادیه و هم شرکتهای تاکسی اینترنتی از قبل مبالغ مشخصی را به عنوان مالیات به شهرداری پرداخت میکردند، دریافت 2 درصد مالیات بیشتر، فشار مضاعفی را به شرکتها و در نهایت رانندگان و درخواست کنندگان سفر وارد میکند. سرانجام تلاشهای اتحادیه برای دریافت نشدن این مالیات به جایی نرسید و این قانون در شهرداری به تصویب رسید.
در زمینه بازیافت هم شرکتها و استارتآپهایی فعال شدن ولی به نظر میرسد شهرداری بازهم میخواهد با روشهای مختلف آنها را زیر نظرخود بیاورد. هیچکدام از کسب و کارهای اینترنتی از این روند رضایت خاطر ندارند. مسئولان این کسب و کارها فکر میکنند که خیلی محدود میشوند از این لحاظ که احساس میکنند فعالیتی که آنها انجام میدهند به وسیله خود شهرداری امکان راهاندازی دارد.
ارتباط صمیمانه اتحادیه با فعالان کسب و کارهای مجازی
اقتصادی که بر بستر اینترنت کسب و کارهای خود را اداره میکنند، ارتباط تنگاتنگی با اتحادیه دارند و از همین رو در مراجعات خود بارها به مشکلات استارتآپها با شهرداری اشاره کردهاند و گفتند: "شهرداری تهران با طرح پرسشهای متعدد قصد دارد تمام جزئیات کاری ما را دریابد و این موضوع باعث ایجاد محدودیت میشود."
امیدواریم شهرداری و مجموعه شهری به این روش عمل نکند و صرفا با اعلام نیازهای خودشان، از ایدهها و طرحهای جوانان فعال در استارتآپها و کسب و کارهای اینترنتی داخلی استفاده کنند و شرایط را برای تعامل متقابل به منظور هوشمندسازی شهر فراهم سازند. صرف بیان این مطلب که اگر میخواهی در حوزه شهری کار کنید باید زیر نظر شهرداری قرار بگیرید و هزینههایی را پرداخت کنید، به نظر من اقدام خوبی نیست و نهادهای دستوری را شکل میدهد. متاسفانه ما تصور میکنیم شهرداری تهران بیشتر به دنبال جنبه درآمدی است.
آنا: آیا دستگاههای اجرایی کشور از استارتآپهای داخلی و کسب و کارهای اینترنتی برای فراهم ساختن زیرساختهای مناسب حمایت میکنند؟
الفت نسب: قطعا حمایتهایی هم صورت گرفته است. به عنوان مثال قرار است یک سری اطلاعات(دیتاها) را به صورت عمومی منتشر کنند و در اختیار کسب و کارها قرار بدهند. این دیتاها میتواند دادههای ترافیکی باشد یا دادههایی که به کسب و کارها کمک میکند.
ما در زمینه کسب و کارهای اینترنتی ظرفیتهای بسیار مناسبی داریم. جوانان خلاق سالها کار کرده و در نهایت ایدههای خود را به مرحله اجرا گذاشتهاند. باید شرایط را برای فعالیت کسب و کارهای اینترنتی تسهیل و از ایجاد نگرش کاملا درآمدی جلوگیری کرد.
اما حقیقتا تا کنون کمک چشمگیری صورت نگرفته است. برای مثال شاهد هستیم که امروز کسب و کاری که در زمینه سرویس اشتراکی دوچرخه فعال بود دیگر در خیابانهای تهران حضور ندارد. حمایتهایی که باید از طرف شهرداری برای این کسب و کارها صورت میگرفته، انجام نشده است.
نگرش درآمدی به بدنه کسب و کارهای مجازی آسیب وارد میکند
در حوزه تاکسیرانی ما پلتفرمها پرداخت خرد را داشتیم که طراحان آنها، ماهها با شهرداری درگیر مشکلات بودند. این موضوع که هر روز با یک بهانهای مثل اینکه ما خودمان میخواهیم پلتفرمی را ایجاد کنیم، برای فعالان اینترنتی مشکل ایجاد میکند. حتی در مواردی باعث از بین رفتن برخی از کسب و کارها شده است.
ما در زمینه کسب و کارهای اینترنتی ظرفیتهای بسیار مناسبی داریم. جوانان خلاق سالها کار کرده و در نهایت ایدههای خود را به مرحله اجرا گذاشتهاند. باید شرایط را برای فعالیت کسب و کارهای اینترنتی تسهیل و از ایجاد نگرش کاملا درآمدی جلوگیری کرد.
از طرفی همکاری معاونت علمی شهرداری در حال حمایت برای راهاندازی کارخانههای نوآوری در نقاط مختلف استان تهران است. این اقدام بسیار مناسبی است. تفاهمنامههایی هم در این زمینه بین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهردار تهران امضا شده است.
تعامل شهرداری با اتحادیه زمینه لازم برای ارتقاء کیفی کسب و کارهای مجازی
باید قیدهای «حتما» و «انحصارا» از رفتار شهرداری با استارتآپهای داخلی حذف شود. شهرداری دستورالعملی خاص را برای موضوع استارتآپهای شهری اجرا میکند که قطعا ما با دریافت نسخهای از این دستورالعمل آن را با هیئت مقرراتزدایی مطرح میکنیم. صدور هرگونه مجوزی خارج از آن در سایت هیئت مقرراتزدایی قرار داده شده، ممنوع است و در صدور مشاهده موارد تخلف، حتما اتحادیه آن را پیگیری میکند.
این عضو هیئت مدیره کسب و کارهای مجازی در پایان گفت: اگر شهرداری نگرانی در مورد استارتآپهای شهری دارد میتواند با اتحادیه تعامل کرده و آنها را بیان کند. در صورت تعامل نکردن نباید این توقع وجود داشته باشد که در صورت بروز هرگونه مشکلی اتحادیه از طریق مراجع قانونی برای احقاق حق خود تلاش نکند.
انتهای پیام/41330
انتهای پیام/