دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس مسکن:

استفاده از مسکن مشارکتی در طرح اقدام ملی، هزینه خانه‌دار شدن را افزایش می‌دهد

عنایتی درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن بیان کرد: وزارت راه وشهرسازی در برخی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن قرار است از مسکن مشارکتی استفاده کند که این موجب افزایش هزینه خانه‌دار شدن مردم می‌شود.
کد خبر : 447750
maskane meli.jpg

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد عنایتی کارشناس حوزه مسکن، در ارتباط با تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در استفاده نکردن از شیوۀ مسکن مشارکتی عنوان کرد: یکی از اساسی ترین اهداف تولید انبوه مسکن توسط  وزارت راه و شهرسازی، خانه‌دار کردن مردم با کمترین هزینه است. در حقیقت استفاده از شیوۀ مسکن مشارکتی به دلیل مالک کردن انبوه‌ساز در بخش اعظمی از واحدهای مسکونی، مانعی برای تحقق این هدف به حساب می‌آمد، زیرا انبوه‌سازان در بهترین حالت، واحد مسکونی تحت مالکیت خودرا به قیمت روز به دست مردم می‌رساند.


این کارشناس مسکن، با اشاره به تعیین قیمت مسکن در شرایط ساخت مشارکتی، بیان کرد: در شرایطی که مالکیت 70درصدی واحدهای مسکونی به انبوه‌سازان برسد، تعیین قیمت این واحدها از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج شده و انبوه‌ساز به سبب تعداد واحدهای زیادی که در اختیار دارد می‌تواند با قیمت‌سازی و ایجاد فضای سوداگری در غیاب مالیات‌های تنظیمی، نسبت به فروش واحدهای مسکونی با قیمت دلخواه اقدام کند.


وزارت راه در شیوۀ ساخت 20هزار واحد مشارکتی نیز تجدید نظر کند


محمد عنایتی، در ارتباط با تجربه ساخت مسکن به شیوۀ مشارکت با انبوه‌سازان، گفت: مسکن مشارکتی تجربه موفقی در تاریخ تولید انبوه مسکن به حساب نمی‌آید. به عنوان مثال، برج هزاره سوم به عنوان یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های اسکلت فولادی در زمان خود، قربانی استفاده از شیوۀ مسکن مشارکتی شده است و بیش از 20سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد.


وی در پایان، ضمن مثبت تلقی کردن تصمیم جدید وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: هم‌اکنون، وزارت راه و شهرسازی، در ساخت 20هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی از شیوۀ مسکن مشارکتی بهره می‌برد، و این تعداد واحد مسکونی ممکن است به تمامی آفت‌های ذکر شده به سبب استفاده از شیوۀ مشارکتی دچار شوند.لذا وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق کامل اهداف خود در طرح ملی مسکن، باید در شیوۀ ساخت این 20هزار واحد نیز تجدید نظر کند تا شرایط برای صاحب‌خانه شدن 20هزار خانوار متقاضی به بهترین نحو فراهم شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: طرح ملی مسکن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته