دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1398 - 11:39

بی‌آبی با بدن چه می‌کند؟

آب برای زندگی انسان ضروری است. 50 الی 70 درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و این میزان برای عملکرد بهتر بدن بسیار مهم است.
کد خبر : 446279
125356.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آب برای زندگی انسان ضروری است. 50 الی 70 درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و این میزان برای عملکرد بهتر بدن بسیار مهم است.


هرگونه کمبود آب طبیعی بدن به دلیل کم‌آبی، بیماری، ورزش یا استرس و گرمازدگی ابتدا احساس تشنگی و خستگی و سپس دچار سردرد خفیف در انسان شده و سرانجام این امر باعث می‌شود تا احساس گرسنگی و زوال روحی و جسمی در بدن شود.


انسان به‌طور مداوم از طریق تنفس، ادرار، مدفوع و پوست خود آب از دست می‌دهد. اکثر افراد سالم میزان آب بدن خود را به طرز چشمگیری از طریق خوردن و آشامیدن تنظیم می‌کنند که این امر بااشتها و تشنگی هدایت می‌شود. اما این موضوع برای نوزادان، بیماران، سالمندان، ورزشکاران و کسانی که مشاغل جسمی شدید در گرما دارند مشکل‌ساز است.


هنگام کم‌آبی چه اتفاقی می‌افتد؟


بدن انسان تا زمانی که احساس تشنگی کند دچار کمبود آب می‌شود به این معنی که مکانیسم تشنگی از سطح واقعی هیدراتاسیون عقب می‌ماند.


تحقیقات نشان می‌دهد که 1٪ کمبود آب در بدن بر روی روحیه، توجه، حافظه و هماهنگی حرکت اندام‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. اما به نظر می‌رسد که مایعات بافت مغز باکم آبی بدن کاهش می‌یابد، بنابراین حجم مغز را کاهش داده و به‌طور موقت بر عملکرد سلول تأثیر می‌گذارد.


هنگامی‌که بدن انسان آب را بدون جایگزین از دست می‌دهد، خون غلیظ‌تر می‌شود و در یک مرحله این امر باعث می‌شود که کلیه‌ها برای حفظ بیشتر آب تلاش کنند و در نتیجه دفعات ادرار کم می‌شود.


هرچه خون ضخیم‌تر و غلیظ‌تر شود، سیستم قلبی عروقی را با افزایش ضربان قلب برای حفظ فشار خون جبران می‌کند. هنگامی‌که بدن به دلیل کم‌آبی تحت‌فشار قرار می‌گیرد، ورزش یا مواجه با شرایط گرما، خطر فرسودگی یا فروپاشی در بدن زیاد می‌شود و به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که فرد به‌سرعت بلند می‌شود تا بایستد ضعف می‌کند.


کمبود آب مانع از تلاش بدن برای تنظیم دما می‌شود که می‌تواند باعث فشارخون (درجه حرارت بدن بسیار بالاتر از حد نرمال) می‌شود. در سطح سلولی نیز «انقباض» هنگامی اتفاق می‌افتد که آب برای نگهداری و انجام سایر فعالیت‌های بدن مانند تولید خون با کمبود آب مواجه می‌شود و احساس تشنگی می‌کند.


چقدر باید آب بنوشیم؟


نیازهای عادی آب به دلیل تعدادی از عوامل، مانند ترکیب بدن، سوخت‌وساز بدن، رژیم غذایی، آب‌وهوا و لباس متفاوت است. باکمال تعجب، اولین توصیه رسمی درباره میزان مصرف آب اخیراً در سال 2004 انجام شد. بر اساس اعلام انستیتوی پزشکی، میزان مصرف کافی آب برای آقایان و بزرگ‌سالان به ترتیب 3.7 و 2.7 لیتر در روز است.


حدود 80٪ از کل آب مورد نیاز بدن روزانه از طریق نوشیدنی مایعات و 20٪ باقی‌مانده از مواد غذایی تأمین می‌شود. به‌طور طبیعی انسان باید بیش از سه تا چهار بار در روز ادرار کند، در شرایط عادی ادرار باید کم‌رنگ و بدون بوی قوی باشد، در غیر این صورت اگر رنگ تیره و خیلی تند باشد بایستی مایعات بیشتری مصرف شود. مصرف مایعات باید به نحوی باشد که عطش را رفع کند.


انتهای پیام/4108/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته