ورود به پروژه یک کمربند - یک راه نیاز به 80 کیلومتر ریلگذاری دارد
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، امیر محمودزاده در خصوص طرح یک کمربند یک جاده گفت: از این ابر پروژه که در اطراف کشور ما در جریان است، غفلت کردهایم.
وی گفت: این پروژه قرار است در سال ۲۰۳۰ چین را به رأس قله تکنولوژیکی و اقتصادی در دنیا برساند. اهمیت این پروژه برای چینیها به حدی است که تاکنون در چندین کنگره حزب خلق چین که سالی دو بار برگزار میشود، سیاستهای مرتبط با یک کمربند یکراه، بازنگری شده است.
رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران با اشاره به سرمایهگذاری چینیها در سال ۲۰۰۰ در لهستان افزود: در حال حاضر لهستان یکی از کشورهای اصلی این پروژه است که نشاندهنده برنامهریزی چینیها برای تکمیل یک کمربند یکراه از سالها قبل دارد.
رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران افزود: در سالهای آتی دیگر نفت مزیت ایران نیست و این موقعیت جغرافیایی ماست که بهعنوان مزیت اقتصادی در نظر گرفته میشود؛ این در حالی است که چینیها مصمم به اجرای این ابرپروژه چه با ایران و چه بی ایران هستند و این ما هستیم که باید از مزیت جغرافیایی خود برای قرار گرفتن در این پروژه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بندر چابهار در حال حاضر نقش استراتژیک خود را ازدستداده و بندر گوادر پاکستان توانسته جایگاه بندر چابهار را به دلیل سرمایهگذاری سنگینی که چینیها در این بندر داشتهاند به دست بیاورد. برای آنکه بتوانیم بندر چابهار را در پروژه یک کمربند یک راه بگنجانیم، باید مسیر ۷۰ تا ۸۰ کیلومتری چابهار با گوادر را با ریلگذاری به یکدیگر متصل کنیم تا بتوانیم بخشی از این نقش استراتژیک بندر چابهار را احیا کنیم.
محمود زاده تصریح کرد: کریدور یک کمربند یکراه موقعیت سرمایهگذاری و اشتغالزایی بالایی دارد و ما میتوانیم با قرار گرفتن در این کریدور، نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کنیم و سهم خود را از چینیها بگیریم. بهخصوص در مباحث مربوط به گردشگری و دانشگاهی این پروژه میتوانیم سهم خواهی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دولت باید بهسرعت اتاق فکر برای حضور ایران در ابرپروژه یک کمربند یکراه راهاندازی کند، گفت: ما هنوز نقش خودمان در این پروژه را شناسایی نکردهایم؛ درحالیکه ایران از ۶ آبان به اتحادیه اوراسیا ملحق شده است.
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/