مدل کسبوکار یک نقشه از سرزمین ایدهآل استارتآپی است
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دقت کنیم که مدل کسبوکار، یک مدل است و نه واقعیت! به معنای اینکه هیچ کسبوکاری در یک مدل، خلاصه نمیشود و مدل کسبوکار در بهترین حالت یک نقشه از سرزمین کسبوکار است و نه خود کسب و کار.
کسانی که وارد یک شرکت کوچک یا سازمان بزرگ میشوند، به سرعت میبینند که فعالیت در دنیای واقعی، بسیار فراتر از چند مورد فرآیند و نامگذاری است که در یک مدل کسب و کار مطرح میشود.
هیچکس نمیتواند با در دست داشتن و حرف زدن از یک نقشه، دریانورد شود. اما دریانورد شدن با در دست گرفتن همان نقشه آغاز میشود.
بهخاطر داشته باشیم که اتفاقاً این مدل کسبوکار، یکی از غیردقیقترین و نادرستترین مدلهاست؛ چون به محض آغاز به کار و فعالیتهای اجرایی، میبینیم که دنیای واقعی، تا چه حد با دنیایی که روی کاغذ ترسیم کردهایم تفاوت دارد. مدل کسبوکار به تدریج در طول مدت رشد و بلوغ هر فعالیتی، اصلاح میشود و شکل میگیرد و به یک مدل کاملتر و قابل اتکاتر تبدیل میشود.
بسیار هم پیش میآید که مجبور شویم مدل کسبوکار را مجدداً بازآفرینی کنیم و شکل جدیدی به آن بدهیم. بنابراین، تسلط بر مدل کسبوکار، بر خلاف تصور رایج، صرفاً به حوزهی کارآفرینی محدود نیست. بلکه برای هر کسی که در حوزهی مدیریت کسب و کار فعالیت میکند، یک نیاز اجتناب ناپذیر است.
انتهای پیام/4116/
انتهای پیام/