دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1398 - 06:00

مدل کسب‌وکار به‌عنوان یک ابزار در فرآیند استراتژیک بازار عمل می‌کند

بهتر است که مدل کسب‌وکار به عنوان یک ابزار دیده شود و در فرآیند مدیریت استراتژيک بازار مورد استفاده قرار بگیرد.
کد خبر : 443819

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در بین بسیاری از صاحبان کسب‌وکار چالشی وجود دارد، مبنی بر اینکه آیا مدل کسب‌وکار می‌تواند جایگزین استراتژی و مدیریت استراتژیک بازار شود؟


می‌توان اذعان کرد که دو مقوله استراتژی و مدل کسب‌وکار با هم هم‌پوشانی دارند. بنا به گفته آستروالدر مدل کسب‌وکار، نقشه اجرای استراتژی است. یک نکته بسیار مهم این است که در استراتژی مواردی مطرح می‌شود که در مدل کسب‌وکار و بوم کسب‌وکار نادیده گرفته می‌شود.


استراتژی بازار با در نظر گرفتن مسئله ذی‌نفعان کلیدی سروکار دارد. مثلاً ممکن است برای یک شرکت دارویی، وزارت بهداشت یک ذی‌نفع کلیدی باشد. ولی مدل کسب‌وکار این را در نظر نمی‌گیرد. در استراتژی ما در جستجوی مزیت رقابتی در برابر پنج نیروی رقابتی هستیم اما در مدل کسب‌وکار نگاه پنج نیروی رقابتی غالب نیست؛ بنابراین ممکن است مدل شما کار کند، اما به خاطر فشار پنج نیروی رقابتی سودآور نباشد.


در فضای استراتژی کلان روندهای محیطی با منطق PESTEL دیده می‌شود اما در بوم کسب‌وکار بیشتر منطق خود کسب‌وکار مورد توجه است.


باید توجه داشت که در استراتژی عوامل کلیدی موفقیت دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال ممکن است داشتن مجوز از یک نهاد نظارتی و رابطه حسنه با آن‌ها جزء عوامل کلیدی موفقیت باشد اما مدل کسب‌وکار به‌اندازه مدیریت استراتژیک به آن توجه ندارد.


بنابراین بهتر است که مدل کسب‌وکار را به‌عنوان یک ابزار ببینیم و در فرآیند مدیریت استراتژیک بازار از آن استفاده کنیم وگرنه مجذوب رنگ و لعاب و جذابیت فریبنده مدل کسب‌وکار خواهیم شد.


انتهای پیام/4116/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کسب‌وکار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته