دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1398 - 05:43

بیشتر بخوابید، کمتر بخورید!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خواب کافی می‌تواند هوس‌های غذایی را کاهش دهد.
کد خبر : 441978
E065016F-89C8-4B1D-9B7EB802BB1C24C5_source.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از ساینتیفیک امریکن، دانشمندان به‌تازگی متوجه شده‌اند که ارتباط مستقیمی میان خواب و گرسنگی وجود دارد. بنابراین خواب کافی و باکیفیت می‌تواند به کنترل هوس‌های غذایی و کاهش وزن کمک کند.


بسیاری از افراد بعد از یک خواب شبانه نامناسب و ناکافی احساس گرسنگی بیشتری می‌کنند یا هوس غذاهای خاصی را می‌کنند و این اتفاقات را پای تصوراتشان می‌گذارند. حال نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که ارتباط مستقیمی میان خواب و گرسنگی وجود دارد.


براساس یافته‌‌های جدید، حتی یک شب کمبود خواب می‌تواند سطح هورمون‌های گرسنگی و اشتهای فرد را تغییر دهد و منجر به افزایش اشتها شود. کمبود خواب بر نحوه واکنش مراکز انگیزشی به غذا، دیدن غذا و حتی فکر کردن به غذا نیز تأثیر می‌گذارد.


وقتی بدن به اندازه کافی استراحت نکرده باشد، مغز و بدن سیگنال‌های قوی ارسال می‌کنند تا وظایف سرموقع و به روش همیشگی پیش برود. کالری‌های اضافی که با افزایش اشتها جذب می‌شود، به سرعت وزن فرد را افزایش می‌دهد. این امر به‌خوبی ارتباط میان کمبود خواب و اضافه وزن را نشان می‌دهد.


کمبود خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو نیز ارتباط دارد. دانشمندان از دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی با تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات مطالعات متوجه شدند که هر چه فرد خواب بیشتری دریافت کند، احساس گرسنگی کمتری در طول روز تجربه می‌کند. در برخی موارد خواب کافی باعث از بین رفتن اشتهای فرد در برابر غذاهای نمکی و شیرین می‌شود.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته