دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1398 - 12:26
با حالت دارک مود بیشتر آشنا شوید؛

از کاهش مصرف باتری در تلفن‌های همراه هوشمند تا کاهش بینایی

وجود حالت دارک‌مود یا همان حالت تاریک امروزه در اغلب سیستم‌عامل‌ها یک اصل مهم است و در این حالت سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها مصرف باتری کم شده اما ممکن است قدرت بینایی نیز کاهش یابد.
کد خبر : 428651
Car-Crash-detection-6-450x400.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حالت دارک‌مود یا همان حالت تاریک امروزه در اغلب سیستم‌عامل‌های به‌روز و اپلیکیشن‌ها به‌عنوان یک اصل مهم موردتوجه قرارگرفته است و با بروز رسانی سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها مصرف باتری کم شده اما ممکن است قدرت بینایی نیز کاهش یابد.


اغلب کاربران گوشی‌های هوشمند تلفن همراه اندروید 10 و iOS 13  که قابلیت دارک‌مود دارند معتقد هستند با استفاده از این سیستم مصرف باتری به مقدار زیادی کاهش می‌باید، چراکه بسیاری از برنامه‌هایی که به‌صورت حالت تاریک یا در قالب یک پس‌زمینه خاکستری، آبی یا سورمه‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود نسبت به شرایط قبل از آن میزان انرژی کمتری را از باتری تلفن همراه استفاده می‌کند.



این حالت ارتباط مستقیمی با نوع نمایشگر گوشی هوشمند دارد. گوشی‌های همراهی که از صفحه نمایشگر OLED استفاده می‌کنند در برخی از برنامه‌ها صفحه زمینه به رنگ سیاه درمی‌آید و این نمایشگر‌ها پیسکل‌هایی را که به رنگ سیاه باشند اصلاً روشن نمی‌کنند که این باعث می‌شود مصرف انرژی پایین بیاید.


بسیاری از افراد عقیده دارند که با تنظیم کردن محیط کاربری برنامه و گوشی خود حالت تاریک مود، فشار کمتری به چشمشان وارد می‌شود. اما گزارشی وجود دارد که می‌گوید افرادی با چشم آستیگمات، در صورت مطالعه در حالت تاریک، باعث تشدید آن می‌شوند. این تحقیق می‌گوید به دلیل سخت‌تر شدن خواندن متون به این صورت، چشم برای تشخیص حروف از هم، باید بیشتر تلاش کند و درنتیجه ضعیف‌تر می‌شود.



در تحقیقی دیگر که توسط دانشگاه پاسو صورت گرفته، مشخص‌شده که قدرت ادراک کاربران از متن نوشته‌شده در حالت دارک مود بسیار پایین‌تر از حالت لایت مود است. البته این دلیل صرفاً برای متن‌هایی اهمیت دارد که باید به‌خوبی مفهوم آن را درک کرد.


حالت دارک‌مود در اغلب نرم‌افزارهای به‌روز امروزه در حال تبلیغ است. سیستم‌عامل‌های محبوب و معروف همانند ویندوز، iOS  و اندروید در آخرین نسخه بروز شده خود از حالت دارک مد استفاده کرده‌اند.


انتهای پیام/4115/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته