دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1398 - 21:15

برگزاری اولین نشست ملی رستاخیز علمی با محوریت «علم و فناوری در گام دوم انقلاب»

دبیر اولین نشست ملی رستاخیز علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: اولین نشست ملی رستاخیز علمی با محوریت «علم و فناوری در گام دوم انقلاب» به‌مدت سه روز در مجمتع آبعلی برگزار می‌شود.
کد خبر : 416035
image_600_302.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، محمدرضا نجفی دبیر اولین نشست ملی رستاخیز علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به برگزاری این همایش با محوریت «علم و فناوری در گام دوم انقلاب» گفت: رهبر حکیم انقلاب به مناسبت 40 سالگی انقلاب در بهمن ماه سال گذشته، بیانیه گام دوم انقلاب را در هفت محور مشخص فرمودند. یکی از این محورها حوزه علم و پژوهش و فناوری بوده است.


وی ادامه داد: در بیانیه، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که نزدیک دو دهه است در کشور ما رستاخیز علمی آغاز شده و سرعتی که پیشرفت کشورمان در عرصه علم و فناوری داشته است برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بوده است.


نجفی تصریح کرد:‌ با این وجود رهبری عزیز فرمودند که ما هنوز از قله‌ها عقب هستیم، یعنی درست است که شتاب علمی خوبی داشته‌ایم اما هنوز با آن جایگاهی که باید داشته باشیم فاصله زیادی داریم و باید به قله‌ها برسیم.


وی تأکید کرد: رهبر انقلاب در ادامه از جوانان مطالبه کردند که با جهاد علمی، دشمن را از رسیدن به هدفش که تحت سلطه قرار دادن کشور ماست، ناکام سازند. چرا که علم مایه اقتدار است، هر کس آن را داشته باشد چیره می‌شود و هر کس نداشته باشد بر او مسلط خواهند شد. در این راستا باید ریشه‌ای‌ترین مانعی که در مسیر رشد شتاب علمی وجود دارد را بیابیم تا با ایستادگی در برابر آن باعث حفظ و افزایش سرعت پیشرفت‌مان باشیم.


دبیر اولین نشست ملی رستاخیز علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: با مراجعه به بیانات مقام معظم رهبری به این نتیجه می‌رسیم که "گره‌های ذهنی" یکی از اصلی‌ترین موانعی است که به‌واسطه جنگ تمام عیار رسانه‌ای و محاصره تبلیغاتی دشمن بوجود آمده است.


وی گفت: از طرفی در این بیانیه، ریشه‌ای ترین جهاد جوانان، کاشتن نهال امید در خود و دیگران بیان شده است.


در نتیجه چنین برداشت می‌شود که امیدآفرینی، پیش نیاز رشد شتاب علمی کشور خواهدبود. 


نجفی اضافه کرد: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود که وقتی پیشرفت‌های کشور در میان مردم بازگو می‌شود، تصور می‌کنند که این پیشرفت‌ها وارداتی است و باورشان نمی‌شود با وجود تحریم‌های گسترده، ایران با اتکا به توان داخلی خود، به این قدرت علمی رسیده باشد. البته متأسفانه وجود طرز تفکر تقی زاده‌ها درمیان برخی مسئولین هم به کور شدن این گره‌های ذهنی کمک کرده است.


دبیر اولین نشست ملی رستاخیز علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: ما به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی علم و فناوری بر خودمان لازم دانستیم که وظیفه‌مان نسبت به منویات رهبر انقلاب را مشخص کنیم. پس از تأمل و مشورت، به این نتیجه رسیدیم که برای آگاهی افکار عمومی نسبت به پیشرفت‌ها و امیدآفرینی حقیقی، لازم است که در وهله اول نخبگان جامعه نسبت به پیشرفت‌ها، راه‌های میانبر و الگوهای بومی پیشرفت باوجود موانع اقناع شوند.


وی افزود: با این کار علاوه بر انتقال این امیدها به سطح عموم توسط نخبگان، آن‌ها از رمز و راز پیشرفت‌ها آگاه شده و انگیزه‌شان برای یافتن راه‌های میانبر و بهره از الگوهایی که تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌اند، دوچندان خواهد شد و چه بسا خودشان در آینده‌ای نه چندان دور، عامل پیشرفت در عرصه‌ای دیگر خواهند شد. 


نجفی ادامه داد: بر همین اساس مرکز علم و فناوری رسام دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) با همکاری برخی نهادهای علمی و انقلابی کشور، اولین نشست ملی رستاخیز علمی که این واژه نیز از متن بیانیه گام دوم انقلاب احصا شده است- با محوریت علم و فناوری در گام دوم انقلاب را ترتیب داد که در آن اساتید برجسته‌ای که نسبت به پیشرفت‌های حوزه تخصصی خودشان کاملاً واقفند و در آن نقش داشته‌اند، دعوت شده‌اند تا علاوه بر بیان سیر پیشرفت و نقاط پنهان آن، الگوی پیشرفت و شرایط و امکانات‌شان در این مسیر را شرح داده و افق‌های روشن آن حوزه را ترسیم و نقش دانشجویان نخبه در این مسیر را تبیین کنند.


وی اضافه کرد: ان‌شاالله این نشست ملی به مدت سه روز در مجتمع سیدالشهدای آبعلی برگزار خواهدشد. مخاطبین این نشست دانشجویان دکتری یا دانشجویان عضو بنیاد ملی نخبگان هستند که در صورت باقی ماندن ظرفیت، فارغ التحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد نیز پذیرش خواهند شد.


نجفی تصریح کرد: همه متقاضیان باید برای ثبت نام به سایت rasamihu.ir مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال rasamihu@ در شبکه‌های اجتماعی ایرانی مراجعه کنند. یکی از اهدافی که پس از برگزاری این نشست ان‌شاالله دنبال می‌شود، همکاری با برگزیدگان نشست در پروژه‌های پژوهشی و معرفی ایشان به مراکز تحقیقاتی مرتبط است.


دبیر اولین نشست ملی رستاخیز علمی دانشگاه امام حسین(ع) در خاتمه گفت: لازم به ذکر است که پس از بررسی سوابق متقاضیان و مصاحبه غیرحضوری، نتیجه نهایی ثبت نام به پذیرفته شدگان اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته