دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1398 - 08:59
آنا گزارش می‌دهد؛

پویشی ملی برای ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مشتری

نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم یک پویش ملی برای در کنار هم قرار دادن تولیدکننده و مشتری است که فرصتی برای توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌دهد.
کد خبر : 415778
babf14aa-ff39-4b55-8026-e82469d09818.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا هانا حیدری؛ نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم نخستین رویداد بی‌توسی یا تجارت به مشتری است که در کشور برگزار می‌شود. محتوا و ساختار این رویداد به نحوی است که خریدار به طور مستقیم در کنار تولیدکننده قرار می‌گیرد. شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی که محصولاتشان به صورت مستقیم مورد مصرف مردم است در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.


محمود نیکو، دبیر کل پویش ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: تقریباً 30 شرکت دانش‌بنیان منتخب در نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم حضور پیدا کرده‌اند. استقبال خوبی از نمایشگاه شده و برای برخی از شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاران مردمی پیدا شده است.


البته تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان در روز اول این نمایشگاه حضور نداشتند. نیکو در این خصوص توضیح داد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان از شهرستان هستند که به دلیل راه دور قادر به حضور در روز اول نمایشگاه نبودند.


دبیر کل پویش ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم با اشاره به این که دور دوم نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم با کمی تغییرات سال آینده برگزار می‌شود، بیان کرد: سال آینده بخش بی‌توبی یا تجارت به تجارت نیز به بخش بی‌توسی اضافه خواهد شد. نمایشگاه در محل جدیدی برگزار می‌شود تا امکان بازدید مردم و سرمایه‌گذاران فراهم شود.


اساس کار نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بینان و مردم چیست؟


کشور بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی در علم و فناوری به‌خصوص در حوزه نانو، زیست‌فناوری و فناوری‌های راهبردی تجربه کرده است. با این حال در ترویج علم این فناوری‌‌ها و دستاوردهای ناشی از آنها ابتکاری زیادی صورت نگرفته است.


یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان نبود بازار مناسب برای محصولات آنهاست. از آنجایی که مردم فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌شناسند، محصولات آنها را نیز نمی‌خرند. حال مؤسسه خانه فرهیختگان علم و فرهنگ با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف ترویج علم فعالیت‌هایی را در کشور انجام می‌دهد که به تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.


دبیرخانه پویش ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم در نظر دارد از طریق همکاری با وزارتخانه‌های مختلف کشور مجموعه‌ای از رویدادهای ملی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را برای تحقق این امر برگزار کند. نخستین نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم با هدف معرفی فناوری‌های شرکت‌ دانش‌بنیان، کمک به بازاریابی محصولات آنها و ترویج علم میان مردم از 25 تا 28 شهریور در بلوار کشاورز تهران برگزار می‌شود.


نیکو در این خصوص گفت: نخستین گام پویش ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم، برگزاری نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم است که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کار و وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد.


محصولات مورد استفاده مردم در چهار حوزه زیست‌فناوری، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و گیاهان دارویی از شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم عرضه می‌شود.


از قارچ گانودرما و ماسک نانو تا کود سبز و ربات بازرس


در نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم محصولات گوناگونی در معرض دید عابران قرار داده شده که برخی از آنها توجه فرد را به خود جلب می‌کند. یکی از محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده کودهای زیستی دکتر بایو است. این محصولات علاوه‌بر مدیریت تغذیه تلفیقی گیاهان، می‌تواند مصرف کودهای شیمیایی را نیز کاهش دهد.


این محصولات ساختار خاک را بهبود می‌بخشد، رطوبت خاک را حفظ می‌کند و حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد. این محصول منجر به تقویت و افزایش جمعیت موجودات خاکزی مفید اطراف ریشه گیاه می‌شود و از گیاه در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.


ماسک‌های نانوپاک از دیگر محصولاتی است که در این نمایشگاه به عرضه گذاشته شده است. این ماسک‌های نانو در انواع مختلفی ارائه می‌شود که هر یک کاربرد متفاوتی دارد. این محصولات شامل ماسک اتاق استریل، ماسک نیروی پلیس، ماسک زائرین، ماسک تنظیف و باغبانی، ماسک مدارس، ماسک بیماران خاص، ماسک آرایشگاه، ماسک عمومی، ماسک صنعتی کربن فعال و ماسک صنعتی می‌شود.


ربات بازرس مخازن نیز یکی دیگر از نوآوری‌هایی بود که در نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم ارائه شد بود. این ربات حفره‌های حاصل از خوردگی، ترک خوردگی ناشی از هیدروژن، خوردگی تحت تنش و عیوب پوشش داخلی مخازن را شناسایی می‌کند. این ربات عملکردی پایدار در دمای بالا دارد و با آب‌وهوای مناطق شرجی نیز سازگاری دارد. قدرت تشخیص عیوب آن 0.3 میلی‌متر است.


محصولات گانودرما لوسیدم نیز در این نمایشگاه عرضه شده بود. گانودرما لوسیدم نوعی قارچ است که با نام قارچ جاودانگی نیز شناخته می‌شود. این قارچ خواص زیادی برای انسان دارد؛ تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلبی و عروقی، حفاظت از کبد، کاهش‌دهنده کلسترول خون، آنتی‌اکسیدان، آنتی باکتریال، آنتی ویروس، کاهش‌دهنده استرس، تسهیل جریان خون، ضد التهاب و ضدپیری از جمله خواص بسیار این قارچ است.


زنان‌ خانه‌دار و فعالیت استارت‌آپی


یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان که در این نمایشگاه حضور دارد استارت‌آپ خونگیجات است که انواع محصولات خانگی مانند سبزیجات، رب و پیاز داغ را به فروش می‌رساند. درواقع هر محصول قابل تولید در خانه، به جز غذای خانگی، در این سایت ارائه می‌شود. این استارت‌آپ در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مستقر است.


اپلیکیشن مخصوص اندروید خونگیجات نیز راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. این استارت‌آپ با هدف اشتغال‌زایی برای زنان خانه‌دار شروع به کار کرده و در حال حاضر بیش از 30 تولیدکننده محصولات این سایت را تأمین می‌کند که همگی زنان خانه‌دار هستند.


استارت‌آپ مامان طاهره نیز محصولات خانگی ارائه می‌دهد و برای تهیه مواد اولیه و محصولاتش از زنان خانه‌دار استفاده می‌کند. انواع رب، مربا و سرکه بدون مواد نگه‌دارند و رنگ و کاملاً طبیعی در این استارت‌آپ عرضه می‌شود. این استارت‌آپ محصولات ویژه‌ای نیز برای افراد دیابتی ارائه می‌دهد.


زهرا تفرشی مدیرعامل استارت‌آپ مامان طاهره در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: به دنبال جذب سرمایه‌گذار، تهیه آشپزخانه‌ای مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت و فراهم کردن فضای مناسب برای نیروی انسانی هستیم تا کسب‌وکار را گسترش پیدا کند.


شبکه مروجین فناوری‌های راهبردی


نیکو در گفتگو با خبرنگار آنا بیان کرد: دبیرخانه پویش ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم در نظر دارد بعد از برگزاری نمایشگاه ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم، شبکه مروجین فناوری‌های راهبردی در کشور راه‌اندازی کند.


این شبکه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ورزش و جوانان، سازمان فرهنگی و هنری و معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد. شبکه مروجین فناوری‌های راهبری در هر منطقه براساس آمایش منطقه‌ای کانون‌هایی را تشکیل می‌دهد.


کار این کانون ایجاد ارتباط مؤثر میان فعالان حوزه مربوطه برای تشکیل استارت‌آپ و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است. ایجاد شبکه‌سازی میان نهادهای علمی، اجتماعی و اقتصادی از برنامه‌های اصلی دبیرخانه پویش ملی فناوری‌های دانش‌بنیان و مردم است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته