دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1398 - 16:11

شنیدن زبان‌های خارجی برای مغز مفید است

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد شنیدن زبان‌های خارجی می‌تواند عملکرد مغزی افراد را بهبود ببخشد.
کد خبر : 413305
benefits_of_bilingualism_1600.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از فیوچریتی، نتایج مطالعات دانشمندان دانشگاه ایرواین کالیفرنیا نشان می‌دهد که مجاورت و همنشینی با افراد دو زبانه می‌تواند سطح عملکرد شناختی افراد را افزایش دهد و توسعه و بروز علائم زوال عقلی را چهار تا پنج سال عقب بیندازد.


این پدیده تنوع زبانی محیطی نام دارد و دانشمندان با بررسی فعالیت مغز داوطلبان متوجه شدند که شنیدن زبان خارجی و همنشینی با افراد دو زبانه می‌تواند فعالیت مغزی افراد تک زبانه را تا حدی افزایش دهد که شبیه به فعالیت مغزی افراد دو زبانه شود.


تفاوتی ندارد فرد تک زبانه قادر به صحبت کردن یا درک معنای زبان دوم باشد، شنیدن زبان خارجی فعالیت مغز فرد را افزایش می‌دهد. گروه تحقیقاتی نحوه واکنش افراد تک زبانه به زبان خارجی را بررسی کردند. در این مطالعه از زبان فنلاندی به عنوان زبان خارجی استفاده شد چراکه این زبان هارمونی صوتی دارد.


در این مطالعه، 21 زن و 13 مرد تک زبانه در رده سنی 18 تا 35 سال که زبان مادری‌شان انگلیسی بود در آستانه شنیداری کلمات و درک مطلب به زبان فنلاندی قرار گرفتند.فعالیت مغزی این افراد به صورت هم‌زمان از طریق اسکن اندازه‌گیری می‌شود. مشخص شد که قرارگیری در معرض زبان دوم نه‌تنها می‌تواند عملکرد شناختی فرد را بهبود ببخشد بلکه روند ابتلا به زوال عقل را تا چند سال به تعویق می‌اندازد.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته