دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1398 - 04:00
در دوره سیاسی شهید دیالمه چه گذشت؟/2

شفافیت سیاسی پیش‌نیاز شفافیت اقتصادی است/ جریان چپ مبنای مکتب امام خمینی(ره) را درست نفهمیده‌اند

سال جاری دانشگاه‌ها صحنه فعالیت کاندیداها و جریان‌های سیاسی است؛ اما دانشجویان باید چه مواردی را مدنظر قرار دهند تا بیش از آنکه تاثیرپذیر از التهابات انتخاباتی باشند در این فضا تاثیرگذار باشند؟
کد خبر : 413145
photo_2019-08-10_19-12-39.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دوره سیاسی شهید دیالمه بسیج دانشجویی با هدف آگاه‌سازی دانشجویان بسیجی در ایام انتخابات و آموزش شیوه‌های مطلوب مطالبه‌گری در اردوگاه سیدالشهدا(ع) آبعلی برگزار شد.


علی کیان، معاون مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفتگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: دوره گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری شهید دیالمه با محوریت انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور فرماندهان حوزه‌ها و مسئولان واحدهای سیاسی حوزه‌های بسیج دانشجویی برگزار شد.


وی افزود: هدف از برگزاری این دوره بصیرت‌افزایی و مطالبه‌گری دانشجویان در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی است چرا که معمولاً در فضای انتخابات ممکن است مسائل اصلی و فرعی باهم مطرح شوند و در این فضا دانشجویان با بصیرت می‌توانند بر روی مسائل اصلی تمرکز کنند.


معاون مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی سازمان بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: قصد فعالیت سیاسی یا تبلیغ به نفع افراد خاصی نیستیم و در هر دوره از انتخابات، بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها با هدف مطالبه‌گری و بصیرت‌افزایی دانشجویان فعالیت می‌کنند.


گفتنی است در این دوره شخصیت‌های برجسته سیاسی و فعالان رسانه‌ای حضور داشتند.


جریان چپ مبنای مکتب امام خمینی(ره) را درست نفهمیده‌اند



سیدمجتبی عزیزی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) در دوره شهید دیالمه درباره جریان‌سازی سیاسی در دانشگاه گفت: مسائل جریان‌سازی سیاسی دارای منطق هشت گانه است که شامل فلسفه سیاست، سیاست‌گذاری عمومی، ولایت فقیه، جمهوری اسلامی، جریان شناسی، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، تاریخ و تحلیل سیاسی می‌شود؛ در تمامی این منطق‌ها بر اساس مبانی نظری حکومت تصمیم می‌گیرد و به سوالات آنان پاسخ می‌دهد به عنوان مثال در اروپا مشروبات الکلی مجاز است ولی مواد مخدر ممنوع است. چرا یکی مجاز و دیگری را غیرمجاز کردند؟ زیرا بر اساس مبانی نظریه‌شان تصمیم گرفتند و به آن سوال پاسخ داده‌اند.


وی ادامه داد: هر حکومتی به هر سوالی پاسخ می‌دهد تبعات خاص خودش اعم از تاثیرات مثبت و منفی دارد؛ هر یک از این سوالات در چرخه فلسفه سیاست پاسخ داده می‌شوند و بر اساس آن سیاست‌گذاری عمومی می‌کنیم. خوب یا بد بودن آن به فلسفه سیاست و سیاست گذاری آن به صورت متقابل بستگی دارد.


عزیزی بیان کرد: به عنوان مثال در ماجرای دختران خیابان انقلاب می‌خواهیم آن را بررسی کنیم ابتدا باید ببینیم حجاب در فلسفه سیاست جمهوری اسلامی ایران چه نظری و چه اندیشه‌ای دارد بعد بر اساس آن سیاست‌گذاری خواهیم کرد.


این استاد دانشگاه درباره مبحث ولایت فقیه و جمهوری اسلامی عنوان کرد: ولایت فقیه یکی از مسائل مهم در بحث‌های سیاسی است و علت آن این است که در بحث‌ها به گره برخورد می‌کنیم این است که در بحث‌هایمان از موضوع استفاده مبنایی نمی‌کنیم؛ در باب جمهوری اسلامی شیوه حکومت ماست و پس از پیروزی انقلاب مجلس خبرگان را ایجاد کردیم؛ جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال دو شکل داشته است؛ 10 سال ابتدایی انقلاب که ویژگی آن نبود شوراهای عالی و قوه قضائیه و بعد از آن ایجاد این نهادها ایجاد شد که هریک ویژگی‌هایی دارد.


وی اظهار کرد: در مبحث تاریخ دو بخش وجود دارد که می‌توان تحلیل تاریخی را نسبت به آن دوران تاریخی ارائه کرد؛ ابتدا صدر اسلام و دوران حکومت حضرت محمد(ص) و دوران معاصر که دوران معاصر نیز در ایران از زمان انقلاب مشروطه به بعد را شامل می‌شود و خود به دو قسمت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن تقسیم می‌شود.


این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه مبحث جریان‌شناسی سیاسی خاطرنشان کرد: منطق جریان‌شناسی به سه بخش سیاسی، فرهنگی و فکری تقسیم می‌شوند و سوالاتی چون دلایل عدم دخالت مستقیم رهبری در امورات اجرایی و برخورد با اشخاص و مانند این سوالات در جریان شناسی بررسی و پاسخ داده می‌شوند. تحلیل سیاسی مانند رانندگی در یک شهر بزرگ است و نیازمند مهارت و تمرین است.


عزیزی در تشریح سیر تحول جریان چپ از دهه ۶۰ تا اکنون اشاره کرد: جریان موسوم به چپ در دهه ۶۰ به عنوان اصلاح‌طلب وجود نداشت و حتی قبل از انقلاب چپ را حزب توده و چریک‌ها می‌دانستند؛ از سال ۵۷ تا ۶۰ دسته‌بندی سیاسی در ایران تغییر کرد به مکتبی و غیرمکتبی که دسته غیرمکتبی شامل گروه‌های دین‌گرا یا متدین و غیردین‌گرا یا غیرمتدین می‌شد؛ پس ازچند سال غیرمکتبی‌ها در زمینه‌های مردمی و انتخابات دچار شکست شدند؛ پس از آن مکتبی‌ها به دو دسته چپ و راست تقسیم شدند.


وی در ادامه توضیحات خود گفت: جریان چپ دارای ویژگی‌هایی نظیر داشتن روحیه ضدآمریکایی و ضدغربی بودند، همچنین دارای اندیشه‌هایی چون برخوردهای خشن؛ طرفدار فضای بسته فرهنگی، طرفداردخالت دولت در اقتصاد، دشمنی با بخش خصوصی اقتصادی و برخورد با اقتصاد آزاد بودند در مقابل نیز ویژگی‌های جریان راست در دهه ۶۰ داشتن تفکرات اقتصاد بازار، بخش خصوصی و دخالت حداقلی دولت بودند.


استاد مطالعات انقلاب اسلامی تصریح کرد: چپ‌ها دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ تغییر اساسی می کنند، این تغییرات شامل تمایل به مذاکره با آمریکا، طرفداری از اقتصاد غربی، مخالفت دخالت دولت در فرهنگ و اقتصاد می‌شود؛ حال سوال پیش می‌آید چه اتفاقی افتاد که جریان چپ از دهه ۶۰ تا ۸۰ تغییر اساسی پیدا کردند؟ چپ‌ها اغلب در بین خودشان اسلام‌شناسی درستی نداشتند و آنانی که داشتند تغییر زیادی نکردند یعنی صاحب فکر متین و محکمی نبودند.


عزیزی افزود: جریان چپ یا اصلاح‌طلب شخص محور بودند نه مبناگرا یعنی امام خمینی(ره) را دوست داشتند ولی مبنای مکتب امام را درست نفهمیده بودند و پس از چند سال خلاف فکری امام عمل می‌کردند؛ سومین علت آن این بود که حکومت شوروی از بین رفت و چون حکومت مستقلی چون شوروی نتوانست باقی بماند و از طرفی در آن زمان فقط لیبرالیسم آمریکایی بود و مبنا و مکتب امام را درست نشناخته بودند گرایش به آمریکا پیدا کردند.


پیشنیاز شفافیت اقتصادی، شفافیت سیاسی است



محمدرضا علیزاده مسئول تیم نظامات شورایی اندیشكده شفافیت برای ایران از دیگر سخنران‌های دوره گفتمان‌سازی شهید دیالمه بود، وی درباره موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی سخن گفت.


علیزاده اعلام کرد: اگر شفافیت سیاسی در ایران ایجاد نشود شفافیت اقتصادی جریان نمی‌یابد یا زود با شکست روبرو خواهد شد؛ اولویت‌های شفافیت سیاسی در قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دولت است؛ از بین این ارگان‌های سه گانه حیاتی کشور مهمترین آن مجلس شورای اسلامی است چرا که قدرت بیشتری دارد درعین حال که پاسخگویی کمتری دارد.


عضو اندیشكده شفافیت برای ایران بیان کرد: یکی از شاخص‌های اصلی شفافیت و عدم‌شفافیت بحث محرمانگی است که کدام موضوع اطلاعات محرمانه است و کدام نیست که در این میان لازم است که از سازمان مربوطه جویا شویم.که آیا مطالب مورد نظر آن‌ها محرمانه است یا خیر و چرا مطالبی را محرمانه می‌دانند؟ قطعاً تشخیص محرمانگی موضوعی بستگی به حکم حقوقی، سیاسی، نظامی و غیره دارد.


وی در تعریف و هدف شفافیت مطرح کرد: ارائه حق اطلاعاتی مردم به آنها که دارای دو شاخه از حکومت به مردم و از مردم به حکومت است؛ اهداف شفافیت را می‌توان افزایش کارآمدی، افزایش پاسخگویی، کاهش هزینه، افزایش خروجی مناسب و کاهش فساد دانست؛ شفافیت افشاگری نیست بلکه اقدام پیش‌دستانه است و باعث می‌شود از بروز فساد جلوگیری کند.


علیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مسئله کشور اعتماد عمومی است که این اعتماد به حاکمیت کاهش نیابد زیرا کاهش اعتماد به حاکمیت بزرگترین تهدید هر حکومتی است بنابراین به جای افشاگری‌ها بهتر است شفافیت ایجاد کرده و از فساد پیشگیری کنیم.


عضو اندیشكده شفافیت برای ایران اشاره کرد: وظیفه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مهمترین نهاد در جمهوری اسلامی در زمینه شفافیت بیشتر است در بیانات امام خمینی(ره) درباره مجلس شورای اسلامی خواهیم دید که مجلس را در راس امور دانسته و معتقد بود که مجلس خوب مملکت را آباد می‌کند و مجلس بد مملکت را ویران می‌کند.


وی متذکر شد: یکی از تفاوت‌های افشاگری با شفافیت این است که در افشاگری یک فرد افشاگر وجود دارد و پروژه‌ای است که تمام می‌شود در حالی که شفافیت پیوسته، دائمی و بی‌نیاز از وجود فرد افشاگر است.


علیزاده در رابطه با مولفه‌های شفافیت پارلمانی گفت: شفافیت در مجلس شورای اسلامی چندین سطح می‌تواند داشته باشد درباره شخص نماینده مجلس شورای اسلامی می‌توان از  انتشار حقوق و مزایا، انتشار شغل‌های کنونی و پیشین، انتشار اطلاعات اموال و دارایی‌ها، انتشار هدایا و انتشار اطلاعات وابستگی حزبی به عنوان مولفه‌های شفافیت نام برد.


عضو اندیشكده شفافیت برای ایران  در پایان پیرامون شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس نیز اذعان کرد: انتشار اطلاعات هزینه‌های سفر و مزایای سفر، صدور و اعلام عمومی مواضع، صحبت‌ها، جهت‌گیری‌ها و سخنرانی‌ها، انتشار اسامی مهمانان نماینده، انتشار طرح‌های ارائه شده، انتشار حضور و غیاب، انتشار مشخصات سوالات و تذکرات نمایندگان، انتشار مشخصات و هدف از استیضاح، ثبت متن مشخصات تحقیق و تفحص و انتشار و ثبت کلیه مکاتبات دفتر نماینده می‌تواند به عنوان مولفه‌های عملکرد نمایندگان باشد.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته