دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1398 - 08:00
بیجندی در گفتگو تفصیلی با آنا؛

آماده اجرای طرح ملی اشتغال کوچک و خانگی هستیم/ اگر بینش درستی آموزش داده شود دیگر با معضل فرار مغزها مواجه نخواهیم بود

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه مشاغل کوچک و خانگی نقش یک‌نهاد توسعه‌ای را بر عهده داریم و آماده اجرای این طرح ملی در کشور هستیم.
کد خبر : 410332
338652_228.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محدثه حسینی؛ در سی‌ونهمین سالگرد تاسیس  سازمان جهاد دانشگاهی، این سازمان ۴۰ مرکز آموزش عالی، دو دانشگاه، 6 موسسه آموزش عالی و یک دانشکده علوم پزشکی و سه رسانه و... دارد و مجری طرح‌های کلان کشوری است. این سازمان به عنوان یک نهاد توسعه‌ای پلی میان صنعت، جامعه و دانشگاه است. محمدصادق بیجندی معاون رئیس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان دفتر مرکزی جهاددانشگاهی  در خصوص ماهیت، برنامه‌ها و عملکرد این نهاد توضیح بیشتری می‌دهد.


آنا: ماهیت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان دفتر مرکزی جهادانشگاهی چیست؟


بیجندی: جهاد دانشگاهی بر اساس اهداف و وظایف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پلی میان صنعت جامعه و دانشگاه است. سازمان جهاد دانشگاهی طی ۳۹ سال گذشته با توجه به نیازهای عمومی کشور و مصوبات مراجع سیاست‌گذار و برنامه‌ریزی کشور فعالیت‌های گوناگونی انجام داده است.



اگر بینش درستی آموزش داده شود دیگر با معضل فرار مغزها مواجه نخواهیم بود!



سازمان جهاد دانشگاهی برای اینکه بتواند طرح‌های پژوهشی خود را درستی محقق کند به یک مجموعه آموزش عالی نیاز دارد که بتوانند خروجی‌های موفق خود را از حوزه آموزش عالی به کار بگیرد. همچنین علاوه بر آموزش عالی حوزه‌های تخصصی آموزش‌های کوتاه‌مدت (از یک ماه تا 9 ماه) و آموزش‌های ویژه یک‌رشته و گروه خاص در جهاد دانشگاهی دنبال شد.


در آموزش جهاد دانشگاهی به دنبال آموزش به معنای واقعی آموزش هستیم. آموزش زمانی محقق می‌شود که منجر به تغییر رفتار فرد شود که دارای سه ضلع اساسی (نگرش، دانش و مهارت) است؛ اگر این سه ضلع باهم محقق شود آموزش نیز به‌درستی محقق شده است. زمانی آموزش محقق می‌شود که فرد دارای دانش لازم، مهارت، ایده فرهنگ و ارق ملی باشد. اگر بینش به‌درستی آموزش داده شود دیگر با معضل فرار مغزها مواجه نخواهیم بود؛ زیرا فرد خود را به مردم کشورش متعهد می‌داند و با شرایط سخت نیز کار می‌کند. این باور که مشکلات زیاد در کشور وجود دارد، به کشوری برویم که راحت زندگی کنی؛ م راه‌حلی برای فرار از مشکلات است که با آموزش درست این باور تغییر پیدا می‌کند.


آنا: مبنای آموزش در جهاد دانشگاهی چیست؟


بیجندی: جهاد دانشگاهی آموزش‌های خود را مبتنی بر مهارت در حوزه‌های مهارت‌های سخت و نرم قرار داده است در مهارت نرم فرد باید مدیریت استرس، مهارت گفتگو و مذاکره، مهارت کار تیمی را بلد باشد. همچنین فرد باید دانش، مبانی تئوری رشته خود را مسلط باشد و مطالعه لازم در حوزه تخصصی خود داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد می‌توانیم بگوییم آموزش جهاد دانشگاهی به اهداف خود دست پیداکرده است.


آنا: سازمان جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش چه نمره‌ای را از آن خود می‌کند؟


بیجندی: سازمان جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش نمره قابل قبولی نمی‌گیرد ولی ما داریم سعی می‌کنیم اگر قرار است این اتفاق خوب در کشور رخ دهد تمامی نهادها باید دست‌به‌دست هم دهند. در حوزه آموزش باید از پیش‌دبستانی شروع و  دانشگاه‌ها ادامه داشته باشد. زمانی که در آموزش‌وپرورش کار خوبی صورت نگرفته است نمی‌توان از دانشگاه نتیجه خوبی را انتظار داشت.


در حوزه آموزش عالی زیر نظام‌های زیادی (دانشگاه علمی – کاربردی، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فنی حرفه‌ای) داریم. این زیر نظام‌ها چه خدمات متقابلی به همه ارائه دادند؟ هرکدام بر این باورند که وظیفه آن‌ها تربیت نیروی انسانی است این تربیت نیروی انسانی نیاز به یک هم‌اندیشی و هم‌افزایی دارد.


دانشگاه آزاد اسلامی گهگاه در جامعه متهم است. اما اغلب خدمات این دانشگاه به کشور را نمی‌بیند. دانشگاه آزاد اسلامی ساختارهای بی‌نظیری در کشور دارد اکنون‌که جمعیت دانشجویی کشور کم است باید اندیشید از این حجم ساختار و سرمایه انسانی که این دانشگاه در اختیار دارد چه استفاده‌ای می‌توان برای کشور کرد.



سال گذشته یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آموزش‌های مهارتی جهاد دانشگاهی برخوردار شدند که امسال این تعداد 20درصد افزایش خواهد داشت.



در حوزه آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی سه گروه مخاطب داریم. گروه نخست نوجوانان تا پیش از دیپلم هستند که در حوزه آموزش کوتاه‌مدت مهارت‌های کامپیوتری به زبان انگلیسی و برنامه‌نویسی را آموزش می‌بینند که به این آموزش‌ها، آموزش‌های مکمل گفته می‌شود. آموزش گروه دوم افراد جویای کار در رده سنی ۱۸ تا 30 سال است؛ این افراد در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر، زبان انگلیسی، برنامه‌نویسی و مربی کودک است.


سومین گروه مخاطب آموزش سازمان جهاد دانشگاهی شاغلین دستگاه‌های دولتی و خصوصی هستند. این افراد آموزش‌های ضمن خدمت و مهارتی خود را از مجموعه آموزش‌های جهاد دانشگاهی بهره می‌برند. درمجموع سال گذشته یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آموزش‌های مهارتی جهاد دانشگاهی برخوردار شدند. امیدواریم امسال ۲۰ درصد به تعداد این افراد اضافه شوند.


آنا: در خصوص مجموعه آموزش سازمان جهاد دانشگاهی توضیح دهید.


بیجندی: از سال ۷۱ سازمان جهاد دانشگاهی به حوزه آموزش عالی ورود پیداکرده است و تاکنون ۴۰ مرکز آموزش عالی، دو دانشگاه، 6 موسسه آموزش عالی و یک دانشکده علوم پزشکی راه‌اندازی کرده است. در مجموعه آموزش عالی جهاد دانشگاهی از مقطع کاردانی تا دکترا دانشجو پذیرفته می‌شود. جمع دانشجویان شاغل به تحصیل سازمان جهاد دانشگاهی ۴۵ هزار نفر است که ۲۲ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی در ۲۳ هزار نفر در دیگر مجموعه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.


از سال ۷۶ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی توسعه نداشتند. همچنین نزدیک به ۷ سال است که دانشگاه‌های علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز توسعه نداشته و با کاهش همراه بوده است. بر اساس برنامه آمایش آموزش عالی جهاد دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجموعه آموزشی این سازمان به سمت نیازهای منطقه‌های محلی و شناسایی توانمندی‌های هر استان رفته است.



مجبور به جذب دانشجویانی شدیم که زیرساخت لازم آن رشته در دانشگاه علوم پزشکی جهاد دانشگاهی نداشتیم!



سال ۷۶ بر اساس حکم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای انحلال مؤسسات نوع دوم، نزدیک به ۵ هزار دانشجو باقی‌مانده بودند. دانشجویانی که در خیابان انقلاب و فلسطین تحصن کرده بودند. درنهایت آموزش عالی دو مجموعه را موظف کرد که این دانشجویان را جذب کنند که یکی از آن مجموعه‌ها سازمان جهاد دانشگاهی بود. در این مقطع در برنامه‌های جهاد دانشگاهی خلل ایجاد شد و عملاً مجبور شدیم ورود به رشته‌هایی شدیم که جزء برنامه‌های جهاد دانشگاهی نبود. برای ادامه تحصیل این دانشجویان نیاز به جذب هیئت‌علمی و ایجاد زیرساخت‌هایی بود


طی چند سال اخیر سازمان جهاد دانشگاهی به‌صورت پلکانی رشته‌های تحصیلی خود را تجمیع کرده است و به سمت رشته‌های توأم با پژوهش آموزش توهم با پژوهش می‌رود که در این مسیر با پژوهش‌ها و پژوهشکده‌ها همکاری دارد.


آنا: مجموعه آموزش عالی جهاد دانشگاهی تا چه میزان پاسخگوی نیازهای کشور است؟


بیجندی: نمی‌توان در این خصوص آمار دقیقی داد؛ آموزش‌های سازمان جهاد دانشگاهی قابل‌قبول است. این سازمان به‌جز ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه پروژه‌های پژوهشی از منابع دولتی بهره‌مند نیست. اگر آموزش سازمان جهاد دانشگاهی باکیفیت نباشد، مخاطب به‌او مراجعه نمی‌کند. این سازمان مشتری محور است مراجعه به این سازمان سالانه کم نشده است؛ بلکه روزبه‌روز با افزایش همراه بوده است پس می‌توان گفت آموزش‌هایی که در سازمان جهاد دانشگاهی صورت می‌پذیرد اثربخش و قابل‌قبول است.


آنا: سازمان جهاد دانشگاهی برای کاربردی کردن پژوهش‌ها چه برنامه‌ای در دست دارد؟


بیجندی: یکی از وظایف جهاد دانشگاهی تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده در جهاد دانشگاهی است که به سه شکل (فروش دانش فنی به سرمایه‌گذار، جهاد دانشگاهی با سرمایه‌گذار شریک شود یا دانش فنی را به سرمایه‌گذار اجاره دهد) صورت می‌گیرد.


آنا: در خصوص طرح مشاغل خانگی توضیح دهید.


بیجندی: جهاد دانشگاهی یک‌نهاد توسعه است. نهاد توسعه‌ای در دنیا سیاست‌ها و تصمیمات مصوب مراجع ارشد کشور را اجرایی می‌کند؛ به‌طور مثال برنامه‌ای برای حل ترافیک شهر تهران مدنظر است. این برنامه تنها به دست پلیس راهنمایی و رانندگی صورت نمی‌گیرد. در این نوع برنامه‌ها در دنیا از نهادهای توسعه‌ای استفاده می‌شود. این نهاد نقش مطالعه، پژوهش، آزمودن، اجرا و پیاده‌سازی طرح را بر عهده می‌گیرد و نهاد توسعه‌ای دستگاه مجری می‌شود.



متقاضیان با مراجعه به سامانه IMHB.IR در طرح اشتغال خرد کوچک و خانگی ثبت‌نام می‌کند.



اکنون در حوزه مشاغل کوچک و خانگی جهاد دانشگاهی نقش یک‌نهاد توسعه‌ای را بر عهده دارد و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی اشتغال در کشور و سیاست‌گذاری این حوزه مدلی را به تصویب رسانده است. و این تعاون به‌عنوان کارفرما و سیاست‌گذار این طرح محسوب می‌شود. سازمان جهاد دانشگاهی مجری طرح مشاغل خود کوچک و خانگی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاست‌گذار این طرح است.


راه‌اندازی 14هزار شغل و ایجاد 46هزار شغل دیگر در 31 استان کشور


این طرح در ۹ استان پیاده‌سازی شده است که در این استان‌ها سازمان جهاد دانشگاهی متعهد شده است ۲۰ هزار شغل را ایجاد کند که تاکنون حدود ۱۴ هزار شغل ایجادشده است و در آینده نزدیک در هر ۳۱ استان کشور این الگو پیاده می‌شود ما از شهریورماه آماده پیاده‌سازی طرح اشتغال خرد کوچک و خانگی در هر ۳۱ استان را داریم اما زمان آغاز این پیاده‌سازی بستگی به ابلاغ کارفرما دارد سازمان جهاد دانشگاهی می‌تواند ۴۰ هزار شغل در ۳۱ استان کشور به‌غیراز ۲۰ هزار شغلی که در ۹ استان دیگر راه‌اندازی شده است را ایجاد کند.


وام از اولویت اول به اولویت آخر طرح مشاغل خرد، کوچک و خانگی  رفته است


در مدل قبلی طرح ایجاد اشتغال کوچک خرد و خانگی انحراف‌های صورت گرفته بود که به اهداف خود نرسید زیرا فرد وام را می‌گرفت اما شغل ایجاد نمی‌کرد اکنون وام در این طرح از اولویت اول اولویت آخر رفته است زمانی که توان فرد سنجیده شد آموزش دید و مشاوره رفت و موضوع مزیت‌های استان بررسی شد در صورت نیاز به وام به پشتیبان یا پیشران داده می‌شود


در طرح مشاغل خانگی و کوچک به ازای هر ۸ نفر تا ۱۰۰ میلیون تومان وام به پیشران داده می‌شود که در صورت بزرگ بودن طرح مبلغ وام افزایش پیدا می‌کند.


آنا: پیشران طرح مشاغل خانگی چه کسانی هستند؟


بیجندی: پیشران و پشتیبان به فردی اطلاق می‌شود که می‌تواند یک تعداد از افراد متقاضی کار را تحت پوشش خود قرار دهد و به تواند یک شبکه ایجاد کند افراد پیشران به فرآیند ایجاد شغل تولید بازاریابی تهیه مواد اولیه تحصیل می‌بخشد و سازمان جهاد دانشگاهی نیز ناظر بر این پیشران‌ها است.


متقاضیان با مراجعه به سامانه IMHB.IR در طرح اشتغال خرد کوچک و خانگی ثبت‌نام می‌کند.


آنا: عملکرد  جهاد دانشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید.


بیجندی: هر فعالیتی در کلان ملی دارای نقاط قوت و ضعفی است و نمی‌توان گفت تمامی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی خوب یا بد است. اما می‌توان گفت میزان خدمات و فعالیت‌های جهاد دانشجویی گاهی نسبت به خود سازمان ارزشمند است. مقام معظم رهبری از این سازمان   به‌عنوان رویش مبارک انقلاب اسلامی  و نهاد که کارگزین انجام می‌دهد یادکرده‌اند.


سازمان جهاد دانشگاهی به دنبال این است که نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت خود را تقویت کند به‌عنوان یک عضو جهاد دانشگاهی بر این باورم که هنوز تا به تحقق آرمان‌های خود فاصله‌داریم.


آنا: جهاد دانشگاهی چه اولویت و اهدافی در سال جاری دارد؟ 


بیجندی: سازمان جهاد دانشگاهی در چهار حوزه (آموزش، تجاری‌سازی و اشتغال دانش‌آموختگان پژوهش و فرهنگی) فعال است که هر یک از این حوزه‌ها اهدافی بر اساس اسناد بالادستی و برنامه توسعه ششم جهاد دانشگاهی و برنامه ششم توسعه کشور سند ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور دارد که تمامی این اسناد را چراغ راه هر یک از حوزه‌های حاضر در جهاد دانشگاهی است.



یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش‌آموخته بیکار داریم. منشأ این تعداد دانش‌آموخته بیکار فرهنگ اشتباه کار در کشور است.



در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی به دنبال تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی هستیم تا بتوانیم به کمک این افراد به حل مسائل کشور بپردازیم. همچنین در حوزه اشتغال به دنبال ترویج و اصلاح فرهنگ کار هستیم. متأسفانه نگاه درستی به فرهنگ اشتغال در کشور ما وجود ندارد . هرکسی که از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، توقع یک میز دارد؛ درحالی‌که هر یک از این افراد باید ده میز(شغل) ایجاد کند و افراد زیادی را تحت پوشش خود قرار دهد.


ما اکنون یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش‌آموخته بیکار داریم. این آمار سنگین و سختی است . منشأ این تعداد دانش‌آموخته بیکار فرهنگ اشتباه کار در کشور است که باید اصلاح شود در کشور ما کاری را کار می‌دانند که وابسته به دولت باشد و فرزند یک کشاورز صنعتگر که با استفاده از علم شغل پدر خود را ادامه دهد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب