دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شاخص توده بدنی نقشی در سلامتی زنان ندارد

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد سایز دور کمر نقش مهم‌تری نسبت به شاخص توده بدنی در سلامت زنان دارد.
کد خبر : 407080
2014_0422_waist_850_left.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تلگراف، نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که سایز دور کمر بهتر از شاخص توده بدنی سلامت کلی زنان میان‌سال را مشخص می‌کند.


زنانی که شاخص توده بدنی مناسبی دارند اما میزان چربی در ناحیه شکم آنها زیاد است، در خطر مرگ زودرس قرار دارند. با توجه به آنالیزهای تحقیق جدید، دانشمندان خواستار به‌روزرسانی روش‌های پزشکی برای اندازه‌گیری سلامت بدن شده‌اند.


شاخص توده بدنی از تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم  قد به متر به دست می‌آید. تاکنون بسیاری از پزشکان از این شاخص برای ارزیابی سلامت کلی بدن استفاده می‌کنند. در انگلستان 18.5 تا 24.9 شاخص توده بدنی سالم، 25 تا 29.9 دارای اضافه وزن و بالاتر از 30 چاق محسوب می‌شود.


در روش شاخص توده بدنی به محل انباشته شدن چربی توجهی نمی‌شود. این در حالی است که دانشمندان تجمع چربی در یک محل خاص را عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان می‌دانند.


حال یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آیووا با بررسی اطلاعات 157 هزار زدن و نظارت 20 ساله به این نتیجه رسیده‌اند که سایز دور کمر زنان تأثیر بسزایی در سلامت کلی بدن آنها می‌گذارد.


براساس تحقیقات، زنانی که شاخص توده بدنی کمتر از 25 دارند اما سایز دور کمر آنها از 89 سانتی‌متر بیشتر است 31 درصد بیشتر از دیگر در خطر مرگ زودرس قرار دارند.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: سلامت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته