دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1398 - 04:00
در نشریه دانشجویی بی‌تعارف بررسی شد؛

اهمیت تبیین اقدامات قوه قضائیه

بی‌توجهی به افکار عمومی چه طور می‌تواند به مردم‌سالاری نظام ضربه زند و در نتیجه موجب تهدید مشروعیت نظام سیاسی شود.
کد خبر : 406963
افکار-عمومی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دستگاه قضائی کشور از جمله دستگاه‌هایی است که با عملکرد صحیح خود می‌تواند در مشروعیت بخشی به نظام سیاسی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.


همان‌طور که تمرکز رسانه‌های ضدانقلاب نیز بر قوه قضائیه بیش از دستگاه‌های دیگر است. اصلاح درونی قوه قضائیه خواسته‌ای است که تابه‌حال چندین بار توسط رهبری خطاب به کارکنان دستگاه قضا مطرح شده است. این توصیه، خود حکایت از نیاز شدید قوه به پالایش درونی و نظارت جدی بر عملکرد کارکنان خود دارد.


این بخشی از یادداشت بهار سعیدی در نشریه بی‌تعارف است که در شماره بیست و پنجم این نشریه منتشر شده است که در ادامه می‌خوانید:


از زمان ورود حجت‌الاسلام رئیسی به قوه قضائیه اراده‌ای برای اصلاح درونی در این قوه شکل گرفته و عزم او در این اصلاح درونی کاملاً ملموس است. تقریباً روزی نیست که خبری از رئیسی و اقداماتش از رسانه‌ها نشنویم.


یکی از جدی‌ترین انتقادات وارد بر قوه قضائیه در این سال‌های متمادی عملکرد ضعیف رسانه‌ای آن بوده است. طوری که هیچ تلاشی در جهت اقناع افکار عمومی صورت نمی‌گرفت. نقدی که بیش از همه ذیل عنوان عدم وجود شفافیت در قوه به آن پرداخته شده است. 


گویا این موضوع به کلی برای دستگاه قضائی کشور موضوعیتی نداشت. ضعف بزرگی که به سلب اعتماد افکار عمومی و زیر سؤال بردن بخش عمده‌ای از خدمات دستگاه قضا انجامید و این خود بر میدان دادن به رسانه‌های معاند و تلاش آن‌ها برای زیر سؤال بردن مشروعیت نظام به‌شدت تأثیرگذار بود.


جدای از این، چه بسا به مردم‌سالاری نظام نیز ضربه زد. اما بی‌توجهی به افکار عمومی چه طور می‌تواند به مردم‌سالاری نظام ضربه زند و در نتیجه موجب تهدید مشروعیت نظام سیاسی شود. باید گفت یک نظام مردم‌سالار فلسفه استقرار و مشروعیت استمرار خود را معطوف به تحقق اراده عمومی و خواست‌های اجتماعی شهروندان می‌بیند. این خود نظام‌های مردم‌سالار بوده‌اند که موجب منزلت و موقعیت ممتاز پدیده «افکار عمومی» گشته‌اند.


بهار سعیدی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص این یادداشت گفت: نادیده گرفتن افکار عمومی و عدم پاسخگویی به مردم، خود در تعارض با ادعای مردم‌سالاری است.


وی ادامه داد: بی‌توجهی به افکار عمومی برای نظام‌هایی که بر پایه حمایت و رای مردمی استوار شده‌اند در کوتاه‌مدت سبب سست شدن پایه‌های مشروعیت و مقبولیت سیاسی و در بلندمدت موجب تخریب و اضمحلال بنیاد‌های ساختاری نظام سیاسی خواهد شد.


این فعال دانشجویی ادامه داد: رسانه‌ها را همکار خود در اجرای عدالت می‌بینیم، جمله‌ای که از زبان رئیس دستگاه قضا در دیدار با مسئولان و اصحاب رسانه مطرح شد و به شدت موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. هرچند این جمله بیش از آن که مربوط به امور درون قوه باشد، معطوف به کلیت مسائل کشور و ناظر بر به رسمیت شناختن جایگاه رسانه است اما نگاه متفاوت او به اهمیت مقوله تنویر افکار عمومی است.


مدیرمسئول نشریه بی‌تعارف تصریح کرد: فراخوان عمومی در خصوص مشارکت‌جویی از مردم و نخبگان در روند تحولات دستگاه قضا، نمونه دیگری از این ادعا است. برابری دیه زن و مرد، انفصال از خدمت 60 قاضی،  ورود سازمان بازرسی به قیمت‌گذاری خودرو، حذف پوشش چادر برای متهمین زن، راه‌اندازی سامانه ثبت اموال مسئولین، جابه‌جایی مدیرکل زندان‌های استان تهران و ... همگی از اقدامات رئیسی در بدو ورود به قوه قضائیه هستند.


سعیدی گفت: آنچه امروز بیش از همه نیاز این دستگاه است، توجه به تنویر افکار عمومی و تبیین اقدامات قوه قضائیه است تا موجب بازگشت اعتماد عمومی به اصلی‌ترین نهاد برای احقاق حقوق توده مردم شود.


انتهای پیام/4107/۴۱۰۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته