دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 11:42

تصویر جدید هابل از نبولای حاصل از انفجار ابراختری در 8000 سال پیش

عکسی که می‌بینید، استوانه‌ای شفاف با نام نبولا یا سحابی توری (Veil Nebula) و در حقیقت، ابری از گاز گرمادیده و یونیزه‌شده و گرد و غبار در صورت فلکی ماکیان است که از انفجار یک ابراختر در 5000 تا 8000 سال پیش تشکیل شده است. این تصویر به تازگی توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است.
کد خبر : 40517

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از SpaceTelescope، هابل در گذشته نیز از این ساختار ابرگازی عکس گرفته بود اما این بار به لطف دوربین Wide Field Camera 3 توانسته است تصویری با کیفیت بسیار بالا ارائه دهد که از 6 زاویه مختلف قابلیت بزرگنمایی دارد.


این دوربین نمونه همان دوربینی است که به تلسکوپ فضایی در آخرین ماموریتش در سال 2009 نصب بود و توانست در اوایل امسال میلادی، تصاویری بسیار واضح و دیدنی از «ستون‌های آفرینش» بگیرد.


هر کدام از رنگ‌هایی که در تصویر می‌بینید، نماینده نوعی گاز در این فضاست. نور آبی مربوط به مناطقی با بالاترین درجه حرارت است. رشته نورهای کم‌نورتر قدیمی‌تر از نورهای واضح‌تر و روشن‌تر است.


به خاطر داشته باشید که چیزی که شما در این تصویر می‌بینید، بخش بسیار کوچکی از بقایای ابراختری است که Witch's Broom Nebula یا «نبولای جاروی جادوگر» نام داشته و انفجار این ابراختر در مقیاسی بسیار بزرگتر انجام شده است.


نبولا


نبولا ابری از ذرات گرد و غبار و گازها در فضاست. واژه نبولا کلمه لاتین برای ابر است. ستاره‌شناسان اولیه این اصطلاح را برای کهکشان‌های دور یعنی کهکشان‌های خارج از کهکشان راه شیری استفاده می‌کردند. چنین کهکشان‌هایی نبولای برون‌کهکشانی نامیده می‌شدند.


این کهکشان‌ها شبیه به وصله‌پینه‌های مه‌آلود نور میان ستارگان به نظر می‌رسیدند. اما تلسکوپ‌های جدید نشان داد که نبولاهای برون‌کهکشانی در واقع سیستم‌هایی از ستارگان شبیه به کهکشان راه شیری هستند. امروزه، بیشتر ستاره‌شناسان واژه نبولا را فقط برای ابرهای گرد و غبار و گاز موجود در کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌ها استفاده می‌کنند.


مترجم: نسترن صائبی




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته