دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1398 - 01:56
دبیر دفتر تکیم وحدت:

شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» حاصل تجربیات دفتر تحکیم وحدت است

دبیر دفتر تکیم وحدت گفت: شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» حاصل تجربیات دفتر تحکیم وحدت است.
کد خبر : 405104
photo_2019-07-10_21-04-39.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، 25 تیر، سی وششمین نشست پایان دوره اتحادیه دفتر تحکیم وحدت،  با حضور حجت‌الاسلام نبوی از اعضای ادوار دفتر تحکیم وحدت و رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی  و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه تبریز برگزار شد.


در ابتدای این نشست علی دهقان، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت)، با ارائه گزارشی از طرح و برنامه‌های شورای مرکزی و عملکرد آن در سال گذشته، از اولویت‌های این شورا در چند حوزه‌ تشکیلات، رسانه، آموزش و زنان گفت.



دهقان شعار نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت را حاصل تجربیات ادوار این اتحادیه و واحدهای مختلف این دفتر دانست و گفت: مشارکت مردمی یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری دینی است که به جمهوریت معنا می‌دهد.


برای حل فضای دو قطبی جامعه  باید گفتمان عدالت و برادری را در اولویت جنبش دانشجویی قرار داد



در ادامه این نشست، حجت الاسلام نبوی، از ادوار دفتر تحکیم وحدت، پیرامون مسائل و انگیزه جنبش و حرکت به آینده، سخنرانی کرد؛ وی با مرور وضعیت طی شده در نیم قرن‌ اخیر گفت:  امروز ما می‌توانیم تهدیدها را و آنچه می‌خواهد مسیر ما را ببندد، خیلی زودتر مورد ارزیابی قرار دهیم و پیش‌بینی کنیم.


نبوی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی می‌توان منشا تحول بود، گفت: آنقدر مصاف با جبهه مقابل تودرتو  شده که با خالی کردن هر قدم، دشمن آن جای خالی را پر می‌کند و اگر جایی را خالی کند، ما باید آن را پر کنیم.


رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی  با تاکید بر این نکته که انقلاب اسلامی را با هیچ نظریه مرسومی نمی‌توان تفسیر کرد خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی ۴۵۰ شرکت مختلف طرفدار صدام بودند و بیش از ٢٠٠ میلیارد تومان به صدام کمک نقدی شد ولی باز هم نتوانستند کاری انجام دهند. 


نبوی با اشاره به این موضوع که جریان بازسازی میان حرکت انقلابی و حرکت لیبرال مسلکی بود، ادامه داد: از نقطه دفاع به ضربه متقابل و حالا در نقطه پیشگیری هستیم. اینکه در سطح محدود و پایین نگاه کنیم، خودمان را فریب داده‌ایم. امروز چین، آرژانتین و آمریکا‌ هیچ فخری بر ما ندارند؛ برای حل فضای دو قطبی جامعه  باید گفتمان عدالت و برادری را در اولویت جنبش دانشجویی قرار داد.


وی در ادامه اذعان کرد: ما نیاز به تحول گفتمانی داریم و این اولویت فوری فوری ماست؛ انقلاب اسلامی از لحاظ اقتصادی فشارهای سنگینی را تحمل کرده است، گفت : ما لطمه‌های زیادی خوردیم  اما به هیچ وجه در ارزیابی برنامه کلی پیشرفت، از کشورهای نظیر ما عقب نیستیم. بلکه در قسمت‌هایی جلوتر هم هستیم؛ در دهه ۷۰ همیشه فکر می‌کردم ضعف‌ها مربوط به صعف ساختاری است. دهه ۸۰ فکر می کردم ضعف، ضعف برنامه‌ای است؛ اما در این چند سال اخیر برام واضح و عیان است که غیر از ضعف ساختاری و برنامه‌ای ما یک بدنه ساکت و خائن داریم که این بدنه دائما در بخش‌های مختلف خودش را به صورت لابی‌گری مدیریتی جا می‌کند و بالاترین امکانات و فرصت ها را در اختیار خودش قرار می‌دهد. این اتفاق اصلا یک اتفاق سیاسی نیست.


رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با نقد بر منفعل بودن مجلس شورای اسلامی گفت:  ما با مجلسی در این دولت مواجه هستیم که هر چقدر جلوتر می‌رود مشخص است که پشت سر بسیاری از نمایندگان کارخانه‌داران با جیب‌های پر از پول قرار گرفته‌اند. 


نبوی در آخر گفت: ما چاره‌ای غیر از ایجاد یک جنبش گفتمانی که بتواند تحولی موثر در این مسیر پیچیده و درهم تنیده داخلی ایجاد کند نداریم. باید یک حرکت گفتمانی مؤثر آغاز بشود.


دانشگاه اسلامی پاسخگو باید باشد



حجت‌الاسلام خسروپناه دیگر سخنران اولین روز از نشست دفتر تحکیم وحدت اظهار کرد: اگر مقصود از اسلامی بودن وجود ظواهر و نمادهای اسلامی باشد در کشورهای زیادی دانشگاه اسلامی وجود دارد. برای مثال در هر استان اندونزی، دو دانشگاه دولتی وجود دارد که یکی از آن‌­ها اسلامی است. ولی  اسلامی بودن این دانشگاه‌ها در این است که خانم‌ها در آن دانشگاه محجبه هستند و دانشجویان همه‌ رشته‌ها چند واحد دروس معارف اسلامی می‌­خوانند اما در پرداختن به علوم اسلامی فعالیتی رخ نمی­‌دهد.


وی افزود: منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی نیست که فقط از نماد‌های اسلامی مانند #مسجد، اعتکاف و مراسم شب‌های قدر و امثالهم بهره می‌برد ، منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی عالم، کارآمد و پاسخگو به مسائل زمانه باشد، استادان عالم داشته‌باشد ، به همان اندازه که در تولید علم دینی تلاش کنیم ، دانشگاه‌های ما اسلامی می‌شود.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مخالف نمادها نیستم حتی نمادها را امتیاز می­‌دانم ولی مهم‌تر از نمادها این است که دانشجویان دارای علم نافع باشند. علمی که در عین کارآمدی ناظر بر نیازهای جامعه باشد.


وی عنوان کرد: گوهر دانشگاه اسلامی در این است یک دانشگاه دانشی منطبق بر نیازهای به روز جامعه تولید کند و یا با رویکرد اسلامی به علوم بپردازند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: نگرانی در باب پوشش در دانشگاه پسندیده است اما باید به همان اندازه در باب علم نافع کارآمد با رویکرد اسلامی نگرانی داشته باشیم چرا که این شاخصه دانشگاه اسلامی است. تولید علوم انسانی اسلامی. علومی که مبتنی بر مبانی حکمی باشد. ما اساتید کمی داریم که در این حوزه به نظریه‌پردازی بپردازند.


خسرو پناه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تحول علم با بخشنامه امکان پذیر نیست گفت: نمی‌شود از بالا دستور بر تولید علم صادر شود بلکه باید بدنه علمی کشور باید دغدغه تحول علم و تولید علم نافع داشته باشد.



سی و ششمین نشست  پایان دوره اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» با حضور اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان عضو این اتحادیه از 25  تا ۲۸ تیرماه ۹۸ در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته