دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1398 - 18:40
صلایی در گفتگو با آنا:

پایشی برای اجرای آیین‌نامه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود

دبیر واحد فرهنگی دفتر تحکیم وحدت گفت: پایشی برای اجرای آیین‌نامه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود.
کد خبر : 404229
636937666271503852_b.jpg

مژگان صلایی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای بالادستی این است که بر اجرای آیین‌نامه‌های عفاف و حجاب نظارت داشته باشند و پایش اجرای این آیین‌نامه‌ها را انجام دهند. وضعیت پوشش دانشجویان را که می‌بینیم به این نتیجه می‌رسیم که آیین‌نامه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها چندان رعایت نمی‌شود. تنها به نصب تابلوهایی از متن آیین‌نامه پوشش دانشجویان بسنده کرده‌اند اما چیزی که دیده می‌شود این است که دانشجویان این تذکرات حداقلی را نیز نادیده می‌گیرند و در مقام عمل هم مسئولان دانشگاه نمی‌توانند کار خاصی را انجام دهند.


وی افزود: سهل‌انگاری در اجرای قوانین حجاب و عفاف سبب می‌شود که تجمعاتی نظیر تجمع دانشگاه تهران شکل بگیرد. البته در تجمع دانشگاه تهران، نقش عوامل خارج از دانشگاه پررنگ‌تر بوده تا اینکه یک تجمع برخاسته از بطن و بدنه دانشجویی باشد. اما سهل‌انگاری اجرای آیین‌نامه عفاف و حجاب تنها مربوط به مسئولان دانشگاهی نیست بلکه این کم‌کاری متوجه رده‌های بالاتر که شامل اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می‌شود، است.


دبیر واحد فرهنگی دفتر تحکیم وحدت بیان کرد: حتی در مواردی مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها هم امکان تذکر لسانی را ندارند. به نظر می‌رسد که صرفاً آیین‌نامه‌ای ابلاغ شده و تقسیم کار معینی برای اجرای آن انجام نشده است. در این آیین‌نامه‌ها پاسخ‌گویی افراد را نیز مشخص نکرده‌اند. در جریان تجمع دانشگاه تهران بعضی از اقدامات معاونت فرهنگی این دانشگاه در راستای اهدافی بود که قانون‌شکنان به دنبال آن بودند. باید این اقدامات، نظارت و ارزیابی می‌شد. چرا این فرد مسئول عزل نشده است. البته دانشجویان نیز درخواست عزل این مسئول را داشتند. از دید آیین‌نامه‌ای اگر تقسیم کار درستی انجام شود و وظایف بین معاونت فرهنگی و کانون‌های دانشجویی مربوطه تقسیم شود، بخشی از مشکلات عفاف و حجاب در دانشگاه حل می‌شود.


صلایی خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از مشکلات عفاف و حجاب ناشی از نگاه فرهنگی به این مسئله است. با نگاهی فرهنگی سؤالاتی مطرح می‌شود، از جمله اینکه ما چه فرهنگ‌سازی کرده‌ایم تا دانشجویان به رعایت عفاف و حجاب پای‌بند باشند؟ ما چه اقداماتی کرده‌ایم که دانشجویان متوجه باشند که به یک محیط علمی وارد شده‌اند نه اینکه مدل‌های خاصی از پوشش و آرایش چه توسط آقایان و چه توسط خانم‌ها را شاهد باشیم. بعضی از مواقع تصور می‌شود عده‌ای از دانشجویان برای هر چه آمده‌اند جز درس خواندن و این موضوعات بسیار خطرناک است. این خطر هم متوجه همان اشخاص است و هم متوجه کسانی که آنها را می‌بینند و هم متوجه دانش‌آموزانی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند.


وی تأکید کرد: فرهنگ‌سازی باید پیش از ورود به دانشگاه انجام شود. در دوران مدرسه و حتی در کانون خانواده باید فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب شروع شود که از این نظر نیز کم‌کاری زیادی شده است.


دبیر واحد فرهنگی دفتر تحکیم وحدت در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌های ترویج عفاف و حجاب مؤثر هستند، گفت: درواقع برنامه خاصی اجرا نمی‌شود. برنامه‌های دولت و مجلس شورای اسلامی محدود به تصویب آیین‌نامه و قوانین می‌شود. اخیراً هم که سند عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. در صورت مراجعه به مسئولان وقتی درخواست ارائه پایش اجرای قوانین را مطرح کنیم، خواهیم دید اجرایی وجود ندارد که پایش آن قابل ارائه باشد.


صلایی تصریح کرد: عفاف و حجاب نباید محدود به خانم‌ها مطرح شود بلکه شامل آقایان نیز می‌شود. حجاب علاوه بر اینکه یک مسئله اسلامی است، یک موضوع انسانی نیز محسوب می‌شود. عفاف مهم‌تر از حجاب است اما حجاب مقدمه رسیدن به عفت محسوب می‌شود.


وی اشاره کرد: ممکن است در مقام پاسخ به موارد مطرح شده بعضی از افراد نتایج تعدادی طرح را در جوامع آماری محدود ارائه کنند اما در سطح گسترده یا دانشگاه‌های بزرگ کشور، طرح خاصی برای ترویج عفاف و حجاب دیده نمی‌شود. بعضی از ایده‌های ارائه شده نیز قابل اجرا نیستند و متناسب با خواست جوامع امروزی نیز نیست. اکثر طرح‌های عفاف و حجاب مهندسی معکوس طرح‌های معاندین اسلام و مخالفین حجاب است.


دبیر واحد فرهنگی دفتر تحکیم وحدت ابراز امیدواری کرد: بهبود این اوضاع نیازمند ورود حوزه و دانشگاه به مسئله عفاف و حجاب بوده و انتظار این است که حوزه‌های علمیه طرح‌های ابتکاری ارائه کنند؛ راهکار دیگر این است که نظرات و ایده‌های جوانان را اخذ کنند و در کنار اجرای اسناد بالادستی، ایده‌های جوانان را نیز اجرا کنند.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته