دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1398 - 10:53
ایزدی:

جایگاه ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای برای جهانیان جذاب است

مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها گفت: جایگاه ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای و غیر همسو با آمریکا جایگاهی جذاب است این جذابیت برای بیشتر جهانیان قابل توجه است.
کد خبر : 404630
567959.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست تخصصی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سالن ۹ دی ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


این نشست به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فؤاد ایزدی استاد دانشگاه و مدیر عامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، حسین نصیرزاده مدیرکل امور شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی و محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید و جمع اساتید بسیجی برگزار شد.


فؤاد ایزدی در این نشست گفت: با نگاه کردن به لیست قدرت‌های منطقه می‌توان این موضوع را دریافت که تمام کشور‌هایی که به‌عنوان قدرت منطقه‌ای به‌حساب می‌آیند با سیاست‌های آمریکا همسویی دارند و تنها ایران است که به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای نه‌تنها با سیاست‌های آمریکا همسو نیست حتی در موضع تقابل و نقد قرار دارد.


وی ادامه داد: جایگاه ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای و غیرهمسو با آمریکا جایگاهی جذاب است این جذابیت برای بیشتر جهانیان قابل توجه است.


این استاد دانشگاه اشاره کرد: آیا واقعاً آمریکا در حال افول است یا اینکه این مسئله را ما عنوان می‌کنیم؟ پاسخ این سؤال خیلی سخت نیست. از جایی که در مطالعات آمریکا سابقه‌ای دارم، باید بگویم بسیاری از کسانی که حتی در آمریکا حضور دارند، به افول آمریکا معتقد هستند. البته تفاوتی بین افول و فروپاشی است.


مدیر عامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اظهار کرد: مسئله افول آمریکا به‌صورت جدی در جهان مطرح شده، به این معنا که آمریکا به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود و به همان نسبت نیز از شرایطی که برخوردار بوده فاصله می‌گیرد. به عنوان مثال همانند کشور‌های  فرانسه، انگلیس که هر کدام بمب اتم و ارتش دارند، می‌شود. آمریکا در رده چنین کشورهایی قرار می‌گیرد.


وی یادآور شد: آمریکا در واقع دچار افول موریانه‌ای شده است.  این کشور در داخل و خارج از آمریکا دست به نهادسازی می‌زند که این سیاست نیز رو به افول است. آمریکا در واقع در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی دچار افول موریانه‌ای شده است. افول موریانه‌ای به این معناست که از درون به پوچی و نیستی می‌رسد.


ایزدی تأکید کرد: پهپاد آمریکایی توسط ایران ردیابی و منهدم می‌شود، این نیز یکی از نشانه‌های افول نظامی آمریکا و پیشرفت نظامی ایران است. انتخاب شدن شخص ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در تمام دنیا به عنوان افول سیاسی آمریکا شناخته می‌شود. همچنین حضور مردم آمریکا با 49 درصد مشارکت در انتخابات نشانه‌هایی از افول دموکراسی در آمریکاست. در حال حاضر 40 میلیون انسان در شرایط گرسنگی در آمریکا به سر می‌برند که این هم یکی از نشانه‌های افول اقتصادی آمریکاست.


وی ادامه داد: وضعیت و تعداد زندانیان آمریکایی در زندان‌های آمریکا نشان از افول اخلاقیات در آمریکا دارد چرا که حتی چین با آن اندازه از جمعیت این تعداد زندانی را در زندان‌های خود جای نداده است. آمریکا در سابق در خارج از مرزهای خود، وحشیگری‌های خود را انجام می‌داد اما در حال حاضر با توجه به مسئله پناه‌جویان و بسیاری از مسائل دیگر، شاهد آن هستیم که این وحشیگری‌ها به درون مرزهایش کشیده شده است.


ایزدی یادآور شد: درباره مذاکره با آمریکا باید بگویم مذاکره اگر در واقع مذاکره باشد قابل بررسی است. در واقع آمریکایی‌ها در حال حاضر شرایط مذاکره را ندارند و شرایطی که اکنون دارا هستند، شرایط حرف زدن است نه مذاکره. متأسفانه بسیاری از رسانه‌ها و صدا و سیما نیز در انتقال مفاهیم این‌چنینی به‌صورت گذرا و سطحی با این نوع الفاظ برخورد می‌کنند. ترامپ می‌گوید Talk که به معنای گفتگوست اما در رسانه‌های ما به معنای مذاکره تعبیر می‌شود. زمانی آمریکا وارد مذاکره می‌شود که سیاست‌های فشار او جواب ندهد. او زمانی به پای میز مذاکره واقعی بازمی‌گردد که بفهمد سیاست‌های فشار نتیجه نداده است.


وی بیان کرد: اروپا نیز در این میان نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کند. آمریکایی‌ها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که سیاست‌های‌شان در ایران پاسخ نداده است. به محض اینکه شرایط را درک کنند، به پای میز مذاکره بازمی‌گردند. اگر آمریکا احساس می‌کرد که امتیاز جدیدی را دریافت نمی‌کند، هرگز از برجام بیرون نمی‌آمد.


مدیر عامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اظهار کرد: متأسفانه ادبیاتی در داخل کشور نیز مانند برجام دو و سه هم عواملی بودند که شرایط خروج آمریکا از برجام را مهیا کردند. متأسفانه جامعه دانشگاهی نیز در قبال سیاست‌های آمریکا سکوت کرد و تنها دانشگاه آزاد اسلامی در این باره سخنانی دارد که آن نیز نتیجه تغییرات اخیری است که در دانشگاه آزاد صورت گرفته است.


ایزدی ادامه داد: از سوی دیگر بیشتر اتفاقاتی را که در جریان برجام پیش آمد دست‌اندرکاران و مجریان برجام پیش‌بینی نمی‌کردند. در حالی که آنان حقوق دریافت می‌کنند که این اتفاقات را پیش‌بینی کنند و با پیش‌بینی درست، اقدام صحیح و بجا را انجام دهند.


وی تأکید کرد: ما نباید منتظر اینستکس و برجام، میوه برجام و این‌گونه اصطلاحات باشیم، چرا که وقت گذاشتن‌های بیهوده و تعیین زمان‌های دو ماهه و 60 روزه دیگر کاری منطقی نیست. همان کسانی که این مهلت را تعیین می‌کنند، می‌دانند که در پایان این مدت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و تنها شرایط سخت اقتصادی برای مردم سخت‌تر می‌شود.


انتهای پیام/4100/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: فؤاد ایزدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته