دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1398 - 19:02
حسین رویوران:

آمریکا با معامله قرن به دنبال تقسیم بخش‌هایی از زمین‌های ملت فلسطین است

عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: با وجود اینکه یک قرن از این اتفاقات می‌گذرد اکنون نیز آمریکا با معامله قرن به دنبال تقسیم بخش‌هایی از زمین‌های ملت فلسطین است.
کد خبر : 401705
1828454.jpg

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسین رویوران در همایش آمریکا و جنایت‌های قرن که عصر امروز به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: در آغاز قرن بیستم شاهد عقد قرارداد سایکس-پیکو بودیم و منطقه بین دو کشور انگلیس و فرانسه تقسیم شد، سال بعد نیز بیانیه بالفور در حمایت از تشکیل رژیم صهیونیستی صادر شد.


وی افزود: باوجوداینکه یک قرن از این اتفاقات می‌گذرد اکنون نیز آمریکا با معامله قرن به دنبال تقسیم بخش‌هایی از زمین‌های ملت فلسطین است.


عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: دو فصل از منشور حقوق بشر در مورد مردم فلسطین اجرایی نمی‌شود، یکی حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و دیگری کمیته تصفیه استثمار است.


این تحلیلگر مسائل بین‌المللی بیان کرد: بر اساس حق تعیین سرنوشت، تمامی ملت‌ها این حق را دارند که درباره سرنوشت خود اظهارنظر کنند و سرنوشت خود را مشخص کنند اما بر اساس طرح معامله قرن عملاً حق تعیین سرنوشت از ملت فلسطین سلب می‌شود.


رویوران افزود: رژیم صهیونیستی آخرین آپارتاید جهان است. پیش از این دنیا در کنار ملت آفریقای جنوبی قرار گرفت تا تبعیض نژادی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان برچیده شود. حتی در مسابقات ورزشی نیز کشورها حاضر نبودند در مقابل آفریقای جنوبی به میدان بروند و این کار کمک به رفع تبعیض نژادی بود اما اکنون اگر ورزشکاری با رقیب خود از رژیم صهیونیستی به میدان نرود، برچسب ضد یهودی به او زده شده و این عمل را محکوم می‌کنند. در واقع با بازی‌ها و رفتار دوگانه به نفع رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند.


این کارشناس مسائل بین‌المللی عنوان کرد: بر اساس قطع‌نامه 1948 می‌بایست 44 درصد از سرزمین فلسطین در اختیار ملت فلسطین قرار گیرد. همچنین آوارگان فلسطینی باید از کشورهای همسایه به کشور فلسطین منتقل می‌شدند که تاکنون اجرای این قطع‌نامه‌ها عملی نشده است. در واقع غرب با رفتاری که دارد، به دنبال تثبیت اسرائیل در منطقه است.


معامله قرن یک فرآیند است نه یک طرح


رویوران خاطرنشان کرد: معامله قرن در واقع یک فرآیند بلندمدت است نه یک طرح. اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بخشی از این معامله قرن بود. اسرائیلی خواندن بلندی‌های جولان بخش دیگری از فرآیند معامله قرن است.


وی با بیان اینکه معامله قرن بر پایه جایگاه زورمدارانه آمریکا استوار است، اشاره کرد: بسیاری از کشورهای دنیا حتی در مجمع عمومی سازمان ملل، مخالف اقدامات آمریکا در راستای معامله قرن بودند. همراه نشدن کشورهای جهان با انتقال سفارت‌های خود به قدس، نشانه‌ای بر ناتوانی آمریکا در اجماع جهانی است.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: نکته جالب دیگر در مورد معامله قرن این است که پیش از این، گفتگوهای صلح پیرامون فلسطین دوجانبه بود اما در معامله قرن، گفتگوهای چندجانبه جایگزین گفتگوی دوجانبه شده است. یعنی کشورهای عربی از طرف فلسطین در این نشست تصمیم‌گیری خواهند کرد حتی اگر مردم فلسطین موافق تصمیمات گرفته شده نباشند.


معامله قرن، پول در مقابل آرمان فلسطین است


رویوران در تشریح طرح معامله قرن تصریح کرد: در این طرح، کشورهای عربی با پول خود آرمان فلسطین را معامله می‌کنند اما اگر کشورهای عربی به جای اینکه پول خود را به آمریکا دهند، به ملت فلسطین می‌دادند، این مردم می‌توانستند بهتر مقاومت کنند و برای بازگشت به سرزمین خود مبارزه می‌کردند.


وی افزود: اما اکنون کشورهای عربی با پرداخت پول به آمریکا، اهرم فشاری ایجاد می‌کنند تا آمریکایی‌ها بتوانند علیه ملت فلسطین استفاده کنند.


این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: تشکیل دولت فلسطین در غزه و اضافه شدن یک هزار کیلومتر از اراضی کشور مصر به غزه، بخش دیگری از معامله قرن است که به صورت موذیانه طراحی شده است چرا که مرکز و اساس فلسطین، قدس است.


رویوران خاطرنشان کرد: پیشنهاد احداث اتوبان ارتباطی بین کشورهای اردن، مصر و فلسطین سبب گنجاندن منافع متقابل در طرح معامله قرن می‌شود تا کشورهایی نظیر اردن، مصر، عربستان و رژیم صهیونیستی از این طرح منتفع شوند و از آن حمایت نیز بکنند.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: در راستای اجرایی شدن معامله قرن، واگذاری دو جزیره در دریای سرخ توسط مصر به عربستان عملی شده است و کشور مصر نیز این آمادگی را دارد تا بخش‌های دیگری از خاک خود را در راستای اجرایی کردن این طرح، واگذار کند.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته