دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1398 - 10:40
در دفتر تحکیم؛

نشست برهان نمونه موفقی از کرسی نظریه‌پردازی دانشجویی است

«صدای یک معترض» عنوان بخش سیاسی چهارمین نشست تخصصی برهان دفتر تحکیم وحدت است که شهریور 98 برگزار خواهد شد.
کد خبر : 400526
693333_942.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست برهان عنوان همایش پایان دوره و میان‌دوره اتحادیه دفتر تحکیم وحدت است که هرساله در شهریور و بهمن برگزار می‎شود.


بر اساس اعلام دفتر تحکیم وحدت در سومین نشست برهان که با محوریت بررسی موانع و چالش‌های مشارکت سیاسی-اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران و روش‌های بازسازی و نوسازی آن برگزار شد، هدف از برگزاری این نوع نشست‌ها توجه به تأکید مقام معظم رهبری به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نشستی با رويكرد بررسی، نقد و ارائه راهكار توسط دانشجویان و مشارکت سیاسی-اجتماعی به‌عنوان شاه‌راه تحقق نقش مردم در حاکمیت، عنوان شد.


بررسی و نقد بستر‌های اعتراض مدنی به‌عنوان وجهی از مشارکت مردمی؛ صدای یک معترض!


«صدای یک معترض» عنوان بخش سیاسی چهارمین نشست تخصصی برهان دفتر تحکیم وحدت است که شهریور 98 برگزار خواهد شد.


بر اساس اعلام واحد سیاسی دفتر تحکیم وحدت، علاقه‌مندان به شرکت در بخش مشارکت مردمی صدای یک معترض نشست تخصصی برهان می‌توانند مطالب خود را با موضوع مقایسه تطبیقی جایگاه اعتراضات مردمی در حکومت حضرت علی(ع) و نظام ولایت‌فقیه در دوران معاصر، ساختار‌های قانونی موجود برای بیان اعتراض؛ چالش و نحوه برگزاری تجمع و تحصن، بررسی کارآمدی مرجع رسیدگی به شکایت از نهاد‌های رسمی مانند کمیسیون اصل ۹۰، نحوه جریان سازی رسانه‌ای و پیگیری مطالبات، طرح راهکار مناسب در ارتباط و اقناع معترضین با نگاه به یک نمونه موفق ایجادشده در تجربه جهانی و تاریخی، تحلیل اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶؛ ریشه‌ها و پیامد‌های آن، بررسی نحوه برخورد حکومت با معترضین و رفتارشناسی معترضین و تحلیل اعتراضات فرانسه؛ ریشه و پیامد‌های آن و بررسی نحوه برخورد حکومت با معترضین ارائه کنند.


مهلت ارسال آثار و دریافت زمان سخنرانی، بیستم تیرماه اعلام شده است.


نشست برهان نمونه موفقی از کرسی نظریه‌پردازی دانشجویی است


سارا عاقلی، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت پیش‌ازاین و همزمان با برگزاری سومین نشست برهان در همایش میان‌دوره دفتر تحکیم وحدت اظهار کرده بود که برگزاری سه دوره نشست برهان نشان داد که این نشست، نمونه موفقی از کرسی آزاداندیشی و نظریه‌پردازی دانشجویی است و به دنبال آسیب‌شناسی برای بهبود اجرای آن هستیم.


وی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار آنا بیان کرد: نشست برهان تفاوتی با کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی مرسوم که دارد این است که دارای پشتوانه مطالعاتی بوده به این صورت که موضوع موردبحث مشخصی اعلام‌شده و از اعضا درخواست می‌شود در مورد این موضوع مقالات خود را آماده کرده و ارسال کنند.


دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت اشاره کرد موضوع سومین نشست برهان، مشارکت سیاسی و اجتماعی بود که خط محوری نشست میان‌دوره دفتر تحکیم وحدت نیز این موضوع بود البته چند زیرموضوع تعریف شد، اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم نیز مشارکت بالایی در ارسال آثار داشتند که از این میان هفت مقاله برای ارائه حضوری برگزیده شد.


نشست برهان آغازی برای مطالبه تخصصی تشکل‌های دانشجویی


عاقلی بیان کرد: موضوع دوره اول نشست برهان که سال ۹۶ برگزار شد حول محور شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و دانشجویان نیز مشارکت کردند و نتیجه آن منجر به مطالبه‌گری تخصصی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد در نشست دوم برهان نیز به موضوعات مختلف پرداختیم.


وی عنوان کرد: زمانی می‌توانیم مطالبه تخصصی در تشکل‌های دانشجویی داشته باشیم که به‌صورت عمیق مطالعه کرده و از موضع‌گیری صرف بدون مطالعه پرهیز کنیم.


دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت تأکید کرد: مهم‌ترین دستاورد نشست برهان مطالبه‌گری تخصصی و فراگیر کردن یک دغدغه بین دانشجویان است؛ وقتی دانشجویان پیرامون موضوع مطرح‌شده مطالعه و تأمل کنند صاحب دغدغه می‌شوند.


عاقلی در تشریح سخنان خود تصریح کرد: دستاورد بعدی برهان این است که معمولاً در نشست‌های تشکل‌های دانشجویی از چهره‌های سیاسی و مطرح برای سخنرانی دعوت می‌شود؛ برگزاری نشست برهان سبب شد در کنار حضور چهره‌های معروف، خود دانشجویان نیز بتوانند موضوعی را ارائه کنند و این موضوع را به گوش دانشجویان دیگر برسانند.


وی اشاره کرد: هدف دفتر تحکیم وحدت از برگزاری برهان این است که وقتی ما دغدغه‌ای را مطرح می‌کنیم، یک عقبه فکری، مطالعاتی و محتوایی داشته تا بتواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و بتواند به بهبود مطالبه‌گری دانشجویان بیانجامد.


دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت خاطرنشان کرد: نشست اول برهان در مورد یک ساختار بود اما در نشست سوم از یک ساختار به یک مفهوم فراتر از یک ساختار به اصل مفهوم انتزاعی مثل مشارکت سیاسی و اجتماعی که به‌عنوان قلب مردم‌سالاری شناخته می‌شود، موردبررسی قراردادیم و انواع مدل‌های مشارکت در جمهوری اسلامی را بررسی کردیم.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته