دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1398 - 03:19
با صدور بیانیه‌ای عنوان شد؛

تجارت اسلحه و تروریسم عوامل اصلی گسترش پناهندگی در جهان

انجمن حمایت از قربانیان تروریسم، عامل اصلی پناهندگی را تجارت اسلحه و تروریسم دانست.
کد خبر : 399599
IMG_20190621_023713_109.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پدیده شوم تروریسم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از اندیشمندان، دانشگاهیان و عالمان دینی ما را که ذخیره‌ای مهم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند را از انقلاب گرفته است گرچه به ڟاهر توانسته‌اند این ذخایر انقلاب را از ما بگیرند لیکن راه و روش و اندیشه این بزرگان همیشه چراغ راهی برای ما بوده است و شهادتشان عاملی بر ادامه راهشان شده است.


شهید مسعود علی‌محمدی دانشمند هسته‌ای و استاد دانشگاه یکی از همین اندیشمندان و دانشگاهیان بود که با  توجه به ظرفیت بالای علمی و تحصیلی خود توانست عامل مهمی در پیشرفت‌های هسته‌ای کشور باشد و همین امر نیز دلیلی برای سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسس صهیونیسم شده تا این استاد  برجسته دانشگاهی را به‌ شهادت برسانند.


منصوره کرمی همسر شهید هسته‌ای مسعود علی‌محمدی که خود نیز از تحصیلات عالی دانشگاهی برخوردار است پس از شهادت همسر بزرگوار خود تصمیم گرفت در قالب یک انجمن مردم‌نهاد در راه دفاع  از حقوق قربانیان ترور در سطح بین‌المللی فعالیت داشته باشد.


همسر شهید علی‌محمدی توانست به‌عنوان نایب رئیس انجمن دفاع از حقوق قربانیان ترور در سطح بین‌المللی فعالیت‌های چشمگیری را داشته باشد. از آن جمله حضور در سازمان ملل به همراه خانواده‌ها و قربانیان ترور و  بیان مظلومیت مردم ایران در خساراتی که از پدیده شوم تروریسم  بر آنها وارد شده است.


حضور انجمن دفاع از قربانیان ترور در مجامع علمی و دانشگاهی بین‌المللی توانسته چهره پلید تروریسم دولت‌های، صهیونیسم و آمریکا را تا حدود زیادی با ذکر مصادیق عینی به همه معرفی کند.


ادامه سیاست‌ دولت‌های تروریسم آمریکا و صهیونیسم در منطقه و جهان عاملی بر جنگ‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و جهان شده است که به تبع آن سیاست‌ها، معضلی به نام پناهندگی پدید آمده است  که  خود عامل بسیاری از مشکلات خواهد بود. ۲۰ ژوئن از سوی سازمان ملل به نام روز پناهندگی نام‌گذاری شده است از همین رو انجمن دفاع از حقوق قربانیان ترور در بیانیه‌ای به‌مناسبت روز پناهندگان رابطه جنگ، تجارت اسلحه، تروریسم و پناهندگی را تشریح کرده است.


در بیانیه انجمن دفاع از حقوق قربانیان ترور با عنوان پناهندگی، صلح و تروریسم آمده است: در آستانه هجدهمین سالگرد تعیین 20 ژوئن به عنوان روز جهانی پناهندگان از سوی سازمان ملل، نه تنها روند پناهندگی و آوارگی کاهش نیافته، بلکه به روندی صعودی بدل شده است. بر اساس گزارش اخیر کمیساریای پناهندگان از روند آوارگی و پناهندگی در سال 2018، تعداد 70.8 میلیون نفر در جهان آواره هستند. فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی پناهندگان ملل متحد معتقد است که چنین ارقامی می‌توا‌ند نشان‌دهنده عدم توانایی در برقراری صلح در جهان باشد.


در ادامه این بیانیه تأکید شده است: علت این ناتوانی را باید در چگونگی برخورد با معضل آوارگی و پناهندگی در جهان مشاهده کرد. به جای پرداختن به علت‌های اصلی این پدیده، تنها به رفع مقطعی و جزئی نتایج حاصل از آن علت‌ها توجه می‌شود. آوارگی و پناهندگی به دلیل بروز جنگ‌ها و ناآرامی‌های سیاسی رخ می‌دهد و تروریسم و تجارت اسلحه دو علت اصلی ادامه یافتن ناآرامی‌ها و در نتیجه، آوارگی و پناهندگی هستند. در گزارش اخیر کمیساریای عالی پناهندگان مشخص شده که تنها 16 درصد از آوارگان در کشورهای پیشرفته و غنی پذیرفته شده و مابقی در کشورهای کمتر توسعه یافته و در مجاورت مناطق درگیری سرگردان هستند. این رقم نشان می‌دهد که کشورهای مجاور مناطق درگیری، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. 


در ادامه بیانیه آمده است: از طرف دیگر در برخی موارد شاهد تامین امنیت تروریست‌ها در قالب پناهندگی هستیم. بر اساس کنوانسیون 1951 و پروتکل الحاقی‌اش وضعیت پناهنده به کسانی که مرتکب جرایمی علیه صلح و یا جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده و یا جرم غیرسیاسی یا جرایم خلاف اهداف سازمان ملل انجام داده‌اند، تعلق نمی‌گیرد. مواردی مانند اعطای پناهندگی به گروه تروریستی منافقین در آلبانی هیچ تناسبی با اهداف بشردوستانه سازمان ملل نداشته و نشاندهنده استفاده از بستر پناهندگی در حمایت از تروریسم است.


در ادامه بیانیه یادآور شده است: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت 20 ژوئن نیز به خوبی متذکر شده، تا زمانی که جنگ‌ها وجود دارند آوارگان نیز وجود دارند. تروریسم و تجارت اسلحه از عوامل اصلی بروز و تداوم جنگ‌ها و در نتیجه ادامه یافتن بحران آوارگی و پناهندگی هستند.  


در پایان بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم آمده است: انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، ضمن همدردی با تمام قربانیان و آوارگان در آمریکا و اروپا و آسیا، از تمامی اندیشمندان و فعالان حوزه صلح و حقوق بشر دعوت می کند تا به ریشه‌های اصلی پدیده‌های شومی همچون آوارگی و پناهندگی توجه کرده و با روشنگری در این زمینه، بسترهای تداوم آنها را از بین ببرند. 


انتهای پیام/4115/4100/


انتهای پیام/

برچسب ها: ترور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته