دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کلانتری‌مهرجردی:

آبراهاميان عمق رخدادهای انقلاب را درک نکرده است

یک منتقد کتاب گفت: آبراهاميان عمق رخدادهای انقلاب را درک نکرده است.
کد خبر : 397507
download.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علیرضا کلانتری‌مهرجردی بعد از ظهر امروز در جلسه نقد و بررسی کتاب «ایران بین دو انقلاب» در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تلاش‌های نظریه‌پردازی انقلاب‌ها بسیار متنوع است و انقلاب‌ها می‌توانند متأثر از مقوله‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشند، پیشینه تاریخی این کتاب غنی و ارزشمند است.


وی افزود: بسیاری از محققان معتقدند که انقلاب ایران یک انقلاب کبیر است؛ بعضی از اندیشمندان معتقدند که انقلاب ایران متأثر مسائل سیاسی و بعضی معتقدند انقلاب ایران متأثر از مسائل اقتصادی و اجتماعی است.


این منتقد کتاب تصریح کرد: با وجود اینکه نویسنده ایرانی‌الاصل بوده ولیکن چون در بزنگاه‌های انقلاب دور از کشور بوده است، عمق رخدادها آن طور که باید درک نشده است.


کلانتری افزود: زبان‌های مختلفی در بیان انقلاب‌ها شکل گرفته‌اند، نظریه آبراهاميان در بیان انقلاب اسلامی متأثر از زبان نسل دوم مطالعات انقلابی است ولی زمان انتشار کتاب در نسل سوم و چهارم انقلاب واقع شده است.


وی بیان کرد‌: تخصص نویسنده کتاب بر روی مطالعات تاریخی است و تلاش کرده فراسوی مثبت‌اندیشی و منفی‌اندیشی تحولات انقلاب ایران را مورد مطالعه قرار دهد؛ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در این کتاب در تضاد با یکدیگر جلوه داده شده است.


منتقد کتاب «ایران بین دو انقلاب» اظهار کرد: اغلب نظریه‌های اندیشمندان به رویکردهای فرهنگی و معنوی انقلاب تأکید کرده‌اند و این بسیار ارزشمند است؛ برای بررسی و تحلیل این کتاب باید دانست خیمه‌های اندیشه‌ای نویسنده بر چه اصل‌هایی محکم شده است.


کلانتری بیان کرد: نويسنده در این کتاب معتقد است که ایران قبل از مشروطه به صورت گروه‌های قومی شکل گرفته است و ایران را کشوری فاقد انسجام حکومتی و دربار ترسیم کرده است. نویسنده انقلاب مشروطه را موجب تشکیل قشر متوسط و سرمایه‌داری دانسته و پایان فئودالیسم تلقی کرده است.


وی گفت: نویسنده درباره امام خمینی(ره) و ارتباط ایشان با جریان‌ها را ماهرانه و مدبرانه تلقی کرده است. آبراهاميان تمرکز ویژه‌ای به تعارضات و جامعه‌شناسی سیاسی ایران داشته و به این رویکرد وفادار مانده است.


منتقد کتاب «ایران بین دو انقلاب» عنوان کرد: گویا هدف اساسی نویسنده بررسی تأثیر حزب توده در انقلاب اسلامی بوده است، چرا که صد صفحه از این کتاب به حزب توده تعلق گرفته است. نویسنده، انقلاب اسلامی را نوسازی رژیم پهلوی دانسته که یکی از ضعف‌های این کتاب به‌شمار می‌رود.


انتهای پیام/4115/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته