دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1398 - 01:00
اسلامی شدن دانشگاه‌ها/36

فعالیت سیاسی و فرهنگی اساتید قانونمند شود

قانونمندکردن فعالیت سیاسی و فرهنگی اساتید دانشگاه و ارتقای اندیشه دینی آنان یکی از موضوعاتی است که مسئولان مربوط به اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید به آن توجه کنند.
کد خبر : 397311
1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان انقلابی است. باید جامعه علمی کشور برای رسیدن به قله‌های مدنظر در بیانیه گام دوم انقلاب، نسبت به اسلامی کردن دانشگاه‌ها بیش از گذشته فعالیت کنند.


در سلسله مطالب اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به برخی از مؤلفه‌های یک استاد از عناصر سیاست‌های اجرایی اسلامی شدن دانشگاه‌ها پرداختیم.


در شماره قبلی گفته شد تقویت ارتباط اساتید حوزه و دانشگاه یکی از موضوعاتی است که مسئولان مربوط به اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید به آن توجه کنند. وحدت حوزه و دانشگاه  برای به کمال رسیدن انسان از بعد دینی و علمی بسیار حائز اهمیت است. اساتید حوزه و دانشگاه در مسائل مختلف علمی و فرهنگی می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. حوزویان می‌توانند راهکارهای خوبی برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها پیشنهاد بدهند


برای اینکه بتوانیم با انواع آسیب‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی‌های علمی مبارزه کنیم باید برای تقویت نقش وحدت حوزه و دانشگاه توسط مسئولان مربوط به اسلامی شدن دانشگاه‌ها تلاش صورت بگیرد. یکی از آسیب‌های جامعه، ربوی بودن معاملات بانکی است که بارها مورد انتقاد مراجع تقلید بوده و اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند با هم‌فکری برای این موضوع راه حلی بیندیشند.


در این شماره به مؤلفه‌ دیگر اساتید از عناصر سیاست‌های اجرایی اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌پردازیم. قانونمند کردن فعالیت سیاسی و فرهنگی اساتید دانشگاه و ارتقای اندیشه دینی آنان یکی از موضوعاتی است که مسئولان مربوط به اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید به آن توجه کنند.


در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه، فرصتهای خوبی برای کسب امتیاز فرهنگی در نظر گرفته شده است و اساتید دانشگاه باید در این زمینه اهتمام داشته باشند که با به دست آوردن امتیازات بالا جایگاه خود را ارتقا ببخشند. اگر استاد دانشگاه به تدوین کتاب، مقاله و تولید اثر ارزنده هنری با رویکرد اسلامی در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی بپردازد، امتیاز بالای فرهنگی برای او در نظر گرفته می‌شود.


اگر استاد دانشگاه در آیین‌نامه‌های اجرایی که برای فعالیت‌های فرهنگی در سطوح دانشگاهی نوشته شده مداخله داشته و یا در توسعه و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی و در مسابقات فرهنگی همکاری داشته باشد، برای هرکدام امتیازی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین با قانونمند شدن فعالیت سیاسی و فرهنگی استادان دانشگاه و اعطای امتیازات فرهنگی به آنان، پروژه اسلامی شدن دانشگاه‌ها به مراحل خوبی خواهد رسید.


انتهای پیام/۴۱۱۸/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته