دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1398 - 13:08
نشریات دانشجویی زیر تیغ سیاست؛

قلم دانشجو قربانی سیاسی‌کاری می‌شود؟

هفدهمین همایش بزرگ نشریات دانشجویی در سراسر کشور دیروز درحالی برگزار شد که اغلب فعالان این حوزه در دانشگاه‌های سایر شهرستان‌ها از شرکت دراین مراسم محروم شدند.
کد خبر : 396861
1558868649-whatsapp-image-2019-05-26-at-15.31.03.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هفدهمین همایش بزرگ نشریات دانشجویی در سراسر کشور دیروز در حالی برگزار شد که اغلب فعالان این حوزه در دانشگاه‌های سایر شهرها و شهرستان‌ها از شرکت در این مراسم محروم بودند.


فعالیت نشریات دانشجویی در جامعه دانشگاهی تأثیر به سزایی در گفتمان سازی و مطالبه‌گری فضای دانشگاه دارد و مهم‌تر از آن پویایی جامعه درگرو آن نسل از جامعه است که برای اعتلای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... قلم‌به‌دست می‌گیرد. وزارت علوم تحقیقات و فناوری به‌عنوان متولی بخشی از این فعالیت‌ها در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها از سال گذشته با تغییر زمان برگزاری انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشجویی، مورد نقد فعالین حوزه نشریات دانشجویی قرارگرفته است.


فعالین نشریات دانشجویی در چند ماه اخیر بارها طی مصاحبه‌های متعدد در خصوص ناملایمتی‌های موجود در این بخش از اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرایط حاضر که بیشتر شبیه یک جریان از پیش تعیین‌شده است اعتراض کرده‌اند و این در حالی بود که تاکنون نتیجه‌ای برای این اعتراض‌ها که اغلب به‌حق و بر پایه مستندات است حاصل نشده است.


محمدرضا محمدی، عضو ناظر نشریات دانشجویی دانشگاه تهران در بهمن‌ماه 97 در توئیتی مدعی شد تخلفات گسترده‌ای در حوزه نشریات دانشگاه تهران صورت گرفته است که باعث پایمال شدن حق سایر دانشگاه‌های کشور خواهد شد. این فعال دانشجویی فرضیه فعال بودن بیش از ۴۴۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران را غیرقابل‌قبول دانسته و معرفی این تعداد نشریه فعال برای دانشگاه تهران را غیرواقعی دانست. فعالیت نشریات دانشجویی از سال گذشته با حواشی متعددی روبه‌رو بود که باید طبق روال همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه انتخابات شورای نظر بر نشریات دانشجویی برگزار شد که در از طرف مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری این انتخابات به خردادماه موکول شد و هم‌زمان با ابلاغ این دستور فعالان نشریات دانشجویی به این هنجارشکنی اعتراض کردند. چراکه خردادماه اغلب دانشجویان درگیر امتحانات خواهد بود و حضور دانشجویان شهرستانی و سایر شهرها در زمان برگزاری انتخابات مقدور نخواهد بود و در این شرایط مشارکت دانشجویان فعال این حوزه به حداقل تعداد خود خواهد رسید.


محمد زادمهر مدیرمسئول نشریه دانشجویی هم‌شاگردی و دبیر واحد روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان نیز در یک پیام توئیتری به این اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض کرد و نوشت: «امروز به ابطال انتخابات نشریات دانشگاه فرهنگیان فکر می‌کردم. دانشگاه تهران! دانشگاه کاشان! دانشگاه رازی و در آخر تعویق انتخابات نشریات وزارت علوم! سؤال اینجاست؛ آیا ترس از باخت می‌تواند دلیل خوبی برای توهین به شعور دانشجو باشد؟».


به سبب همین تصمیم جمعی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی، در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم اعتراض خود را نسبت به تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات اعلام کردند. در نامه مذکور با اشاره به تصمیم نا به‌جا و غلط معاونت تحت امر وزیر علوم کوتاهی اجرای مواد شیوه‌نامه برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم و عدم برگزاری به‌موقع جلسات و تهیه مقدمات برگزاری این انتخابات، همایش سالیانه مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه‌های کشور مورد اعتراض واقع شد. وزارت علوم به دلیل عدم اجرای صحیح تبصره اول ماده 44 شیوه‌نامه انتخابات در زمان قانونی خود، مقدمات اعلام اسامی افراد حائز حق رأی را فراهم نکرده است که این امر مربوط به کوتاهی کارشناسان و مدیران مجموعه تحت امر وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.


این تنها ماجرای پرحاشیه برای فعالان نشریات دانشگاهی نبود، طبق آیین‌نامه شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی، شورای مرکزی ناظر بدون مدیران مسئول منتخب نشریات، رسمی نمی‌شود و احکام دانشجویان برای عضویت در این شورا هرساله تا پایان خردادماه اعتبار دارد این در حالی است که اگر در انتخابات روز گذشته تخلفی صورت می‌گرفت هیچ مرجعی برای رسیدگی به تخلفات وجود نخواهد داشت و این موضوع نکته قابل‌توجهی برای معترضین این برنامه بود که سلامت انتخابات را تهدید می‌کرد.


 حضور دانشجویان سراسر کشور در هفته‌ای که کنکور کارشناسی ارشد برگزار خواهد شد و امتحانات پایان‌ترم برخی از دانشگاه‌ها آغازشده است کمی بعید به نظر می‌رسید اما نقض صریح قانون جای هزاران سؤال را برای علت این بی‌تدبیری باز می‌کند. انتخابات اردیبهشت‌ماه به دلیل کوتاهی در اطلاع‌رسانی موجب استقبال کم‌فعالان قرارگرفته و به تعویق افتاد که درنهایت دیروز این انتخابات با طرح هزاران سؤال از طرف دانشجویان برگزار شد. که البته به نظر می‌رسد این تعویق نیز بدون پشت‌پرده‌های سیاسی نبوده است.


شاید این‌گونه به نظر برسد که سوگیری‌های سیاسی در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری دلیل این تدبیرهایی است که درنهایت نتیجه موردقبول برای طیف خاص سیاسی را تسهیل کند. اگر این‌گونه باشد تبعات تخلف در بدنه فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در بدنه دانشگاه و صدالبته فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی خواهد شد.


ازجمله رفتارهای عجیب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برگزاری این همایش که اغلب موردتوجه رسانه‌ها و فعالان حاضر در آن همایش قرارگرفته است عدم حضور خبرنگاران در این برنامه بود، انتظار می‌رود مسئولین فرهنگی وزارت علوم با حفظ هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در بین دانشجویان از اعمال قدرت برای رفتارهای غیراصولی و سلیقه‌ای بپرهیزند.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته