دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1398 - 15:39
توسط یک واقف؛

مجموعه فرش و قلم‌زنی 180 میلیاردی به دانشگاه تهران اهدا شد

واقف دانشگاه تهران دو مجموعه فرش و قلم‌زنی نقره خود را به دانشگاه اهدا کرد، این مجموعه 180 میلیارد ریالی طی 40 سال جمع آوری شده است.
کد خبر : 382681
1549262570-2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، صبح امروز نمایشگاه زیورآلات تاریخی فرهنگی از دوران پیش‌ازتاریخ تا دوران معاصر به همراه مجموعه فرش و قلم‌زنی نقره با حضور محمود نیلی‌ احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و غلامعلی ملال یکی از خیرین دانشگاه تهران که خود دانش‌آموخته این دانشگاه است، افتتاح رسمی و رونمایی شد.


غلامعلی ملال در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: مجموعه قلم‌زنی نقره شامل 125 قطعه قلم‌زنی اصفهان است که طی 50 سال از میان هزاران آثار جمع‌آوری‌شده است و از بین 500 قطعه خریداری‌شده این 125 قطعه ارزشمند و نفیس باقی‌مانده است. به‌جز چهار قطعه از این مجموعه همگی نقره هستند و در مجموعه 80 کیلوگرم نقره است که ارزش این مجموعه قریب به 30 میلیارد ریال برآورد شده است اما نکته مهم این آثار این است که نمی‌توان باوجود این هزینه نیز یک‌باره این مجموعه نفیس را تهیه کرد بلکه این مجموعه طی 50 سال جمع‌آوری‌شده است.


وی افزود: جهانگردها عموماً شناخت کافی نسبت به آثار تاریخی و باستانی ندارند و از لطافت‌های آن بی‌خبر هستند اما آثاری که در موزه به نمایش گذاشته می‌شود ازنظر کیفی سطح بسیار بالای دارند؛ بازدید از این آثار ارزشمند معیار زیباشناسی بازدید کنندگان را افزایش می‌دهد و می‌تواند الگوهای آموزشی برای دانشجویان رشته هنر به‌خصوص قلم‌زنی باشد.


این خیر تصریح کرد: این مجموعه را طی 50 سال جمع‌آوری کرده‌ام، این آثار باستانی باید دیده شود و برای من باعث خوشحالی و افتخار است که این آثار را به ملت ایران تقدیم می‌کنم و در معرض دید عموم می‌گذارم.


ملال در خصوص مجموعه فرش‌هایی که اهدا کرده است نیز توضیح داد: درگذشته مجموعه فرش خود را به موزه فرش اهدا کرده‌ام که منجر به افزایش سطح کیفی موزه فرش شده است، تعدادی از آن فرش‌ها باقی‌مانده بود به همراه سه تخته فرش که در لس‌آنجلس و نیویورک بود، تهیه کردم که در مجموعه 12 تخته فرش دیگر را نیز اهدا کرده‌ام. قدیمی‌ترین تخته فرش این مجموعه یک تخته فرش 18 متری است که 150 سال قدمت دارد؛ به‌طورکلی این 12 تخته فرش بیش از 150 میلیارد ریال ارزش دارد.


وی در خصوص هدف از اهدای این مجموعه نفیس بیان کرد: این کار از روی عقل و شعور بوده است؛ این مجموعه نزد من محبوس بوده و تنها سالی یک مرتبه از این مجموعه بازدید می‌کردیم و از آن لذت می‌بردیم اما اکنون روزانه صدها مردم از این مجموعه بازدید می‌کنند، این آثار ساخت دست اجداد و پدران ما است که فرهنگ و هویت ما را تشکیل می‌دهد؛ امیدواریم که این آثار تقویت شوند.


انتهای پیام/4115/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته