دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ردپای جهانگیری درمعدن اسفندقه؟

مشکلات 10 ساله معادن اسفندقه با چه فرمولی 10 روزه حل شد؟

معدن اسفندقه که محلی برای استخراج ماده ارزشمند کرومیت است در حالی با زیان هزاران میلیاردی به استقبال مجمع رفت که تعیین بازرس ویژه وزیر هم مؤثر نبود.
کد خبر : 381774
636296713838285161.jpg

به  گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، 31 فروردین ماه امسال گزارشی در گروه اقتصادی خبرگزاری آنا مبنی بر «جنجال در مجمع معادن اسفندقه/ تدبیری برای زیان هزار میلیاردی نشد» منتشر شد.


عمده مالکیت معادن اسفندقه در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد است و 30 درصد از سهام آن نیز در مالکیت سهامداران حقیقی قرار دارد.


در گزارش آنا، ابهاماتی از عملکرد مدیران معدن در طول سال‌های گذشته منعکس شد که مهم‌ترین آن زیان هزار میلیاردی با وجود استخراج ماده ارزشمند کرومیت از معادن اسفندقه بود.


مجموعه معادن اسفندقه با سابقه بیش از هفتاد سال فعالیت در زمینه اکتشاف و بهره برداری از منابع معدنی کرومیت و دارا بودن قریب سی محدوده معدنی کرومیت دار با مساحتی بالغ بر هزار و دویست کیلومتر مربع بدون شک از پتانسیل قابل توجه و بالقوه ای برخوردار است؛ این معدن روزگاری محل کسب پدر اسحاق جهانگیری معاون اول دولت فعلی بوده است.


پدر خانواده جهانگیری‌ها یعنی حسن جهانگیری، کارگر معدن کرومیت آبدشت بود. یکی از معادن توابع اسفندقه. حسن جهانگیری پس از انتقال از معدن آبدشت تا پایان بازنشستگی کارمند اداره کشاورزی سیرجان ماند. 



به نظر می‌رسد جهانگیری که پدرش روزگاری در این معدن کارگری می‌کرده نگاهی به مشکلات عدیده کارگران زحمتکش این شرکت دولتی کرده و در جهت حل مشکلات آنان اقدامی کند. 


نکته بعدی اینکه در جریان برگزاری مجمع گزارش بازرس و حسابرس قانونی و صورت‌های مالی ۲۹ اسفند ۹۶ قرائت نشد و با وجود زیان‌دهی تکلیفی در خصوص خروج شرکت از بحران زیان هزار میلیاردی تدبیری نشد.


همچنین ممانعت از ورود نماینده سهامداران حقیقی بر خلاف نص صریح قانون تجارت از دیگر تخلفات برگزارکنندگان مجمع بود.


تخلفات عدیده‌ای نیز در صورت‌های مالی و گزارش حسابرس دیده می‌شود که در آینده به طور مفصل‌تری به آن خواهیم پرداخت اما نکته جالب و تأمل‌برانگیز این ماجرا تعیین نماینده وزیر در تاریخ 9 اردیهشت و حل کل مشکلات ده ساله معدن در 14 روز یعنی 10 روز کاری بود!


وزیر کار اخیرا در گفتگو با آنا گفت که  بازرس ویژه ما به محل رفته است و با بررسی دقیق خود،  موضوع را حل و فصل کرد!


وزیر کار به طور دقیق اعلام نکرد که دقیقا چه موضوعی حل شده است در حالی همچنان زیان هزار میلیارد معدن، بار سنگینی بر دوش سهامداران حقیقی آن است.


 شریعتمداری باید به طور دقیق و مشخص اعلام کند که چه موضوعاتی مطرح و چگونه مشکلات معادن و تخلفات عدیده مطابق با گزارش حسابرس در 10 روز کاری حل می‌شود؟


سوال آخر اینکه بازرس ویژه وزیر کار چه کسی بود و گزارش رسمی از بررسی مشکلات معادن به چه مراجعی اعلام شده است.


وزیر کار که همواره بر طبل لزوم شفافیت می‌کوبد چطور ساده‌انگارانه از کنار ماجرای پیچیده و تخلفات احتمالی معادن اسنفدقه عبور می‌کند؟


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته