دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 18:15
عضو شورای اسلامی شهر تهران:

نظارت شوراهای اسلامی شهر نسبت به نظارت فردی کارآمدتر است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نظارت شوراهای اسلامی شهر نسبت به نظارت فردی کارآمدتر است.
کد خبر : 379337
photo_2019-05-06_17-49-39.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا,  سید حسن رسولی در در نشستی که ظهر امروز با موضوع نقاط قوت و ضعف عملکرد نظارتی شورای شهر بر شهرداری تهران در تالار مولوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در پاسخ به سوالی که آیا سازوکارهای نظارتی تابحال بر عملکرد شوراهای شهر تهران مؤثر بوده است باید بگویم به‌‌عنوان کسی که قائم‌مقام شورای شهر بودم نظارت جمعی برخاسته از خرد جمعی در شورای شهر نسبت به نظارت فردی وزیر یا استاندار کارآمدتر است. وزیر ده‌‌ها وظیفه دارد و باید سیاست‌های دولت را ابلاغ کند و یکی از وظایف دست‌چندم اش نظارت بر امور محلی است درحالی‌که امروز در کلان‌شهرها بالای 15 نفر این وظیفه را برعهده دارند.


عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: قبل از سال هفتاد و هشت استاندار وظیفه انتخاب شهردار را برعهده داشت اما پس از این سال این وظیفه بر عهده شورای شهر قرار گرفته است وظایف شورای شهر به ترتیب در اولین جلسه انتخاب شهردار و سپس مقررات‌گذاری در چارچوب اسناد بالادستی و نهایتاً اعمال نظارت بر شهردار و شورای شهر است.


وی افزود: عوارض شهرداری عدد و رقم است و کاملاً ماهیت محلی دارد اما مالیات بخشی از مالیه دولت و ماهیت دولتی دارد. شورای اسلامی شهر نوعی پارلمان دست دوم و صرفاً در حوزه مقررات‌گذاری در امور تصدی‌گرایانه است.


رسولی تصریح کرد: ابزارهای نظارتی شوراها چند مورد است. اول اینکه برنامه شهرداری باید به تصویب شورای شهر برسد. دوم اینکه بودجه‌ریزی پس از لایحه و تأیید شورا صورت می‌گیرد و سوم اینکه تفریق بودجه توسط حسابرس مستقل انجام می‌شود و همچنین با ذی‌حسابان اول و دوم شبیه قانون محاسبات عمومی عمل می‌شود و نیز سؤال، تذکر، استیضاح و برکناری شهردار از دیگر ابزارهای نظارتی شورای شهر است.


عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: به هر میزان که مراجع بالادستی رویکرد عدم تمرکز را اتخاذ کنند، به همان میزان رویکرد تصدی‌گرایانه دولت کاهش می‌یابد.


وی در پایان تأکید کرد: اختیارات شوراها کافی نیست اما ناچیز هم نیست و جای کار بسیاری دارد. حضور افراد سیاسی به عنوان تشخیص دهنده منافع ملی نه‌تنها ایراد نیست بلکه یک حسن است و ایراد این است که از جیب مردم بهره‌برداری حزبی بکنیم.


انتهای پیام/4115/4126/


.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته