دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 16:43
مشاور شورای شهر تهران:

نظارت شوراها بر شهرداری‌ها محصول مطلوبی نداشته است

مشاور شورای شهر تهران گفت: محصول نظارت شوراها بر شهرداری محصول مطلوبی نبوده است.
کد خبر : 379297
photo_2019-05-06_16-40-55.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا, امیرحسین معصومی‌فر در نشستی که ظهر امروز با موضوع نقاط قوت و ضعف عملکرد نظارتی شورای شهر بر شهرداری تهران در تالار مولوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: نظارت شوراها بر شهرداری مناسب نبوده است قانون‌گذار حدود 34 بند قانونی در مورد وظایف شهرداری آورده است. اگر وظایف شوراها را جمع کنیم می‌توانیم تصویر درستی از نظارت‌های شهرداری ترسیم کنیم و اگر بخواهیم نظارت شورا را بررسی کنیم باید در چارچوبی مشخص صحبت کنیم.


کارشناس مدیریت شهری و مشاور شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: محصول نظارت شوراها محصول مطلوبی نبوده است زیرا وقتی اسمی از شورا در اذهان عمومی مطرح می‌شود اولین چیزی که در ذهن مردم متبادر می‌شود عملکرد بدی از شوراهاست البته به درست یا غلط این قضیه کاری ندارم اما در کل عملکرد شوراها مطلوب نبود.


وی افزود: تناسبی بین ابزارهای شورا و وظایفی که قانون‌گذار برای شورا گذاشته است وجود ندارد که این موارد در بند 80 قانون نظارت مشاهده می‌شود. اما شورا ابزار محدودی برای اجرای نظارت دارد اول باید مصوب کند یا این‌که گزارش بگیرد یا جلسه بگذارد و یا اگر مسئله حاد باشد عضو شورای شهر در صحن شورا می‌تواند به شهردار یا افراد دیگر تذکر بدهد و اگر قانع نشد می‌تواند سوال مطرح کند و اگر بازهم قانع نشد بحث استیضاح شهردار اتفاق می‌افتد که این مورد نادر است و تنها یک‌بار اتفاق افتاده است. همچنین اعضای شورای شهر مطابق ماده 82 می‌توانند تحقیق و تفحص انجام بدهند که اولین تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری صورت گرفته است، و یا در مواردی می‌‌توان حسابرسی در حوزه بودجه اتفاق بیفتد.


معصومی‌فر تصریح کرد: ذات شهرها و شهرداری‌ها دومین مبحث است. شهرها محل تجمع قدرت, ثروت و منزلت هستند و مدیریت این مبحث با مدیریت سازمان‌های مختلف فرق می‌کند چون این سه شاخص رانت ایجاد می‌کند. 


کارشناس مدیریت شهری و مشاور شورای شهر تهران افزود: نحوه انتصاب اعضای شورای شهر نامناسب است تمایزی بین مدیریت کشوری و مدیریت شهری باید قائل شویم به لحاظ انتخاب اعضای شورا دچار مشکل هستیم البته اعتقاد ندارم اعضای شورا حتماً باید متخصص باشند بلکه افراد سیاسی هم در بین این افراد می‌توانند حضور داشته باشند خصوصاً در شهرهای پرجمعیت حضور افراد سیاسی لازم است. انتخابات شورای شهر مشکل دارد ما به سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها رأی نمی‌دهیم بلکه به اعتبار افراد رأی می‌دهیم که این مورد نادرست است. 


وی در پایان خاطرنشان کرد: دخالت حوزه سیاست در اداره بحث دیگری است برخی نزدیک به انتخابات خودشان را به گروه‌های سیاسی منتسب می‌کنند و درصورتی‌که هیچ ربطی به آن حزب ندارند. ناکارآمدی‌های قانون در برخی موارد دیده می‌شود که باید در اصلاح آن شوراها اقدام کنند.


انتهای پیام/4115/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته