دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 18:08
کولیوند:

مسائل سیاسی تنها موضوعی است که در وظیفه شوراهای شهر نیامده است

 نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: مسائل سیاسی تنها موضوعی است که در وظیفه شوراهای شهر نیامده است.
کد خبر : 379333
photo_2019-05-06_17-43-04.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا,  محمدجواد کولیوند در نشستی که ظهر امروز با موضوع نقاط قوت و ضعف عملکرد نظارتی شورای شهر بر شهرداری تهران در تالار مولوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: نظارت بر انتخابات و نظارت بر اعضای شورای شهر بر عهده دبیرخانه دائمی است، اما برخی سؤال می‌کنند که چرا دیر اقدام شده است ابتدا قانون شوراها این‌گونه نبود اول شوراهای محل انتخاب می‌شدند سپس مناطق و در نهایت شورای شهر تعیین می‌شد اما در سال هفتاد و پنج قانون تغییر کرد و از آن به بعد مردم مستقیماً اعضای شورای شهر را انتخاب می‌کنند.


 نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون شوراها خاطرنشان کرد: انتظارمان از مجلس اینست که شوراها در ظرفیت قانون اساسی قرار بگیرد در اصل 100 تا 106 قانون اساسی در مورد شوراها برای بحث فرهنگی اجتماعی و هنری و سایر موارد بحث شده اما بحث سیاسی تنها مقوله‌ای است که مطرح نشده است.


وی تصریح کرد: سه مدل برای انتخاب شهردار توسط مردم، حاکمیت و شوراها به شورای نگهبان ابلاغ شد که هر کدام جای بحث و بررسی دارد. دیدگاه انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم رد می‌شود به این دلیل که کشش انتخاباتی غیر از چهار انتخابات موجود در مردم وجود ندارد. همچنین اگر مثلاً وزیر کشور، شهردار را انتخاب کند، طبق قانون فقط صادرکننده حکم شهردار است و عملاً نمی‌تواند شهردار را برکنار کند، پس به‌ناچار انتخاب شهردار به شوراها واگذار می‌شود.


کولیوند تأکید کرد: نظارت شورا در بخش اجرایی و پروژه‌های شهرداری نیازمند وجود ابزارهای نظارتی است و این نظارت در اجرای قانون مجلس توسط سازمان بازرسی کل کشور و نیز دیوان محاسبات در بخش مالی انجام می‌شود، البته ابهاماتی در حضور دیوان محاسبات در نظارت مستقیم شهرداری وجود دارد.


نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون شوراها در پایان تصریح کرد: اگر شوراها بتوانند برای نظارت خود ابزار تعریف کنند، نظارت موفق خواهد بود. این ابزار خارج از شورا و در مراکز حاکمیتی همچون سازمان بازرسی و دیوان محاسبات وجود دارد.


انتهای پیام/4115/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته