دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشجویان خارجی در دیار طوس؛

تلألو نور رضوی در دانشگاه آزاد اسلامی /دانشگاهی از علم تا معرفت

دانشگاه آزاد اسلامی خاطره‌ای چند روزه برای دانشجویانی رقم زد که شاید دیدار شمس‌الشموس آرزویشان بود.
کد خبر : 378812
_MID0710.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اردوی سیاحتی و زیارتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در مشهد مقدس به مدت دو روز با حضور بیش از یک هزار دانشجو خارجی دانشگاه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.


چقدر دشوار است نوشتن برای کسی که هر چه در وصف مهرش بنویسی عادی به نظر می‌رسد؛ هر چقدر شعر می‌سراییم و غزل به صف می‌کنیم، بیشتر و بهتر در وصف ایشان سروده‌اند و خوانده‌اند و نوشته‌اند و همین است که هر چه خوبی را با کلمه «خیلی» هم پیشونددار کنیم باز از عهده وصف این بزرگان بر نخواهیم آمد. آری امام رئوف؛ چگونه برایت بنویسیم و چگونه برایت بسراییم و چگونه مشق دل را برایتان نقش کنیم، وقتی هر چه می‌گوییم باز هم کم است و دل را رضای نمی‌کند.


کمتر از یک ماه پیش بود که جلسه سرپرست معاونت بین‌الملل و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با صورتجلسه «اعزام دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک اردوی فرهنگی، زیارتی و سیاحتی به مشهد الرضا» به پایان رسید.


این مصوبه بابی بود تا چند هزار دانشجوی خارجی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اقدام معاونت فرهنگی این دانشگاه قدم در سرزمین طوس و مشهد مقدس بگذارند.


تصویب اعزام دانشجویان غیرایرانی به مشهدمقدس/توجه ویژه به دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی


علیرضا شیخ عطار سرپرست معاونت بین‌الملل در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران است و سیاست‌های آن از جمله در حوزه بین‌الملل باید در خدمت نظام باشد، گفت:‌ هدف امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی، معطوف به جغرافیای داخلی کشور نبود و ایشان به فراتر از مرزها می‌اندیشیدند.


همچنین رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان غیرایرانی توجه خاصی شده است، افزود: در راستای جذب دانشجویان غیرایرانی و لزوم تکریم و انجام برنامه‌های پربار فرهنگی برای این قشر دانشگاهی، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه و با مشارکت معاونت امور جوانان آستان قدس رضوی، صدها نفر از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب اردوی فرهنگی، زیارتی و سیاحتی به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.


پیشنهاد حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی مبنی بر برگزاری اردوی فرهنگی، زیارتی و سیاحتی به مشهد مقدس دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از سوی ریاست دانشگاه دکتر محمدمهدی طهرانچی تصویب شد و تعاملی سازنده بین معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه، موجب بهره‌مندی این دانشجویان از ظرفیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شد.


در امتداد مهربانی‌ها/ دانشجویانی که برای اولین بار به مشهد مقدس مشرف می‌شدند حال دیگری داشتند


مسافت 12 ساعته تهران تا مشهد مقدس اگرچه خستگی‌های راه را دربرداشت ولی چهره بشاش و پرنشاط دانشجویان داخل واگن‌های قطار ما را نیز به وجد آورده بود. گروه‌های 6 نفره و بعضاً حتی 8 نفره در اتاقک‌های قطار مدام درحال بازگویی برنامه‌هایی بودند که برای مقصد تدارک دیده شده بود. حکایت دیگری بود حال دانشجویانی که برای اولین بار خدمت شمس‌الشموس مشرف می‌شدند؛ یکی از همین دانشجویان با کلماتی بریده و کوتاه حس غیرقابل وصفش را درباره تشرف به آستان پرمهر امام رضا(ع) بازگو می‌کرد که باید این حس‌وحال عاشقانه را نقش بر قاب می‌کرد.


اولین اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس

اعزام بیش از هزار دانشجوی غیرایرانی به یک اردوی فرهنگی، زیارتی و سیاحتی اقدام بی‌نظیری بود که معاونت فرهنگی و دانشجویی با همکاری معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی آن را محقق کرد. اعزام و مدیریت یکپارچه هزار دانشجو از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و سایر کشورهای همسایه و به‌ویژه مسلمان اتفاق جدیدی بود که حکایت از قدم‌های استوار فرهنگی در این دانشگاه دارد.


اولین اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس

تشکیل جغرافیای علمی جدید توسط دانشجویان غیرایرانی منطقه/ شبکه‌سازی دانشجویان غیرایرانی در قالب تشکل‌ها


رواق شیخ حرعاملی حرم مطهر رضوی میزبان اولین گردهمایی هزار نفر از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی بود. در اولین ساعات اجتماع دانشجویان در این رواق رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در این مکان مقدس، گفت: دانشمندان و عالمان خارجی نیز علم خود را با استناد به یافته‌های شرقی ارائه می‌دهند.


وی ادامه داد: دانشجويان غيرايرانی بايد در كنار دانشجويان ايرانی با تشكيل شبكه دانشمندان منطقه، جغرافيای علمی جديدی را شكل داده و بدرخشند.


در ادامه این اجتماع علیرضا شیخ‌عطار سرپرست معاونت بین‌الملل دانشگاه نیز سیاست دانشگاه آزاد اسلامی را در جذب دانشجویان خارجی بر پایه و مبنای تمدن اسلامی دانست و افزود: دانشجویان غیرایرانی باید در راستای تمدن سازی اسلامی و شبکه‌سازی، ایده‌سازی کنند و با ایجاد انجمن‌ها و تشکل‌ها روابط پایدار با کشورهای اسلامی را تقویت کنند.


وی با اشاره به افزایش ظرفیت دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از دانشجویان ممتاز و نخبه غیرایرانی شاغل به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر خواهد شد.


در انتهای این نشست که در رواق شیخ حرعاملی حرم مطهر رضوی برگزار شد، رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به ۳۰ نفر از برگزیدگان مسابقه دل‌نوشته هدایایی نقدی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی اهدا خواهد شد.


وی افزود: مراسم برگزاری سفره افطاری برای دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی نیز برگزار خواهد شد. دانشجویان غیرایرانی نه‌تنها مهمان نبوده بلکه عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌روند.


امکانات آستان قدس رضوی در اختیار دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی


برنامه‌های فرهنگی و تفریحی با استقرار و حضور دانشجویان پسر در مجتمع فرهنگی و تفریحی امام رضا(ع) وابسته به آستان قدس رضوی رنگ و روی ویژه‌ای به خود گرفت. دانشجویان پسر با اسکان و استقرار در این مجتمع از برنامه‌ها و امکانات تدارک دیده‌شده در این مجتمع بهره‌مند شدند. زمین‌های فوتبال، والیبال، امکانات صخره‌نوردی، تنیس روی میز و میزهای فوتبال‌دستی از جمله امکانات و برنامه‌هایی بود که برای روز اول دانشجویان پسر تدارک دیده شده بود.



اولین اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس


همچنین حضور در باغ گل‌های مشهد و بازدید از اماکن و زیبایی‌های طبیعی آن، برنامه بانشاط دانشجویان دختر غیرایرانی در روز اول اردوی زیارتی و سیاحتی مشهد بود.


اولین اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس

برگزاری و اقامه نماز و دعای وحدت دانشجویان غیرایرانی و مراسم انس با شهدای مدافع حرم با حضور مدیرکل فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم معنوی زیارت از حرم مطهر امام رضا(ع) نیز با تدارک وسایل نقلیه و برنامه‌های معنوی به‌همراه برگزاری دعای کمیل در حرم مطهر رضوی نیز برای همه دانشجویان در پایان روز اول تدارک دیده شد.


اولین اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس

بازدید از اماکن فرهنگی، حضور در حرم مطهر رضوی و مراسم وداع و حضور در بازار تاریخی مشهد ازجمله برنامه‌های روز دوم این اردو بود. بسته‌های حاوی سوغاتی مشهدمقدس نیز از طرف معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان اهدا شد.


مشارکت و همیاری مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در برگزاری هرچه بهتر این اردو برای دانشجویان غیرایرانی بسیار پررنگ بوده و تمام امکانات تفریحی و رفاهی مجتمع امام رضا(ع) در اختیار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بود.


رضا نصیری در این‌باره اظهار کرد: آستان قدس رضوی برای برگزاری این اردو هیچ مبلغی از دانشگاه آزاد اسلامی مطالبه نکرده و نهایت همکاری و مشارکت را در برگزاری هرچه بهتر اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان غیرایرانی به‌عمل آورد.


بیچاره آنهایی که چون تویی ندارند، آقای مهربانی‌ها


بهرحال نخستین اردوی زیارتی و سیاحتی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس برگزار شد. برگزاری چنین اردوهایی انتظار بحق دانشجویانی بود که در دوران جدید دانشگاه در راستای برنامه‌های فرهنگی محقق شد.



کاروان امتداد مهربانی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی به اتمام رسید. لحظه‌های ناب عاشقی دانشجویان با مولایشان و درد و دل‌های آن‌ها با رواق‌های مهربانی در فراسوی خاطرات دانشجویان ماندگار شد. آقای مهربانی‌ها نه آنقدر سپیدیم که کبوتر باشیم و نه به خود اجازه می‌دهیم در نومیدی و سیاهی بمانیم وقتی نور رضا می‌تابد؛ وقتی آفتاب هر روز از رضا اذن طلوع می‌گیرد و بر زمین خراسان بوسه می‌زند؛ وقتی رخصت برآمدن خورشید به دستان توست، ما را هنوز امید هست، بیچاره آنهایی که چون تویی ندارند.


دانشگاه آزاد اسلامی خاطره‌ای چند روزه برای دانشجویانی رقم زد که شاید دیدار شمس‌الشموس آرزویشان بود. این دانشجویان از راه دانشگاه علم و دانش به دانشگاه معرفت و نور رفتند.


انتهای پیام/4107/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته