دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1398 - 16:32
خویی:

اقتصاد سیاسی نوعی بازار آزاد است

استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اقتصاد سیاسی بازار آزادی است که نیاز بازار در اولویت آن قرار دارد.
کد خبر : 378641
khoei-compressor.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی خویی در نشست بررسی ابعاد تأمین مالی تلویزیون که عصر امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد سیاسی بازار آزادی است که نیاز بازار در اولویت آن قرار دارد.


این استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: برنامه‌های صداوسیما دارای ۶ شاخص اصلی است و بر اساس آن سوژه‌سازی می‌کند.


خویی بیان کرد: اولین شاخص به معنای ترویج معنای رهایی فردی این است که از افراد خود باید به دنبال رهایی باشند. شاخص دوم این است که با وجود ساختارهای نابرابری جنسیتی و قومی و امثال آن می‌توان مانند برنامه خندوانه خوشحال بود.


این استادیار دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: شاخص سوم بررسی ابعاد مالی صداوسیماست و چهارمین شاخصه اصلی در تولید برنامه‌های صداوسیما تألیف بیشتر نسبت به گذشته است‌. تلویزیون ارتباط با گذشته را مخدوش می‌کند. به طور مثال در برنامه های مربوط به دهه شصت دو دسته افراد وجود دارند افرادی که جنگ برای آنها مهم و افرادی که جنگ برای آنها مهم نبوده است که خروجی آن فیلم‌هایی مانند هزارپا و نهنگ عنبر است.


وی افزود: شاخص پنجم این است که به جای ایجاد یک نهاد و سازمان یک قهرمان را مطرح می‌کنند که برای برون رفت از وضعیت‌های بد قهرمان‌هایی باید وجود داشته باشد. شاخص ششم مناسک و آیینی است در مقاطع مذهبی به مناسبت شیعی و اسلامی رواج پیدا می‌کند که شاهد این امر متون روضه‌هایی است که صدا و سیما منتشر می‌شود و محتوایی است که از راهپیمایی اربعین منتشر می شود. در این شاخص هرگونه معنای رهایی بخش ایدئولوژیک جایگاهی ندارد.


خویی در ادامه مطرح کرد: مسئله اصلی در صداوسیما کالایی شدن آن است و با وجود این کالایی بودن سوژه سازی های موفقی را ارائه می‌دهد. به طور مثال برنامه‌های استعدادیابی که در سراسر دنیا ساخته می‌شود در این سازمان نیز ساخته می‌شود. برنامه‌هایی که به چیزی جز ابتذال منجر نخواهد شد، به طور مثال اخبار صداوسیما در شبکه افق از برنامه من و تو تبعیت می‌کند که در نهایت همان سوژه من و تو را دنبال می‌کند.


وی افزود: در برنامه عصر جدید نیز یک فرد معمولی با یک کشف به یک فرد خارق‌العاده تبدیل می شود. همچنین در این برنامه زنان و قومیت‌های خطرناک نیز حذف شده‌اند. در نهایت منجر به از بین رفتن تخیل اجتماعی است.


خویی در خصوص راهکار وضع موجود نیز گفت: برای برون رفت از وضعیت موجود نیاز به احیای غرب است که این احیای فرم مستلزم شناخت خود، کار، استعداد و نبوغ و... است. اینکه از برنامه‌های خارجی با محتوای بومی اسلامی ساخته شود تنها منجر به ابتذال می شود.


انتهای پیام/4122/4084/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب